انتقاد سازمان جنگل‌ها از مجوز سدسازی در جنگل‌ها

شرکت ماهون چوب قم

انتقاد سازمان جنگل‌ها از مجوز سدسازی در جنگل‌ها

صدور مجوز سدسازی در جنگل‌های شمال توسط سازمان محیط‌زیست

رئیس شورای‌عالی جنگل با اشاره به اینکه هم‌اکنون درخواست برای ساخت سدهای کوچک در منطقه هیرکانی زیاد است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دلیل ابعاد کوچک این سدها اعلام کرده که نیاز به ارزیابی زیست‌محیطی ندارند واین موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده است.
کامران پورمقدم در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سدسازی در منطقه هیرکانی یکی از مشکلاتی است که سازمان جنگل‌ها با آن مواجه است، گفت: در رابطه با سد لاسک محیط‌زیست براساس ارزیابی‌های خود اقدام به صدور مجوز کرده است. مکان‌یابی اولیه و ابعاد فنی سد لاسک در ابتدا به‌گونه‌ای بود که چیزی حدود ۴۰۰ هکتار تخریب جنگل را در پی داشت. همچنین بخشی از رویشگاه شمشاد در بالادست حوزه‌ این سد تخریب می‌شد. با وجود این، محیط‌زیست برای احداث این سد مجوز صادر کرده بود ولی سازمان جنگل‌ها با احداث سد لاسک در مکان اولیه‌ای که درنظر گرفته شده بود، مخالفت کرد. پورمقدم با اشاره به اینکه سازمان جنگل‌ها بر کاهش ارتفاع تاج سد تأکید داشت، تصریح کرد: با مخالفت اولیه سازمان ما، مساحت تخریب جنگل از ۴۰۰ هکتار به ۹۴ هکتار کاهش پیدا کرد و رویشگاهی که ممکن بود تحت‌تأثیر قرار گیرد از خطر خارج شد.
رئیس شورای‌عالی جنگل در ادامه گفت: طی مکاتبات اخیر با اداره کل منابع طبیعی استان گیلان تأکید کرده‌ایم که درخواست برای احداث سد باید در همان مراحل اولیه مطالعه و جانمایی با هماهنگی و موافقت سازمان جنگل‌ها انجام شود. هم‌اکنون تعداد سدهای کوچکی که مجوز برای آنها صادر می‌شود، زیاد است.
وی افزود: ما به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کردیم که هرگونه فعالیتی در حوزه جنگل باید همراه با ارزیابی زیست‌محیطی باشد چرا که سبب تخریب رویشگاه‌های جنگلی می‌شود. پورمقدم با بیان اینکه احداث سد در مناطق جنگلی نه‌تنها درختان و پوشش گیاهی را به خطر می‌اندازد بلکه سیستم هیدرولوژیک در جنگل را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: سدها می‌توانند حقابه جنگل‌ها و تالاب‌ها را دچار مشکل کنند.
رئیس شورای‌عالی جنگل با بیان اینکه آنطور که ما متوجه شده‌ایم هم‌اکنون در ۵ نقطه از جنگل‌های هیرکانی قرار است سدهای کوچک بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی احداث شود، تصریح کرد: با ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها مکاتبه کرده و از آنها خواسته‌ایم که در رابطه با این سدها فعال‌تر عمل کنند. در مرحله‌ای که در حال ضرورت سنجی و شناسایی هستند حتماً گزارش‌های اولیه خود را به سازمان جنگل‌ها ارسال کنند تا ما بتوانیم از همان مراحل اولیه نظر دهیم.
رئیس شورای‌عالی جنگل در پایان اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها در مرحله اول با احداث سد لاسک مخالفت کرد و به همین دلیل این سد را به مکان دیگری که آسیب کمتری داشته باشد، منتقل کردند ولی به هر حال مطالعات اولیه و اقدامات لازم برای احداث آن انجام شده بود و در مرحله نهایی گزارش‌های آن به سازمان جنگل‌ها ارسال شد. این در حالی است که نظر سازمان باید در همان مطالعات جانمایی و مراحل ابتدایی دیده شود.

منبع نوشته: http://newspaper.hamshahri.org/id/57239/انتقاد-سازمان-جنگل‌ها-مجوز-سدسازی-جنگل‌ها.html

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم