بررسی تاثیر شکل هندسی خرده چوب بر روی خواص مکانیکی و فیزیکی تخته خرده چوب

شرکت ماهون چوب قم

صفحات فشرده چوبی یا فراورده های کامپوزیت شامل انواع تخته خرده چوب ،تخته فیبر ،پانل های چوبی با اتصال معدنی و فرآورده های قالبی خرده چوب می باشند که در مقایسه با کاغذ و تخته لایه قدمت چندانی ندارد.
از دلایل عمده توسعه صنعت تخته خرده در جهان استفاده از پسماندهای صنعتی ،توجه به اصول علمی تولید تخته خرده چوب بهبود روشهای تولید وتکامل ماشین آلات مربوطه از طریق افزایش سطح مکانیزاسیون و اتوماسیون دراین صنایع،بهبود کیفیت تخته ها و گسترش دامنه کاربرد آنها در صنعت مبل سازی و مصرف ساختمانی می باشد .شناخت پارامتر های موثر در کیفیت تخته خرده چوب می تواند کمک موثری در بهبود خواص مکانیکی و فیزیکی تخته های حاصله داشته باشد .از این رو در این مقاله یکی از پارامترهای مهم در خواص تخته خرده مورد بحث قرار می گیرد و درآخر چکیده یکی مقاله در موردبررسی فرم واندازه خرده چوب که پارامتر مورد بحث در این مقاله می باشد در یکی از خواص فیزیکی و مکانیکی (انبساط طولی )آورده شده است.
ماده اولیه و فرم هندسی خرده چوب ها
انواع مواد اولیه، از گرده بینه تا خاک اره و حتی گرد سمباده، ممکن است در ساخت صفحات فشرده چوبی مورد استفاده قرار گیرند. در بعضی از کشورها مواد لیگنوسلولزی مانند با گاس، هرس درختان میوه، ساقه پنبه، ذرت، کنف و کتان نیز برای این منظور مصرف می شوند. بعضی از انواع پسماندهای واحدهای صنایع چوب مانند پوشال های ریز را می توان مستقیماً در خط تولید به مصرف رساند، در حالی که انواع دیگر را باید بعد از خردکردن و درجه بندی مورد استفاده قرار داد. نوع خرده چوب های مصرفی و روش تولید آنها تأثیر زیادی بر کیفیت محصول و هزینه های تولید آن دارند.
تبدیل ماده اولیه به انواع خرده چوب مورد نیاز خط تولید، به نوع، فرم و ابعاد ماده اولیه ای که به کارخانه می رسد بستگی دارد. هنگامی که ماده اولیه به شکل چوب های گرد و یا قطعات بزرگ چوب ماسیو باشد، آن را می توان به طور اقتصادی و بدون هیچ گونه مشکلی به شکل های مختلف خرده چوب تبدیل نمود. برعکس در شرایطی که پسماندهای ریز واحدهای صنایع چوب به عنوان ماده اولیه مصرفی در کارخانه های تخته خرده چوب و تخته فیبر برحسب کیفیت مورد نیاز و فراوانی مواد به شرح زیر می باشند:
– چوب های گرد با قطرها و کیفیت هایه مختلف.
– مازاد گرده بینه در دستگاه لوله بر (مغزی).
– پشت لاهای حاصل از برش گرده بینه در واحدهای چوب بری.
– قطعات حاصل از اندازه بری گرده بینه در کارخانه های چوب بری و تخته لایه.
– مازاد کناره بری تخته و الوار.
– پسماندهای اندازه بری چوب های بریده شده به حالت خشک یا مرطوب.
– تخته و الوار خارج از درجه، مرطوب یا خشک.
– پسماندهای مربوط به استوانه ای شدن گرده بینه در لوله بری.
– ضایعات حاصل از قیچی های برش روکش های مرطوب و خشک
– چیپس های مرطوب
– پوشال های مرطوب و خشک.
– خاک اره مرطوب حاصل از تبدیل گرده بینه در واحدهای چوب بری.
– خاک اره خشک واحدهای مبل سازی.
– تراشه های ریز حاصل از ماشین کاری چوب.
– گرد حاصل از سنباده زنی تحته لایه و تخته خرده چوب.
پوست درخت که حجم نسبتاً بالایی از مازاد کارخانه های صنایع چوب و کاغذ را تشکیل می دهد، در لیست بالا منظور نشده است. همان گونه که در فصل سوم توضیح داده شد، از این ماده می توان به مقدار کمی در ساخت پانل های چوبی استفاده نمود. مقدار پوستی که امروزه در تولید این فرآورده ها مصرف می شود، معمولاً پوست موجود با ماده اولیه می باشد. با توجه به اینکه خرده چوب ها را غالباً از چوب های پوست کنی نشده تهیه می کنند، لذا مقدار کمی پوست که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ماده اولیه را تشکیل می دهد، وارد جریان تولید می گردد. بررسی های به عمل آمده در مورد امکان مصرف پوست در ساخت پانل های چوبی نشان می دهند که از این ماده به صورت خالص نیز می توان تخته هایی برای مصارف ویژه مانند ایزولاسیون تولید نمود. امروزه در مورد مصرف بهینه پوست گونه های مختلف تحقیقات گسترده ای در جریان است که احتمالاً به تولید و عرضه گروه ویژه ای از فرآورده های لیگنوسلولزی به نام پانل های پوست منجر خواهد شد. از جمله این پژوهش ها، بررسی کاربرد پوست درختان جنگلی ایران در ساخت تخته های عایقی است که توسط دوست حسینی و کبورانی (۱۳۷۸) صورت گرفته است.

۱۲

منبع:http://papersdownload.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم