مردی که با طرح های ساده مبلمان میلیاردر شد

در بسیاری از نقاط دنیا، زمانی که افراد برای خرید مبلمان به فروشگاه می روند اصلا به اینکه چه کسی صاحب فروشگاه است فکر نمی کنند و بیشتر به دنبال مبلمانی با قیمت مناسب هستند و بنابراین نام اینگوار کمپارد اغلب چیزی را به یادشان نمی آورد.
کمپارد موسس شرکت IKEA است. IKEA یکی از بزرگترین زنجیره فروشگاه های مبلمان خانه بوده که در سرتاسر دنیا شعبه دارد و هنوز هم فروشگاه هایش در حال اضافه شدن هستند. در حال حاضر، اینگوار کمپارد با ثروت ۲۲ میلیارد دلاری اش پنجمین فرد ثرتمند جهان به شمار می رود.
اینگوار فئودور کمپارد در ۳۰ مارس سال ۱۹۲۶ در لیونگبای سوئد متولد شد. شم تجاری او حتی زمانی که یک پسر جوان بود، کاملا مشهود بود. او با دوچرخه اش دور محله می گشت و به پسرهای همسایه چوب کبریت می فروخت. او قبل از یادگیری دستور زبان پایه، اصول عرضه و تقاضا را آموخته بود.
اینگوار کوچک دریافته بود که اگر کبریت ها را به شکل دسته ای بخرد، که بسیار ارزان تر می شد و آنها را به شکل دانه ای بفروشد سود خیلی زیادی به دست خواهد آورد. از آنجایی که او کالاهایش را با قیمت ارزان می فروخت، غالبا همگی زود فروش رفته و او می توانست با سود فروشش وارد حوزه دیگری شود.
او کارش را به فروش ماهی، اجناس تزئینی درخت کریسمس، دانه و کمی بعدتر به فروش خودکار و مداد در مدرسه گسترش داد. کمپارد با وجود اینکه همواره به کار فروشندگی مشغول بود، در مدرسه دانش آموز عالی ای بود. پدرش که بی نهایت به تعهد اینگوار به تحصیل افتخار می کرد، در زمان ۱۷ سالگی اینگوار به او پاداش نقدی خوبی داد.
او از این پول برای راه اندازی فروشگاه کوچک مبلمانش استفاده کرد که نامش IKEA بود. IKEA با حروف اول نامش (Ingvar Kampard)، نام مزرعه خانوادگی ای که در آن بزرگ شده بود (Elmtaryd) و روستای نزدیک محل سکونتش (Agunnaryd) ساخته شده است. کمپارد از بیماری دیسلکسیا رنج می برد و در به خاطر سپردن نام های طولانی مشکل داشت. به همین دلیل او این اسم را انتخاب کرد که آوایش هم سوئدی به نظر می آمد.
IKEA به زودی کارش را گسترش داد و تبدیل به نامی جهانی شد. این شرکت، مبلمان با کیفیت را با قیمتی ارائه می دهد که اکثر مردم توانایی پرداختش را دارند.
در حال حاضر IKEA به خاطر طراحی های نوآورانه و با مدل های خاصش در جهان شناخته شده است. تقریبا تمام محصولات IKEA به شکلی طراحی شده اند که قابل مونتاژ هستند و به شکل کم جا بسته بندی می شوند. این کار باعث کاهش هزینه و خسارات حمل و نقل و کارآیی بیشتر ظرفیت انبار فروشگاه می شود.
همچنین اگر مشتریان بخواهند خودشان مبلمانشان را به خانه ببرند به جای تحویل توسط شرکت، این کار برایشان ساده تر خواهد بود، البته دلیل اصلی برای این امر، فشار رقابتی از سوی رقبای IKEA روی تامین کنندگانش بود. آنها IKEA را بایکوت کرده بودند و این باعث شد IKEA خودش تمام کارها را انجام دهد.
نیروی محرکه موفقیت IKEA همواره دیدگاه کمپارد بوده است.
IKEA طراحانی را استخدام می کند که در طول سالیان جوایز زیادی دریافت کرده اند. کمپارد بر این باور است که موجودیت کمپانی اش نه تنها برای بهتر کردن زندگی مردم، بلکه برای بهتر کردن خود مردم می باشد.
طراحی سلف سرویس فروشگاه ها و مونتاژ ساده مبلمانشان علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه ها می شود، می تواند فرصتی برای افزایش اعتماد به نفس مشتریان شود. این دیدگاه در تبلیغات و کاتالوگ های آنها هم مشاهده می شود. کمپارد که می بایست در سال ۱۹۸۶ بازنشسته شود هنوز به طور خستگی ناپذیری روی بهبود برند شرکتش کار می کند. ۳ پسر او هم همگی در همین شرکت کار می کنند. هم اکنون فروشگاه های IKEA نه هزار و پانصد نوع کالا و مبلمان را در ۳۶ کشور جهان و با قیمت های مناسب به فروش می رسانند.
کاتالوگ های این شرکت به ۲۷ زبان دنیا چاپ می شوند. کمپارد که از سال ۱۹۷۶ در سوئیس زندگی می کند، ماشینش هنوز یک ولووی ۱۵ ساله است. او تنها با کلاس اقتصادی پروازهای هوایی سفر کرده، در رستوران های ارزان قیمت غذا خورده و کارمندان IKEA را نیز تشویق می کند که برای نوشتن از هر دو روی برگه کاغذ استفاده کنند.
او همچنین کادوها و کارت های کریسمس را در فروش بعد از کریسمس می خرد تا ارزان تر باشند. به علاوه او خانه خودش را هم اغلب با محصولات IKEA مبله می کند.

۷۵۷۳۱۱۵۳۴۳۹۳۲۲۷۳۸۹۶۸

منبع:http://weblog98.com/

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.