مراقبت، تمیز کردن و نگهداری کابینت آشپزخانه

شرکت ماهون چوب قم

 

مراقبت، تمیز کردن و نگهداری کابینت آشپزخانه

کابینت آشپزخانه در خانه شما مانند سایر  وسایل چوبی در خانه شما به مراقبت و تمیز کردن ،استفاده مناسب ونگهداری نیاز دارندکه  برای حفظ زیبایی و عملکرد آنها ضروری است.

ممکن است سازنده خانه شما برای ساخت کابینت آشپزخانه از دستگیره های لمسی استفاده کرده باشد که به این معنی است که هیچ دستگیره ای روی  درب کابینت و کشوها وجود خارجی ندارد ، اگر کابینت منزل شما به این شکل باشد، استفاده روزمره با دست های خیس و چرب به مرور زمان به کابینت آسیب میزند ، در صورتی که این اتفاق افتاد منطقه را تمیز کنید و بلافاصله خشک کنید.

مراقبت و تمیز کردن روزانه کابینت آشپزخانه:

مهم است که لکه ها را به محض ایجاد شدن پاک کنید . به سینک ، بالای درب ها و کشو های زیر گاز توجه ویژه ای داشته باشید لکه های چربی و غذا باید بلافاصله تمیز شوند . برای پاک کردن لکه های سطحی روزانه از یک پارچه نرم یا یک اسفنج با آب گرم استفاده کنید و برای مراقبت و نگهداری از آن، بلافاصله هر سطح مرطوب با پارچه ای تمیز، نرم و پارچه ای خشک شود.

مراقبت و تمیز کردن دوره ای از کابینت آشپزخانه :

هر شش ماه: تمام کابینت ها را طبق مراحل بالا پاک کنید و سپس با یک پارچه نرم تمیز کنید. از مواد گاک کننده که حاوی سیلیکون هستند مانند پد های سیلیکونی اجتناب کنید زیرا سیلیکون به کابینت آسیب می رساند و گرد و غبار را جذب خود می کند همچنین از اسپری های نظافت مثل شیشه پاک کن استفاده نکنید.

مراقبت و تمیزکاری انواع کابینت آشپزخانه:

انواع کابینت آشپزخانه با توجه به نوع سطح و نفوذ پذیری آن ها شرایط خاص خود را برای تمیز کاری و مراقبتدارند در ادامه روش های مراقبت از هر کدام را به طور مختصر بیان خواهیم کرد

تمیز کاری و نظافت کابینت های ترموفویل ( کابینت آشپزخانه اروپایی سفید) :

این نوع کابینت ممکن است با بسیاری از پاک کننده های خانگی قابل تمیز کردن باشد. با این حال برای این کار نباید از مواد حاوی استون، استات یا اتیل الکل استفاده شود. حلال های قوی تر مانند رقیق کننده های  رنگ ممکن است موجب خرابی قید ها و لبه ها شود و باید از این کار اجتناب نمود . اگر تمیز کننده حاوی آمونیاک باشد باید رقیق شود. برخی واکسها ممکن است منجر به تغییر رنگ شوند و توصیه نمیشوند.

تمیز کاری و نظافت کابینت آشپزخانه چوبی افرا

بسیاری از صاحب خانه ها کابینت با چوب افرا برای خانه خود را انتخاب کنید. این نوع کابینت  تنوع زیادی در رنگ دارد. چندین خاصیت این گونه از چوب وجود دارد که متفاوت از چوب های دیگر است. افرا دارای ساختار دانه ای بسیار فشرده است. این باعث می شود که چوب سخت تر شود. به دلیل این فشردگی بالای چوب ، مواد مربوط به رنگ آمیزی به عمق چوب نمی رسند. هنگامی که به روی افرا رنگ آمیزی می شود رنگ روی سطح چوب خشک میشود و برای تثبیت رنگ از  سیلر استفاده می شود ، پس از آن یک پوشش پلاستیکی که به سیلر بستگی دارد، استفاده می شود که  این سه محصول با یکدیگر آمیخته و  تبدیل به سطح کار نهایی محصول شده اند. با گذشت زمان خراش های ناشی از مصرف عادی باعث می شود رطوبت به مغز چوب  برسدکه  باعث تغییر رنگ  می شود یا حتی شکستن چوب  خواهد شد.

کابینت چوبی رنگ روشن به مدت دوازده ماه پس از نصب ، تغییر رنگ اندکی خواهند داد و هیچ راهی برای جلوگیری از این کار وجود ندارد. اگر بعد از این مدت به پشت درب های کابینت توجه کنید متوجه این موضوع خواهید شد. این روند بسیار ظریف است که بسیاری از صاحبخانه ها این تغییر را متوجه نمی شوند. برای مراقبت وتمیز کردن کابینت چوبی به موارد # ۱ و # ۲ مراجعه کنید.

تمیز کاری و نظافت کابینت آشپزخانه ممبران :

کابینت ممبران از پرس روکش وکیوم با چسب تولید میشود، یکی از معایب کابینت های ممبران بلند شدن روکش وکیوم به دلیل حرارت خارج از آستانه تحمل آن است در واقع چسب چست وکیوم پرس شده خاصیت چسبندگی خود را از دست داده و روکش وکیوم از روی سطح چوب بلند میشود، به همین دلیل در هنگام تمیز کردن کابینت ممبران حتما از آب سرد با پاک کننده های رقیق استفاده کنید وپس از تمیز کاری آب روی آن با دستمال نرم خشک گرفته شود.

تمیز کاری و نظافت کابینت آشپزخانه هایگلاس :

کابینت هایگلاس (high gloss) به دلیل سطح براقی که دارند زودتر از سایر کابینت های آشپزخانه لکه پذیر هستند و این لکه ها به شدت در چشم هست به همین دلیل این کابینت آشپزخانه مدرن براق نیاز به تمیز کاری بیشتری نسبت به سایر کابینت ها دارد،برای تمیز کاری آن ها از آب با هر درجه حرارت بدون پاک کننده استفاده کنید چرا که استفاده از پاک کننده ها باعث از بین رفتن براقیت آن ها میشود

تمیز کاری و نظافت کابینت آشپزخانه مات

کابینت ام دی اف با روکش مات از نظر ظاهری دیرتر از سایر کابینت های آشپزخانه کثیف میشوند چرا که سطح مات آن انعکاس کثیفی را کمتر نشان میدهد، ما هم به شما پیشنهاد میدهیم دربازه زمانی کمتری آن ها را تمیز کنید و در هنگام تمیز کاری آن از دستمال با رطوبت کم استفاده کنید، دقت داشته باشید که از تمیز کننده ها به دلیل ماهیت شیمیایی آن تا حد ممکن کمتر استفاده کنید چرا که مایعات دشمن اصلی ام دی اف استو با برخورد آن به مغز ام دی اف و جذب آب بالای ام دی اف باعث باد کردن و در نتیجه دفرمه شدن کابینت آشپزخانه تان میشود

تمیز کاری کابینت های داخلی :

برای نظافت کابینت های داخلی از یک پارچه نرم با آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید. کابینت های داخلی دارای کفپوش ضد آب هستند، با این حال، اگر به آب یا مایعات دیگر اجازه داده شود روی سطح کابینت برای مدت زمان طولانی بماند  ممکن است باعث تغییر رنگ یا باد کردن شود. مطمئن شوید که ظروف شیشه ای و غیره قبل از قراردادن در کابینت ها کاملا خشک شده اند.

 

 استفاده صحیح از کابینت :

علاوه بر سطوح کابینت، یراق آلات و لولا ها و … نیز نیاز به مراقبت دارند، همچنین استفاده نادرست و رعایت نکردن اصول ایمنی کار با این یراق آلات میتواند موجب خرابی و دفرمه شدن ظاهر کابینت آشپزخانه تان شود در ادامه به طور مختصر به توضیحات هر یک از آنها میپردازیم.

الف – لولا :

تمام لولا ها برای حداکثر فضای بازشدن تولید می شوند. فشار آوردن به یک لولا برای  از توقف آن، بیش از حد نرمال باعث آسیب رساندن یا نابودی لولا خواهد شد.

 

ب –  کشو :

ظرفیت بارگیری کشو نباید بیش از ۲۰ کیلو در هر کشو باشد. و هرگز از کشو برای سکویی برای ایستادن استفاده نکنید .

 

ج-  قفسه ها :

بارگیری قفسه ها باید به صورت پراکنده باشد. انحراف در نمای قفسه ها نشان دهنده این است که قفسه بارگیری شده و اقلام باید مرتب شوند. طبق استاندارهای جهانی بارهای قفسه نباید بیش از ۱۵ پوند در هر فوت مربع از فضای قفسه  باشد.

 

  • مواردی که باید از آن ها اجتناب کنید :

 

الف – رطوبت بدترین دشمن به محصول چوب است. هر مایع را بلافاصله با یک پارچه نرم و نرم خشک کنید.

ب – هرگز از پاک کننده هایی مانند حلال رنگ، متیل اتیل کیتون، استون، پولیش برداشتن ناخن و غیره استفاده نکنید …

ج –  هرگز از پد های ساینده، یا اسفنج های سخت و پارچه های خشن استفاده نکنید .

د – محل قرار گیری حوله های مرطوب را روی درب ها و یا محلی که در تماس با کابینت باشد انتخاب نکنید .

ه- از قراردادن دستگاه های حرارت زا زیر کابینت های دیواری اجتناب کنید .

و- نشت مواد غذایی باید فورا تمیز شود. بعضی از غذاها مانند خردل، به سرعت به مغز چوب نفوذ میکنند ، روغن ، کره  و شربت باید به سرعت تمیز شوند .

منبع نوشته: http://greatcabinet.ir/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d9%82%d8%a8%d8%aa%d8%8c-%d8%aa%d9%85%db%8c%d8%b2-%da%a9%d8%b1%d8%af%d9%86-%d9%88-%d9%86%da%af%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%86%d8%aa-%d8%a2%d8%b4%d9%be/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم