راهنمای خرید یراق و ابزار و ماشین در صنایع چوب و MDF

شرکت ماهون چوب قم

راهنمای خرید یراق و ابزار و ماشین در صنایع چوب و MDF

در حوزه صنایع چوب و MDF از ابزار و ماشین آلات مختلفی استفاده می شود که هر کدام از کارکرد متفاوتی برخوردار می باشد. همچنین در صنایع چوب و ام دی اف برای ساخت انواع کابینت های ام دی افی از انواع مختلفی از یراق کابینت استفاده می شود که استفاده از کابینت را راحت تر و بهتر می کنند. از انواع یراق کابینت می توان به ریل کشو کابینت، لولا گازور، جک کابینت، پریز توکار کابینت و… اشاره کرد. همچنین یکی از کاربردی ترین ماشین آلات در صنایع چوب و MDF دستگاه لبه چسبان می باشد که از کاربرد و امکانات ویژه ای برخوردار می باشد. در ادامه با هر کدام از این مدل یراق و ماشین آلات صنایع چوب و ام دی اف بیشتر و دقیق تر آشنا خواهید شد.

انواع یراق کابینت

همانطور که می دانید یراق آلات متنوع و کاربردی برای کابینت های آشپزخانه طراحی و ساخته شده است که استفاده از هر کدام از آن ها لازم و ضروری می باشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی اهمیت تولید و طراحی یراق آلات برای استفاده در کابینت آشپزخانه و دیگر وسایل مورد استفاده در خانه و یا ساختمان‌های اداری بیشتر شده است. از انواع یراق کابینت می توان به لولا گازور، جک کابینت، پریز توکار کابینت و ریل کشو بدنه دار اشاره کرد.

انواع لولا گازور و کاربرد آن

یکی از انواع یراق کابینت که بسیار ضروری و کاربردی است، لولا گازور می باد که در انواع مختلف با کاربرد و امکانات متفاوت طراحی و ساخته شده اند. درب های کابینت آشپزخانه برای راحت باز و بسته شدن نیازمند لولا می باشند تا توانایی تحمل وزن درب کابینت را نیز داشته باشد. لولا در واقع ابزاری مفصل دار می‌باشد که دو قطعه را به یکدیگر متصل کرده و یک یا هر دو قطعه حول محور لولا دوران می‌کند. انواع مختلف لولا گازور دارای کاربرد و امکانات متفاوتی می باشد که با توجه به نیاز خود و وزن درب کابینت می توانید انتخاب نمایید. انواع لولا گازور شامل:

  • لولا گازور ساده
  • لولا گازور شیشه
  • لولا گازور آرام بند

لولا گازور ساده

لولا گازور ساده که به لولا گازور فنری نیز شناخته شده است یکی از انواع یراق کابینت می باشد که باید از خصوصیاتی چون پیچ ریگلاژ بلند، ریگلاژ پذیری انتهای لولا، قدرت جذب بالای درب و جنس مقاوم برخوردار باشد تا باز و بسته کردن درب را راحت‌تر کند.

لولا گازور شیشه

برای باز و بسته کردن درب های شیشه ای همچون درب بوفه، درب ویترین های و… نیازمند یک نوع لولا مخصوص به نام لولا گازور شیشه می باشید که در دو مدل متفاوت تولید می شود. یکی از مدل های لولا گازور شیشه آن است که برای اتصال نیازی به سوراخکاری شیشه نمی باشد اما در مدل دیگر لولا گازور شیشه باید به اندازه قطر آن درب شیشه ای سوراخ زده شود.

لولا گازور آرام بند

یکی از انواع بهترین یراق کابینت که باعث آرام و بی صدا بسته شدن درب کابینت آشپزخانه می شود، لولا گازور آرام است که از دو بخش اصلی تشکیل شده است که یکی روی بدنه کابینت و دیگری روی حفره‌ای دایره‌ای شکل قرار می‌گیرد. لولا گازور آرام بند درب کابینت را در هر زاویه ای بین ۴۵ تا ۱۱۰ درجه می توان باز نگه دارد.

ریل کشو بدنه دار

ریل کشو بدنه دار یکی از انواع یراق کابینت است که با استفاده از آن دیگر نیازی به ساخت بدنه کشوی کابینت نمی باشد. ساخت و طراحی این مدل ریل کشو بدنه دار مزایای و امکاناتی دارد که مورد استفاده بسیاری از صنعتگران و کاربران معمولی قرار گرفته است.

 

مزایای ریل کشو بدنه دار

زمانی که بخواهید کشوی کابینت بسازید باید علاوه بر ساخت کامل بدنه کشو با ام دی اف، ریل کشو نیز به صورت جداگانه برای باز و بسته کردم رو.ان کشو تهیه شود. یکی از مزایای ریل کشو بدنه دار آن است که هزینه ساخت و خرید ریل کشو به صورت جداگانه را کم کرده و دیگر نیازی به ساخته بدنه کشو نمی باشد. همچنین ریل کشو بدنه دار دارای تحمل وزن بالا و حرکتی نرم و روان نیز می باشد.

 

دستگاه لبه چسبان چیست؟

نجاران و تولید کنندگان سازه های ام دی افی و یا چوبی برای آن که دوام و استحکام قطعه ی تولید خود را افزایش دهند باید انواع نوارهای پلیمری و چسبی را به دور قطعه کار خود بچسبانند. لبه چسبان یکی از انواع ماشین آلات کاربردی در صنایع چوب و MDF می باشد که در دو مدل لبه چسبان قابل حمل و لبه چسبان ثابت موجود می باشد که هر کدام از آن ها از قابلیت و امکانات ویژه ای برخوردار می باشند. دستگاه لبه چسبان قابل حمل خود به دو مدل لبه چسبان قابل حمل اتویی و لبه چسبان قابل حمل پی وی سی تقسیم بندی می شود. همچنین لبه چسبان ثابت از نوع پیشرفته دستگاه لبه چسبان می باشد که از ایستگاه های مختلف و آپشن های متفاوتی برخوردار است.

لبه چسبان قابل حمل اتویی

این مدل لبه چسبان قابل حمل اتویی از قدیمی ترین و ساده ترین نوع لبه چسبان می باشد که در کارگاه های نجاری کوچک به دلیل داشتن فضای کم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که از نام لبه چسبان قابل حمل اتویی پیداست از نوارهای اتویی یعنی نوارهای پشت چسب دار استفاده می شود. این مدل لبه چسبان قابل حمل اتویی برای نوارهایی با ضخامت ۰٫۴ میلی متر استفاده می شود.

 

نحوه عملکرد لبه چسبان پرتابل اتویی

نحوه عملکرد لبه چسبان پرتابل اتویی به این صورت است که ابتدا نوار اتویی یا همان نوار پشت چسب دار را در داخل آن قرار داده سپس این مدل لبه چسبان با سشوار باد گرم پشت نوار چسب دار را گرم کرد تا چسب آن حالت نرم و چسبنده به خود بگیرد. بعد از آن می توانید با حرکت دادن لبه چسبان پرتابل در لبه های قطعه کار، عمل لبه چسبانی را نری کار را آغاز کنید. همچنین می توانید این مدل لبه چسبان پرتابل اتویی را در یک قسمت ثابت نگه داشته و قطعه کار را با دست خود حرکت داده و لبه چسبانی نمایید. پس از انجام عمل لبه چسبانی می توانید با استفاده از قطع کن سر و ته زن و لیسه نوار اظافات نوار را قطع کرده و برش دهید.

 

لبه چسبان قابل حمل پی وی سی

لبه چسبان قابل حمل پی وی سی یک نمونه پیشرفته تر از لبه چسبان اتویی می باشد که ابعاد نسبتا مناسب و قابل استفاده در انواع کارگاه های تولیدی و نجاری را دارد. این مدل لبه چسبان قابل حمل از نوارهای PVC و چسب گرانول برای انجام لبه چسبانی قطعه کار استفاده می کند. این مدل نمونه راحت تر لبه چسبان قابل حمل می باشد که برای نوارهای پی وی سی به ضخامت ۱ الی ۲ میلی متر مناسب است.

نحوه عملکرد لبه چسبان پرتابل PVC

لبه چسبان قابل حمل پی وی سی دارای یک مخزن چسب می باشد که در آن چسب گرانول گرم و ذوب می شود سپس یک طرف نوار PVC به چسب ذوب شده آغشته می گردد. سپس لبه های قطعه کار لبه چسبانی می شود. در برخی از مدل های لبه چسبان پرتابل PVC می توانید دستگاه را ثابت نگه دارید و با حرکت دادن قطعه کار شروع به لبه چسبانی کنید.

لبه چسبان ثابت

استفاده از هر کدام لبه چسبان های پرتابل در کنار مزایایی که دارند باعث شده تا سرعت کار پایین بیاید. نوع دیگری از لبه چسبان وجود دارد که از ابعاد بزرگتری برخوردار بوده و برای انواع ضخامت های ۰٫۴ تا ۳ میلی متر مناسب می باشد. لبه چسبان ثابت خود دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از این مدل ها از امکانات ویژه و متفاوتی برخوردار است. در ادامه با نحوه عملکرد و تعداد ایستگاه های لبه چسبان ثابت آشنا خواهید.

 

انواع ایستگاه لبه چسبان

همانطور که می دانید لبه چسبان دستگاهی است که در انواع متفاوت تولید می شود همچنین این مدل دستگاه لبه چسبان دارای ایستگاه های مختلفی است که به شرح زیر می باشد:

  1. ایستگاه اسپری ضد چسب
  2. ایستگاه پیش فرز
  3. ایستگاه هیتر پیش گرم
  4. ایستگاه چسب
  5. ایستگاه اره سر و ته زن
  6. ایستگاه فرز بالا و پایین
  7. ایستگاه کرنر زن
  8. ایستگاه لیسه نوار
  9. ایستگاه لیسه سطح (چسب)
  10. ایستگاه اسپری جلا سنج و حلال چسب
  11. ایستگاه پولیش
ایستگاه اسپری ضد چسب لبه چسبان

ایستگاه اسپری ضد چسب یکی از آپشن های اختیاری در دستگاه لبه چسبان می باشد که به درخواست مشتذری در لبه چسبان قرار داده می شود. این ایستگاه مایع ضد چسب از بالا و پایین به سطح ام دی اف اسپری می کند که باعث می شود چسب به سطح ام دی اف نچسبد.

ایستگاه پیش فرز لبه چسبان

در دستگاه لبه چسبان ثابت اولین ایستگاه در آن، ایستگاه پیش فرز می باشد که پس از وارد شدن قطعه کار به داخل لبه چسبان، قطعه کار به اصطلاح پیش فرز می شود یعنی لبه های آن به اندازه ی تعیین شده پرداخت می گردد تا لبه ای صاف و یکدست و بدون لپ پریدگی و آماده برای لبه چسبانی باشد. ایستگاه پیش فرز لبه چسبان با استفاده از دو توپی پرداخت که در جهت مخالف یکدیگر می چرخند، کار می کند و سطح لبه کار را به اندازه ۱ تا ۳ میلی متر با توجه به نیاز کاربر پرداخت می نماید.

ایستگاه هیتر پیش گرم لبه چسبان

یکی از ایستگاه های اختیاری که به درخواست کاربرد بر روی دستگاه لبه چسبان قرار داده می شود، ایستگاه هیتر پیش گرم می باشد که در زمستان باعث می شود که چسب روی سطح ام دی اف خشک شود و لبه چسبانی به صورت صحیح انجام شود. ایستگاه هیتر پیش گرم لبه چسبان به صورت تماسی، مادون قرمز یا توسط المنت نر کار را گرم می کند.

ایستگاه چسب لبه چسبان

ایستگاه چسب لبه چسبان از ۴ بخش اصلی جلو برنده نوار، چسب زن، گیوتین و غلطک های فشار تشکیل شده است که هخر کدام از این بخش ها باعث لبه چسبانی قطعه کار می شود. جلو برنده نوار از پایین توسط کانوایر و از بالا توسط غلطک هرزگرد، نوار PVC را به جلو حرکت می دهد. در بخش چسب زن سطح نر کار به چسب آغشته شده و توسط گیوتین سر و ته نوار به اندازه لازم بریده می شود و توسط غلطک های فشار، نوار به سطح لبه کار می چسبد.

ایستگاه اره سرو ته زن لبه چسبان

ایستگاه اره سر و ته زن لبه چسبان به صورت یک موتور و یا دو موتور می باشد که اضافه های سر و ته نوار را به راحتی قطع می کند.

ایستگاه فرز بالا و پایین لبه چسبان

ایستگاه فرز بالا و پایین لبه چسبان اضافه های نوار را از بالا و پایین پرداخت کرده و نوار را هم سطح قطعه کار می کند.

ایستگاه کرنر زن لبه چسبان

ایستگاه کرنر زن در لبه چسبان با توجه به مدل دستگاه دارای یک، دو و یا چهار موتور می باشد که پرداخت نهایی نوار را انجام می دهد و چهار گوشه کار را گرد می کند.

ایستگاه لیسه لبه چسبان

ایستگاه لیسه در لبه چسبان در برخی از دستگاه ها از دو بخش لیسه نوار و ایستگاه لیسه سطح و چسب تشکیل شده است که لیسه نوار در زاویه ۴۵ درجه و به اندازه ضخامت نوار، لبه ام دی اف را صاف می کند. لیسه سطح نیز اضافه های چسب روی سطح کار را پاک خواهد کرد.

ایستگاه اسپری جلا سنج و حلال چسب

ایستگاه اسپری جلا سنج و حلال چسب از جمله ایستگاه کاربردی در لبه چسبان می باشد که مایع حلال چسب روی سطح قطعه کار اسپری می شود ودر بعضی دستگاه ها که معمولا دارای سیستم اسپری ضد چسب هستند به جای مایع حلال چسب از مایع روغنی جلا دهنده استفاده می کنند تا با گذشتن از ایستگاه پولیش سطح کار براق شود.

ایستگاه پولیش لبه چسبان

مرحله آخر کار لبه چسبان ایستگاه پولیش می باشد که برای زیبایی و هم تراز شدن نوار با لبه قطعه کار قرار داده شده است.

منبع نوشته: https://www.fardanews.com/fa/news/949142/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%DA%86%D9%88%D8%A8-%D9%88-mdf

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم