دو دستگاه در یکی! دمنده و مکنده شارژی ماکیتا Makita XCV02Z

شرکت ماهون چوب قم

دو دستگاه در یکی! دمنده و مکنده شارژی ماکیتا Makita XCV02Z

وجود گرد و غبار ناشی از برش، پرداخت، سوراخ کاری و … بخشی جدا نشدنی از کار یک نجار است. به جرئت می‌توان گفت کمتر ابزار پرتابل، رومیزی و ایستاده کارگاهی را می‌توان یافت که خروجی (اگزوز) مکنده گرد و غبار یا دود نداشته باشد و شاید این را بتوان نشانه‌ای از توجه جهانی به سلامت آن چه تنفس می‌کنیم دانست.

در نقد و بررسی‌هایی که خریداران ابزار در خارج از ایران انجام می‌دهند، عملکرد درست سیستم جمع آوری گرد و غبار یکی از شاخصه‌های مهم آن‌ها برای خرید ابزار است. نکته‌ای که در ایران هیچ جایگاهی ندارد و اساساً سلامت جسم و روی برای بیشتر هنرمندان و اساتید در آخرین رتبه اهمیت قرار دارد.

در چند سال گذشته با رونق صنعت ام دی اف و نجاری صفحه در ایران و ورود ماشین آلات مخصوص آن شاهد رونق مکنده‌های کوچک و بزرگ کارگاهی بوده‌ایم.

 

 

در این نوشته به دستگاه کامپکت مکنده و دمنده پرتابل و شارژی! ماکیتا با نام تجاری Makita XCV02Z می‌پردازیم و توضیحات ماکیتا در مورد این محصول را باهم مرور می‌کنیم. محصولی که هنوز وارد بازار ایران نشده است؛ اما دانستن قابلیت‌ها و کارایی‌های آن خالی از لطف نیست.

باشد که روزی خرید این امکانات بدیهی و اولیه برای همه اساتید و هنرمندان مقدور گردد!

 

ماکیتا با این محصول راه‌حلی برای جذب گردو غبار در کارگاه‌های کوچک و متوسط، کارگاه های خانگی و نصاب‌ها فراهم نموده است که قابل‌حمل است و بزرگی دست و پاگیری مکنده‌های کارگاهی را ندارد.

 

 

 

تفاوت این مدل از مکنده با سایر مدل‌ها چیست؟

ماکیتا تاکنون مکنده‌ها و دمنده‌ای گوناگونی را به بازار عرضه کرده بود از جاروبرقی‌های ایستاده کارگاهی تا جاروبرقی‌های رباتیک و کوله‌ای؛ اما به گفته ماکیتا این سری از مکنده‌ها که در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شده‌اند کوچک‌تر هستند و کاربر به‌راحتی می‌تواند آن را توسط بند حاملی که همراه دستگاه است روی شانه خود قرار داده و جابجا کند.

به‌عنوان مثال اگر قرار است سوراخی روی دیوار ایجاد کنید، دستگاه را با استفاده از بند حامل به همراه خود حمل می‌کنید و در هر نقطه‌ای که مدنظر دارید، سوراخ کاری را انجام می‌دهید و دستگاه هم‌زمان دستگاه گرد و غبار را مکش می‌کند.

 

 

به نظر می‌رسد ماکیتا این ابزار را برای کارهایی مانند برش یا سنباده کاری، سوراخ کاری دیوار و … ساخته است. البته همان‌طور که توضیح داده شد، از این دستگاه به‌عنوان بلور یا دمنده هم استفاده می‌شود. ساختار بدنه از پلاستیک عایق دوبل است و از آن می‌توان به‌صورت ایمن برای دمیدن هوا به بردهای الکترونیکی هم استفاده کرد. نکته اینجاست که بادپاش‌های فلزی الکتریسیته ساکن ایجاد می‌کنند و قاتل خاموش بردهای الکترونیکی هستند.

همان‌طور که می‌دانیم در سنباده کاری و پرداخت گردهای خیلی ریزی تولید می‌شوند که در صورت عدم جمع‌آوری آن خیلی سریع در هوا پراکنده خواهند شد.

با توجه به حجم کیسه پارچه‌ای مکنده Makita XCV02Z می‌توان حدس زد که برای کارهای سنگین با حجم بالای براده یا گرد و خاک حتماً مناسب نخواهد بود.

 

 

 

ساختار مکنده/دمنده شارژی ماکیتا Makita XCV02Z

 

ماکیتا Makita XCV02Z پرتابل را خیلی پیچیده طراحی نکرده است! همان ساختار و شکل و ظاهر مرسوم ماکیتا همراه با چند شیلنگ و نازل تبدیل و یک عدد کیسه پارچه‌ای.

ماکیتا در ساخت این مکنده/دمنده از موتور با تکنولوژی براشلس (بدون جاروبک) استفاده نموده است که برتری‌های خیلی خوبی نسبت به نمونه‌های براش آن دارد.

یک عدد باتری شارژی لیتیوم یون ۵ آمپر ساعت ۱۸ ولتی LTX با نشانگر میزان شارژ وظیفه چرخاندن این موتور را بر عهده دارد. روی دستگاه در قسمت دسته تنها دو دکمه برای روشن و خاموش کردن دستگاه و انتخاب حالت Hight/Low برای تنظیم قدرت مکش یا دهش قرار گرفته است.

 

 

طبق ادعای ماکیتا این ابزار می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باتری تا ۴۲ دقیقه به طور مداوم کار کند که به نظر ما هم برای یک باتری ۵ آمپر ساعتی عدد مناسبی هست.

مکنده/دمنده ماکیتا در این مدل از سیستم استارت نرم (Soft Start) و مکانیسم محافظت در برابر اضافه (Over Load) بار استفاده کرده است که با توجه به کاربرد موتور براشلس در آن کاملاً قابل حدس بود.

 

جعبه گشایی دستگاه

تفاوت عجیبی نمی‌توان در بسته بندی این دستگاه دید! مانند اکثر دستگاه‌های ماکیتا سعی در ارزان‌تر ساختن دستگاه بوده است! با گشودن جعبه علاوه بر دستگاه یک عدد شیلنگ خرطومی با طول ۲.۵ متر، نازل برای حالت دمنده، دو عدد تبدیل ۲۲ و ۳۸ میلی‌متر برای اتصال شیلنگ، کیسه ۳ لیتری کتانی و یک عدد باتری شارژی ۱۸ ولتی مشاهده می‌شود.

 

دو دستگاه در یکی!

مکنده/ دمنده ماکیتا گرچه مانند نمونه‌های ساده‌تر قبلی کوچک و جمع و جور نیست؛ اما می‌تواند با جدا کردن شیلینگ و اتصال یک تبدیل ساده تبدیل به دمنده شود. کافی است کیسه گرد و خاک را جدا کنید و شیلینگ مربوط به دمنده را به نازل آن وصل کنید.

 

کیسه جمع‌آوری در این دستگاه از نوع پارچه‌ای هست که قبلاً در اره فارسی برهای ماکیتا آن را دیده بودیم. حجم این کیسه حدوداً ۳ لیتر و جنس آن کتان هست.
ماکیتا ادعا کرده که از تکنولوژی فیلترهای موسوم به HEPA در این کیسه استفاده کرده که نوعی فیلتر خشک با قابلیت جذب ذرات خیلی ریز است که در تحقیقات ما باوجود کارایی بالا اما ذرات ریز گرد مانند از این فیلتر خارج می‌شدند!

 

 

ویژگی‌های مکنده/دمنده شارژی پرتابل ماکیتا

وزن همراه با باتری: ۲.۴ کیلوگرم

دبی هوای خروجی دمنده: ۱۳۸۸ متر مکعب بر دقیقه

بیشترین قدرت مکش: ۵.۵ کیلو پاسکال

بیشترین حجم مکش: ۳.۴ متر مکعب بر دقیقه

قدرت مکش آب: ۲۴ اینچ (یک واحد اندازه برداری میزان مکش است)

طراحی شده فقط برای مکش خشک

قابل استفاده در دو حالت قدرت بالا و قدرت پایین

حجم کیسه گردگیر: ۳ لیتر

نوع تغذیه: شارژی با باتری لیتیوم یون ۱۸ ولت ۵ آمپر ساعت ماکیتا

نوع موتور: براشلس (بدون جاروبک)

دارای سیستم استارت نرم و محافظت در برابر اضافه‌بار

بیش از ۴۲ دقیقه استفاده مداوم با یک‌بار شارژ

دارای شیلنگ خرطومی انعطاف‌پذیر ۲.۵ متری

همراه با بند حامل

میزان تولید صدا: ۸۲ دسی‌بل

 

 

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/ماکیتا-makita-xcv02z/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم