فشار هوای ابزار بادی کارگاه نجاری باید چه مقداری باشد؟!

شرکت ماهون چوب قم

فشار هوای ابزار بادی کارگاه نجاری باید چه مقداری باشد؟!

فشار هوای موردنیاز برای استفاده از ابزار بادی من چیست؟ این سؤالی است که بیشتر هنرجوها یا اساتید از یکدیگر می‌پرسند. همان‌طور که می‌دانید ابزارهای بادی بسیار زیادی در صنعت و به‌خصوص صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمپرسورهای مختلفی هم در بازار موجود هستند که با توجه به قدرت موتور آن‌ها و گنجایش مخزنشان فشار متفاوتی از هوا تولید می‌کنند.

حال سؤال اینجاست که چه مقدار فشار برای راه‌اندازی و استفاده از ابزار بادی موردنیاز است؟ برخی دستگاه‌های بادی سیستم‌های حفاظتی تنظیم فشار دارند و اگر فشار هوای زیاد به آن‌ها وارد شود، با استفاده از فشار شکن‌های نصب شده بر روی دستگاه فشار موردنیاز را تنظیم می‌کنند. همچنین اگر فشار هوا کم باشد، دستگاه فعال نمی‌شود. این قابلیت معمولاً در دستگاه‌های صنعتی وجود دارد.

در دستگاه‌هایی مانند میخکوب بادی، پیستوله رنگ کاری، منگنه کوب، اوربیتال سندر و … فشار موردنیاز متفاوت است. فشار هوای زیاد و کم کارکرد این دستگاه‌ها را مختل خواهد کرد.

 

چرا باید با فشار هوای مناسب از ابزار بادی استفاده کنیم؟

دلیل نوشتن این مقاله یک تجربه بود! تجربه‌ای که منجر به یک خسارت در زمان استفاده از دستگاه بادی شد. با مراجعه ارسال ابزار به گارانتی متوجه شدیم دلیل این امر فشار بیش‌ازحد استاندارد هوای کمپرسور بود! به همین دلیل تصمیم گرفتیم مطلبی با موضوع فشار مناسب هوا برای ابزارهای مختلف پنوماتیک (بادی) در کارگاه‌های نجاری منتشر کنیم. امیدواریم شما با رعایت این مورد خسارت نبینید.

همه‌ی کارشناسان اتفاق‌نظر دارند که فشار هوای موردنیاز برای یک ابزار بادی نه باید کم باشد و نه زیاد… همیشه باید متعادل بود و بر اساس استانداردها پیش رفت.

بهترین منبع برای دانستن فشار هوا موردنیاز یک ابزار بادی در وهله اول دفترچه راهنما استفاده از محصول است. اگر به این دفترچه دسترسی ندارید، از وب‌سایت تولیدکننده ابزار کمک بگیرید. در پایان اگر به هیچ‌کدام از این‌ها دسترسی ندارید، این مطلب می‌تواند کمکی برای حل مشکل شما باشد.

 

 

رابطه حجم مخزن کمپرسور هوا با فشار هوا چیست؟!

اندازه مخزن ارتباط چندانی با فشار تولید شده توسط موتور ندارد، شاید یک کمپرسور هوا با مخزن ۵۰ لیتری امکان تأمین فشار تا ۱۲ بار یا ۱۷۵ PSI را داشته باشد؛ اما این فشار ماندگاری کمی دارد و نمی‌توانید مدت‌زمان زیادی از این فشار به‌صورت ثابت استفاده کنید. به همین دلیل دستگاه باید مدام روشن باشد و همین امر مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت.

موتور کمپرسور هوا ۵۰ لیتری با آن اندازه کوچکش می‌تواند ۱۲ بار فشار ایجاد کند؛ اما آیا واقعاً این موتور توانایی کار در فشار بالا در دفعات زیاد را دارد؟ پس می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تفاوت در حجم ذخیره هوا و مقدار مانایی این فشار است.

 

 

 

توضیح دو نکته در ابتدای این مقاله لازم است.

نکته اول:

اگر حجم کار شما بالاست و از کمپرسور هوا در یک مکان به‌صورت ثابت استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما خرید کمپرسور هوا با مخزن بزرگ‌تر از ۱۵۰ لیتر است. کمپرسور هوای ۵۰ لیتری سر و صدای زیادی دارد، زود مستهلک می‌شود و مدام باید روشن باشد. مخصوصاً در بخش رنگ کاری با مشکل مواجه خواهید شد.

شاید برخی برای کم نمودن هزینه‌های خود توجیهاتی برای خرید کمپرسور هوا ۵۰ لیتری داشته باشند؛ اما در آینده پشیمان خواهند شد.

نکته دوم:

فشار هوای مخزن کمپرسور هوا به‌صورت Bar یا PSI سنجیده می‌شود. اگر به نشانگر مندرج فشار هوا توجه داشته باشید، این دو کلمه در کنار اعداد فشار سنج حک شده است.

 

فشار هوای مناسب میخکوب بادی چیست؟

 

 

بیشتر میخ کوب‌های بادی نیاز به فشار هوای ۱۲۰ PSI یا ۸ بار نیاز دارند. البته مدل‌هایی هم هستند که بسیار ظریف هستند و با ۶ بار فشار بهترین عملکرد رادارند.

پیشنهاد ما این هست که پس از خرید میخکوب بادی در بخش کاتالوگ دستگاه به دنبال فشار هوای موردنیاز دستگاه باشید. معمولاً هرچه سایز میخکوب بزرگ‌تر باشد، نیاز به فشار هوای بیشتری دارید.

تجربه نشان داده است که فشار بار زیاد در میخکوب‌های کوچک و سبک، موجب شکستن سوزن میخکوب خواهد شد. این تجربه‌ای بود که ما داشتیم و امیدواریم برای شما پیش نیاید.

 

فشار هوا موردنیاز بادپاش چیست؟

 

 

بادپاش یکی از ابزارهای جانبی کمپرسور هوا مورد استفاده در کارگاه نجاری هست. برای استفاده از این ابزار محدودیت چندانی ندارید، هرچند که بادپاش‌ها هم با ظرفیت‌های مختلف به فروش می‌رسند؛ اما مدل‌های استاندارد بادپاش تقریباً با هر فشار بادی کار می‌کنند. به‌عنوان مثال نازل‌های معمولی نجاری مناسب برای استفاده در فشار باد ۵ تا ۱۰ بار هستند. این بادپاش‌ها در فشار کمتر از ۵ بار کارایی چندانی ندارند و برای تحمل فشار باد بیشتر از ۱۰ بار طراحی نشده‌اند.

البته نازل‌های قوی‌تری هم وجود دارند که فشار هوای ۱۲۰ بار و بیشتر را هم تحمل می‌کنند. این نازل‌ها بیشتر مناسب استفاده در صنایع سنگین و برای اجرای سندبلاست هستند. این نازل‌ها شبیه به لوله هستند و برای استفاده از آن نیاز به لوازم ایمنی و قدرت بدنی بالا دارید.

فشار موردنیاز برای قلم براش چیست؟

 

 

از این ابزار برای نقاشی‌های سبک و کوچک استفاده می‌شود. قلم براش به فشار هوای زیادی نیاز ندارد. نازل بسیار کوچک و عدم نیاز به خروجی بالا، شما را از تهیه یک کمپرسور هوا حجیم بی‌نیاز می‌کند. حتی با کمپرسور ساخته شده با موتور یخچال هم می‌توان از این ابزار استفاده کرد!

 

 

 

فشار باد موردنیاز پیستوله بادی چیست؟

فشار باد موردنیاز پیستوله بین ۳ تا ۴ بار است. با توجه به اینکه تمامی پیستوله های امروزی حداقل سه تنظیم هستند، امکان تنظیم فشار هوای خروجی را با استفاده از پیچ تنظیم فشار هوا خواهید داشت. اگر در نظر دارید به‌صورت هم‌زمان از دو یا چند پیستوله استفاده کنید، یک کمپرسور هوا ۵۰۰ یا هزار لیتری با فشار هوای ثابت ۸ بار نیاز خواهید داشت.

برخی دوستان سؤال می‌پرسند که آیا پیستوله ۵۰ لیتری برای رنگ کاری مناسب است، پاسخ این هست که این موضوع بستگی به میزان رنگ کاری شما دارد. اگر در حد سازه‌های مینیاتوری و کوچک و تابلوهای معرق هست، کمپرسور ۵۰ لیتری کفایت می‌کند؛ اما اگر قرار است از پروژه‌های سنگین رنگ کاری انجام دهید، باید حداقل کمپرسور ۱۵۰ لیتری تهیه نمایید.

 

فشار هوا موردنیاز سندبلاست کابینتی چقدر است؟

 

 

باکس سندبلاست کابینتی کاربرد چندانی در صنعت چوب ندارد. این دستگاه برای سند بلاست قطعات کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این اجرای سندبلاست به حداقل ۲۰ بار فشار باد نیاز دارید. ترکیب فشار هوا و سیلیس (ماسه) می‌تواند نتیجه خوبی در بر داشته باشد.

 

فشار باد موردنیاز منگنه کوب چند بار است؟

 

 

منگنه کوب به‌طور متوسط به حدود ۶ تا ۷ بار فشار هوا نیاز دارد. منگنه کوب نیاز به فشار هوا زیاد ندارد. با یک کمپرسور هوا ۵۰ لیتری هم می‌توان از منگنه کوب بادی استفاده کرد. با توجه به اینکه قطعات مکانیکی داخل منگنه کوب در اثر رطوبت آسیب می‌بینند، استفاده از فیلتر هوا توصیه می‌شود.

 

 

فشار موردنیاز برای دستگاه سنباده بادی چیست؟

 

 

برای به چرخش در آمدن دستگاه سنباده بادی یا همان اوربیتال سندر نیاز به حدود ۹۰ PSI یا حدود ۶ بار فشار هوا یکنواخت دارید. نکته مهم در مورد این مقدار فشار هوا این هست که باید ۶ بار یکنواخت داشته باشید.

مطمئناً کمپرسور هوا ۵۰ یا ۱۵۰ لیتری مناسب این کار نیست و فشار زیادی به دستگاه وارد خواهد شد. برای استفاده از orbital sander اگر قرار باشد نتیجه‌ای مطلوب داشته باشید، باید حداقل از کمپرسور ۵۰۰ لیتری استفاده کنید. با فشار ۹۰ PSI سنباده بادی می‌تواند تا ۱۰.۰۰۰ دور در دقیقه چرخش داشته باشد.

 

سخن پایانی:

همان‌طور که در این نوشته مطالعه کردید، فشار هوا موردنیاز برای راه‌اندازی دستگاه‌های عمومی بین ۶ تا ۸ بار است که فشاری متعادل و قابل دسترس است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید برای کارگاه خود از چه کمپرسور هوایی استفاده کنید.

اگر یک کارگاه کوچک نجاری دارید، پیشنهاد ما این هست که حداقل یک کمپرسور هوا ۱۵۰ لیتری تهیه نمایید. نکته مهم‌تر اینکه به هیچ عنوان فیلتر کمپرسور هوا را فراموش نکنید.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/فشار-هوای-ابزار-بادی/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم