رییس اتحادیه درودگران: تامین مواد اولیه معضل نخست صنعت چوب قم است

شرکت ماهون چوب قم

قم-ایرنا- رییس اتحادیه درودگران استان قم گفت: تامین مواد اولیه مهم‌ترین معضل و مشکل صنعت چوب و مبلمان این استان محسوب می‌شود.

حسین معماریان روز سه‌شنبه در هشتمین همایش صنعت چوب قم بیان کرد: تولیدکنندگان مجبورند با ارز اشخاص و ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه این صنعت را تامین کنند.

وی اضافه کرد: واردات چوب و مواد اولیه با ارز حاصل از صادرات به دلیل هزینه بالا به‌هیچ‌وجه برای فعالان این صنعت توجیه‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: شکل و میزان دریافت ارزش‌افزوده و مالیات بر درآمد هم از دیگر مشکلات مهم صنعت چوب و مبلمان قم می‌باشد.

معماریان تصریح کرد: بالغ‌بر ۴ هزار واحد تولیدی در بخش مختلف این صنعت در قم فعال بوده و ۲۰ هزار اشتغال مستقیم را به وجود آورده است.

رییس اتحادیه درودگران قم اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۰۰ مجوز جدید برای تاسیس و ایجاد واحدهای تولید صنعت چوب و مبلمان در این استان صادرشده است.

وی ابراز کرد: قم در صنعت چوب و مبلمان یکی از استان‌های برجسته و تاثیرگذار کشور می‌باشد.

معماریان خاطرنشان کرد: خام فروشی مصنوعات چوبی یکی دیگر از مشکلات اساسی این صنعت در استان بوده که باید برای حل آن واحدهای فرآوری دایر شود.

وی یادآور شد: شهر تخصصی قنوات قم با مساحتی بالغ‌بر ۱۴۰ هکتار ظرفیت تامین مواد اولیه تا ساخت و عرضه مصنوعات چوبی را در خود جای‌داده است.

وی ادامه داد: فاز عملیاتی این شهرک در حال حاضر ۴۰ هکتار بوده و زیرساخت‌های آب ، برق و گاز در آن شکل‌گرفته است.

رییس اتحادیه درودگران قم اظهار داشت: قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی، دسترسی به راه‌آهن سراسری و مستثنی بودن از قوانین شهرداری از مزیت‌های این شهرک می‌باشد.

معماریان گفت: تبدیل شهرک صنفی صنعتی قنوات به شهرک توریستی و خدمات صنعت چوب می‌تواند اقتصاد و اشتغال این شهرک را متحول کند.

۸ درصد اشتغال کشور در صنعت چوب و مبلمان شکل‌گرفته است

رییس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران نیز بابیان سهم صنعت چوب و مبلمان از اشتغال کشور، تصریح کرد: ۸ درصد از اشتغال کشور در صنعت چوب و مبلمان شکل‌گرفته است.

عبدالحسین عباسی اضافه کرد: این صنعت یکی از صنایع سبک و زودبازده می‌باشد اما هنوز مهندسی مورد انتظاری که از این صنعت برآورد می‌شد، شکل نگرفته است.

وی تصریح کرد: در استان تهران ۵ هزار واحد مجوز دار و ۱۰ هزار واحد فاقد شناسنامه در این صنعت مشغول فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: ۴۰ درصد از واحدهای چوب و مبلمان تهران با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی و واقعی خود مشغول فعالیت می‌باشند.

عباسی اظهار داشت: عدم حضور فعالان صنعت چوب و مبلمان در مراکز تصمیم‌ساز و قانون‌گذار سبب شده تا تصمیمات گرفته‌شده در این صنعت با شکست روبه‌رو شود.

وی با انتقاد از روند کاهشی صادرات چوب و مبلمان اضافه کرد: در سالیانی نه‌چندان دور حجم صادرات این صنعت در ایران بالاتر از کشور ترکیه بود.

وی خاطرنشان کرد: صادرات چوب و مبلمان کشور در بهترین حالت به ۲۵ میلیون دلار می‌رسد درحالی‌که صادرات کشور ترکیه از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور کرده است.

عباسی تاکید کرد: برای رونق اشتغال در کشور باید یارانه‌های دولتی در درجه نخست به بخش صنعت اختصاص پیدا کند.

وی با انتقاد از برپایی بی‌ضابطه نمایشگاه مبلمان ابراز کرد: سود این قبیل نمایشگاه‌ها به جیب دلالان می‌رود.

وی اضافه کرد: از سال آینده با قانون‌گذاری جدید اتحادیه درود گران کشور، هرسال فقط یک نمایشگاه مبلمان باید در سطح هر استان برگزار شود.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه‌ها فقط تولیدکنندگان حضور پیدا می‌کنند و تمام تسهیلات دستگاه‌های اجرایی در اختیار این افراد قرار خواهد گرفت.

واحدهای غیرمجاز زیادی در صنعت چوب و مبلمان قم فعال هستند

عضو هیات مدیره اتحادیه درودگران قم نیز تاکید کرد: بهره‌وری پایین، رقابت‌های ناسالم، کپی‌برداری و تولید محصولات باکیفیت پایین از مشکلات اصلی صنعت چوب و مبلمان قم است.

تقی توسلی خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف دانش فنی و فعالیت واحدهای غیرمجاز امکان رقابت‌پذیری در صنعت مبلمان قم کاهش‌یافته است.

وی تاکید کرد: فعالیت اتباع خارجی فاقد پروانه کسب از مشکلات این صنف است و ساماندهی واحدهای تولیدی صنعت چوب و مبلمان را دشوار کرده است.

وی تصریح کرد: صنعت چوب قم ظرفیت بسیار بالایی در ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت‌های تولیدی دارد.

توسلی گفت: صنعت مبلمان ترکیه ازنظر کیفی توان رقابت با ایران را ندارد اما آن چیزی که سبب رونق این صنعت در ترکیه شده فراهم کردن بسترهای صادراتی است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چوب و مبلمان استان گفت: عدم وجود مسیر دسترسی ایمن و استاندارد به شهرک قنوات از معضلات اصلی صنف درودگران قم می‌باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه درودگران قم اظهار داشت: مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی در کنار ارزش‌افزوده مهم‌ترین مشکلات این صنعت می‌باشد.

وی افزود: برای الحاق حقوق فعالان صنعت چوب و مبلمان باید از نظرات پیشنهادی این افراد در تصمیم سازی های کلان استفاده شود.

وی ابراز کرد: با اجرای طرح تنفس جنگل، فعالان صنعت چوب و مبلمان استان در تامین مواد اولیه با مشکل اساسی روبه‌رو شده‌اند.

توسلی خاطرنشان کرد: با مشکلات در تامین مواد اولیه، کیفیت و مرغوبیت مصنوعات چوبی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید کاهش‌یافته است.

وی در پایان تاکید کرد: تنها راه نجات مصنوعات چوبی استان قم فراهم کردن بسترهای صادراتی است.

در هشتمین همایش صنعت چوب و مبلمان که با حضور بهرام سرمست استاندار قم برگزار شد از تعدادی از پیشکسوتان و فعالان این صنعت با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

شهرک صنعتی ثامن در ۸ کیلومتری قم واقع‌شده و ۱۴۰ هکتار مساحت دارد.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد،ثامن‌الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از ۵۳ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

منبع نوشته: www.irna.ir

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم