مافیای پارچه در صنعت مبلمان

شرکت ماهون چوب قم

پارچه های رومبلی به صورت کوله بری و قاچاق وارد کشور می شود

صنعت مبلمان کشور از جمله بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر تحت‌تأثیر واردات قانونی و قاچاق مبلمان از کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا و…با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است. از سوی دیگر این صنعت در سال گذشته تحت‌تأثیر نوسانات ارزی و فعالیت مافیا با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو شد. هم چنین صنعت مبلمان ایران بالاترین بازده اشتغالزایی را نسبت به میزان و مدت زمان سرمایه‌گذاری دارد اما در بازارهای جهانی ناشناخته مانده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تهران،گفت: در یک سال و نیم گذشته وضعیت تولید و صادرات این صنعت خوب نبوده و به ویژه افت صادرات در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶ به ثبت رسید.  «عبدالحسین عباسی»‌ افزود: کمبود نقدینگی و دشواری تامین آن، یکی از مهمترین مشکلات فعالان این صنف است که با وجود خطوط تولید مناسب، تولیدکنندگانی که مایل به انجام کار هستند و دانش و توانمندی تخصصی، اما سودهای بالای بانکی و پارتی بازی مانع تامین نقدینگی مورد نیاز واحدها شده است.

وی یادآور شد: حدود ۴۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت از خارج تامین می شود که با وجود مشکلات ارزی، با قیمت های بالایی وارد کشور می شوند.عباسی، از ام. دی. اف (MDF) به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه یاد کرد که در عین کمبود تولید داخلی، از کیفیت مناسبی نیز برخوردار نیست و به ناچار از گرجستان، روسیه، مالزی و اندونزی وارد می شود.  وی، همچنین از کیفیت پایین پارچه های رومبلی ایرانی انتقاد کرد که در برخی موارد عمر مفید آنها حتی به دو ماه هم نمی رسد و گفت: ‌به همین دلیل، مجبور به استفاده از پارچه های ایتالیایی، ترک و چینی هستیم که قیمت های بالایی در بازار دارند. رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران ضمن تایید وجود مافیای پارچه رومبلی در کشور، بیان داشت:‌ در حالی که عمده این پارچه ها به صورت کولبری و در برخی موارد قاچاق با قیمت های حداکثر ۱۵۰ هزار تومانی هر مترمربع وارد کشور می شود، اما در بازار بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع قیمت می خورند.

وی تاکید کرد:‌ سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و شهرداری ها دیگر نهادها و ارگان هایی هستند که با وجود تاکید بر «رونق تولید»‌ در سال جاری، در مسیر تولید سنگ اندازی می‌کنند. عباسی ادامه داد:‌ در حالی که وضعیت تولید چندان مساعد نیست و از ابتدای امسال بسیاری واحدهای تولید با تعطیل یا تعدیل نیروها مواجه شده اند، اما هزینه های مالیات و بیمه تامین اجتماعی دست‌کم ۲۰ درصد افزایش داشته است. وی همچنین به انتقاد از چگونگی اخذ مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و گفت:‌ این مالیات در سراسر زنجیره تولید از چوب فروش، رنگ کار، رویه کوب، مبل ساز و غیره گرفته می شود که نتیجه مسلّم آن گران شدن محصولات نهایی و از درست رفتن بازار فروش است.  رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تهران همچنین خاطرنشان کرد:‌ بالا رفتن هزینه بیمه تامین اجتماعی نیز سبب شده کارفرماها نتوانند حتی یک نفر کارگر وردست به واحد تولیدی خود اضافه کنند، زیرا علاوه بر دستمزد ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی، باید دستکم ۴۵۰ هزار تومان هزینه بیمه پرداخت کنند.

غفلت و استمرار کم توجهی ها به صنعت مبلمان

علی اصغر فلاح، تولیدکننده مبلمان

در سالیان اخیر بخصوص از سال گذشته تا به امروز به دلیل عمیق تر شدن مشکلات اقتصادی و رکود حاکم بر بازار، خرید مبل از اولویت خرید بسیاری از خانوارهای ایرانی خارج شده و بسیاری از متقاضیان به تعویض پارچه رومبلی اقدام می کنند زیرا این اقدام به مراتب هزینه کمتری را برای آنها در پی دارد. در شرایط فعلی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و در نظر گرفتن تنفس زمانی دو ساله برای باز پرداخت وام، ضرورتی است که تا حدود بسیاری، فعالان این عرصه را از وضعیت موجود، نجات خواهد داد، در غیر این‌صورت با ادامه وضعیت موجود طی ماه ها و سال های آینده، تعداد هر چه بیشتری از تولیدکنندگان مبل به تغییر شغل و تعطیلی واحد تولیدی خود اقدام خواهند کرد.

این در حالی است که در صورت حمایت جدی از این فعالیت، شاهد اشتغالزایی زنجیره وار در بسیاری از بخش های دیگر نیز خواهیم بود، اما غفلت و استمرار کم توجهی ها شرایطی را ایجاد کرده که نه تنها در عرصه خارجی نتوانیم به نحو مطلوبی به جایگاه شایسته ای نائل شویم، بلکه در حوزه داخلی و تامین نیازهای جامعه نیز، شاهد کاستی های بسیاری باشیم. البته باید اشاره شود که بالا بودن هزینه‌های بازاریابی، ضعیف بودن بنیه مالی واحد‌های تولیدی مبل و قدرتمند بودن رقبا را از جمله دلایل دیگر حضور کمرنگ تولیدات مبل ایران در خارج از کشور دانست.

دولت باید با توجه به اهمیت تحقق سند چشم انداز و اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی فراموش نکند که صنعت چوب و مبلمان ایران با دارا بودن دهها هزار واحد صنعتی و کارگاهی که از نظر تعداد و نه از نظر بازده تولید با واحدهای مشابه در کشور چین برابری می‌کند بنابراین می‌تواند با تولید مبلمان با کیفیت و قیمت قابل رقابت دربازارهای جهانی این کالا، به بازارهای چند میلیارد دلاری خارجی دست یابد.

منبع نوشته: https://kasbokarnews.ir/1398/05/16/مافیای-پارچه-در-صنعت-مبلمان/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم