آموزش و ترفند های اجرای طرح موج مصنوعی روی چوب و فلز

شرکت ماهون چوب قم

آموزش و ترفند های اجرای طرح موج مصنوعی روی چوب و فلز

موج مصنوعی یکی از روش‌های ایجاد طرح چوب بر روی انواع سازه‌های چوبی و فلزی و شیشه‌ای و … است. اگر شما علاقه‌مند به طرح و نقش و طبیعت چوب باشید، به راحتی می‌توانید هر نوع سازه چوبی را با استفاده از شابلون طرح موج مصنوعی و مقداری رنگ، به طرح چوب آراسته کنید.

شما امکان اجرای طرح موج مصنوعی با هر رنگی را خواهید داشت. فقط مهم این هست که روش اجرای درست موج مصنوعی را فرا بگیرید و چندین و چند بار تمرین کنید. در این نوشته به آموزش اجرای موج مصنوعی با سه رنگ روغنی، فوری و خام خواهیم پرداخت. با ما در ادامه همراه باشید.

 

 

 

هدف از اجرای موج مصنوعی چیست؟

 

مهم‌ترین دلیل اجرای موج مصنوعی روی سطح، افزایش زیبایی سازه هست. شما می‌توانید با ایجاد موج، نمای سازه یا سطح دیوار و … را به چوب نزدیک کنید و زیبایی بیشتری پدید آورید.

از دیگر مزایای این روش، تزئین سازه‌های قدیمی و استفاده مجدد از آن است. شاید بسیاری از سازه‌های اطراف ما دیگر آن زیبایی قبل و شادابی و طراوت را ندارند و شما نیاز به تغییر اساسی در آن دارید.

با استفاده از شابلون طرح موج مصنوعی می‌توانید به راحتی سطح یا دیواره سازه را از حالت یک ورق بی روح به سطحی زیبا و شاداب و نزدیک به طبیعت تغییر دهید.

 

 

 

ابزار مورد نیاز اجرای موج مصنوعی چیست؟

 

برای اجرای موج مصنوعی به ابزار گران قیمت و سنگین نیاز ندارید. یک شابلون پلاستیکی موج مصنوعی که حدود ۴۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد و معمولاً از جنس لاستیک یا سیلیکون است و مقداری رنگ برای انجام این کار کفایت می‌کند.

از هنر حرکت دستان شماست که طرح‌های زیبایی را برای شما رقم می زند.

 

 

مزایای اجرای طرح موج مصنوعی چیست؟

 

سازه‌های قدیمی که قابل استفاده نیستند، به راحتی زیبا می‌شوند.

با این کار مصنوعات چوبی مستهلک بازیافت و نیاز به استفاده از چوب جدید نیست.

حس طبیعت و سرزندگی به فضا القا می‌شود.

اجرای آن هزینه بسیار پایینی دارد.

 

 

 

روش اجرای طرح موج مصنوعی چوب چیست؟

 

فرض کنیم شما در خانه‌تان چند لنگه درب دارید که در گذشته رنگ روغنی پوششی سفید خورده و مثلاً زوار روی درب هم طوسی رنگ شده است. شما اکنون تصمیم می‌گیرید که این دری را از حالت یکنواختی در آورده و با انجام یک سری کارهای خاص به‌صورت درب‌های تمام چوب یا روکشی در بیاورید.

قبل از هر کاری درب را کامل بررسی کنید و درصورتی‌که کار نیاز به تعمیرات نجاری و یا تعویض قفل و لولا و … تمامی موارد را انجام دهید.

در این آموزش با توجه به نبود درب، از یک تخته فشرده چوبی (نئوپان) برای آموزش استفاده کردیم که قبلاً بر روی آن رنگ روغنی اجرا شده بود.

 

 

 

 

 

برای شروع ابتدا کل کار رو به‌خوبی سنباده کاری کنید تا رنگ رویه آماده پذیرش بتونه و رنگ‌های دیگر شود. برای این کار می‌توانید از سنباده ۲۲۰ استفاده کنید.

خب حالا در صورت نیاز کار را به‌وسیله بتونه سریشی بتونه کنید و بعد با یک سنباده ۲۲۰ کل کار را سنباده کنید. پس از سنباده کاری، نوبت به آستر کاری می‌رسد.

به‌طور کلی در زمینه موج مصنوعی دو دسته رنگ وجود دارد یکی خود رنگ و دیگری کارهای رنگی مثل گردویی فندقی ماهگونی ونگه و…

 

 

 

رنگ آستر ارتباط مستقیمی با رنگ نهایی دارد یعنی آگه رنگ انتخابی گردویی باشد باید رنگ آستری هم تقریباً وانیلی انتخاب شود. همچنین اگر سبک ((خودرنگ)) مد نظرتان است باید رنگ آستری را کرم روشن در نظر بگیرید که در این مدل رنگ، چوب روسی خودش بهترین راهنماست.

با این توضیح فقط استفاده از هر رنگی به تنهایی زیبا نیست. شما باید تمامی موارد را رعایت کنید تا به طرحی هر چه نزدیک‌تر به چوب برسید.

برای شروع ابتدا رنگ سفید روغنی مات (تأکید می‌کنیم فقط رنگ مات چون رنگ براق قابل موج دهی نیست) را به تدریج و به صورت قطره‌قطره با گل ماش روغنی ترکیب کرده تا به رنگ کرم مورد نظر برسید.

 

 

 

سپس رنگ را رقیق کرده و با استفاده از پیستوله یا غلتک روی کار اجرا کنید. لازم به توضیح است که اگر از پیستوله استفاده می‌کنید رنگ بایست با بنزین رقیق شود و اگر از قلم مو یا غلتک استفاده می‌کنید تینر روغنی هم یکی از گزینه‌های پیش روی شماست.

البته مهم‌ترین بدی تیتر روغنی دیر خشک شدن و ماندگاری بالای بوی آن است. پیشنهاد ما در هر دو مورد استفاده از بنزین است.

پس از اعمال رنگ بر روی کار باید صبر کنید تا رنگ کاملاً خشک شود که این مسئله بستگی به دمای محیط و نو حلال دارد معمولاً رنگ‌های روغنی پس از ۲۴ ساعت کاملاً خشک می‌شوند. همان‌طور که در بالا توضیح دادیم خشک شدن رنگ ترکیب شده با تینر روغنی زمان بر هست.

 

 

حالا با استفاده از یک سنباده ۲۲۰ کهنه یا سنباده ۴۰۰، سطح کار را به آرامی سنباده کنید و با استفاده از فشار باد یا دستمال سطح کار را تمیز کنید. به هیچ عنوان نباید روی کار گرد و خاک وجود داشته باشد. پس با حوصله خاک سنباده را از روی رنگ پاک کنید.

حال نوبت اصلی‌ترین قسمت کار، یعنی ایجاد طرح موج مصنوعی است. معمولاً بهترین رنگ برای انجام این کار شاپان قهوه‌ای است البته شما می‌توانید سه رنگ قرمز، مشکی و زرد روغنی را با هم ترکیب کنید تا قهوه‌ای مورد نظر رو به دست بیاورید.

نتیجه ترکیب رنگ‌های روغنی عمر زیادتری دارد؛ اما شاپان رنگ زیباتری دارد و کار با آن راحت‌تر است به این ترتیب که مقدار مثلاً ۲۰۰ گرم شاپان را با نیم لیتر بنزین مخلوط کرده و کاملاً هم بزنید (شاپان خیلی دیر حل می‌شود)

 

 

پس از آماده سازی رنگ چوب به‌وسیله یک دستمال پنبه‌ای سطح کار را به رنگ آغشته کنید (جهت شاپان کاری هیچ دستمالی مناسب‌تر از پارچه‌های پنبه‌ای زیرپوش‌های مردانه نیست چون در هنگام تولید توسط دستگاه‌های نساجی مثل کاردینگ و شیرینگ صد در صد پرز گیری می‌شود).

بعد از آغشته کردن کل کار به شاپان، با دستمال خشک دیگری سطح کار را به نحوی پاک کنید که اثر بسیار ضعیفی از شاپان بر روی کار بماند. هر چه شاپان کمتر روی کار باشد هم کار چرک نمی‌شود و هم موج‌ها طبیعی‌تر و ظریف‌تر جلوه می‌کند.

حالا با استفاده از شابلون‌های موج مصنوعی که در تمام مغازه‌های رنگ فروشی موجود است قیمت زیادی ندارد، شروع با ایجاد طرح موج مصنوعی روی کار کنید. البته از قلم مو هم می‌توان برای ایجاد موج مصنوعی استفاده کرد ولی نیاز به مهارت بالایی دارد.

 

 

 

شابلون را به آرامی روی کار در جهتی که مد نظر دارید طرح را ایجاد کنید حرکت دهید. هم‌زمان مچ دستان خود را هم به آرامی حرکت دهید تا طرح ایجاد شود.

اگر در هنگام موج انداختن موج خراب شد ایرادی ندارد دوباره از نو موج بیندازید. این کار نیاز به تمرین زیاد دارد. پیشنهاد ما این هست که قبل از انجام کار نهایی، روی یک صفحه‌ام دی اف سفید صابونی ایجاد طرح موج مصنوعی را تمرین کنید.

پس از اتمام این مرحله کار رو به مدت یک روز رها کرده تا موج‌ها کاملاً خشک و تثبیت شوند. البته دوستانی که به پیستوله و یا اسپری‌های کیلر روغنی دسترسی دارند می‌توانند مدت خشک شدن موج را دو ساعت لحاظ کنند و با استفاده از کیلر روغنی رنگ نهایی رو اعمال کند.

 

اگر در نظر دارید با قم مو روغن جلا یا کیلر را اجرا کنید، بیشتر به کار زمان دهید تا خشک شود. شما می‌توانید بعد از حدود ۲۴ یا حتی ۴۸ ساعت با قلم مو به آرامی کیلر خودرویی را روی کار اجرا کنید. مراقب باشید که ایجاد فشار زیاد از حد موج‌ها را پاک نکند.

 

توصیه پایانی برای اجرای طرح موج مصنوعی چوب:

 

برای جلا بخشی به کارهای روغنی هرگز از روغن جلا استفاده نکنید و به جای آن از کیلر روغنی اتومبیلی استفاده کنید. این انتخاب به دو دلیل است:

اول اینکه کیلر خودرویی از لحاظ شیمیایی دارای ساختاری قوی‌تر هست.

دوم اینکه روغن جلا چوب باعث زردی کار خواهد شد. در حالی که کیلر روغنی به زردی متمایل نخواهد شد.

از نظر قیمت هم تقریباً هر دو رنگ دارای یک رنج قیمتی هستند.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/how-to-paint-1074/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم