نکاتی برای استفاده بهینه از پیچ چوب خودکار در سازه های چوبی و نجاری

شرکت ماهون چوب قم

توصیه هایی برای استفاده بهینه از پیچ چوب

با گسترش ساخت و سازه های چوبی و همچنین طیف گسترده نجاری، برای اتصالات در این سازه ها یک نوع پیچ به نام پیچ چوب خودکار طراحی و ساخته شد. تولید این نوع پیچ از جنس های مختلف انجام می شود و دارای استحکام بالایی است که بسیار از میخ و پیچ معمولی بهتر و مناسب تر است. اما نکته ای باید به آن توجه کنیم این است که برای استفاده از این نوع پیچ ها برای سازه های چوبی و نجاری رعایت یک سری اصول واجب است که در این مقاله سعی کرده ایم که توصیه هایی برای کار با پیچ چوب را برای شما عزیزان داشته باشیم.

گذاشتن سوراخی برای داشتن راهنما

گفته می شود بسیاری از افرادی که از پیچ چوب استفاده میکنند اعتقاد دارند که پیچ چوب خودکار نیازی به سوراخ راهنما ندارد و برای استفاده از این چوب سوراخ راهنما ایجاد نمیکنند. اما توصیه ما به شما این است که اگر میخواهید پیچ کاملا به صورت مستقیم داخل چوب قرار بگیرد بهتر این است که این کار را انجام بدهید. برای گذاشتن یک سوراخ راهنما میتوانید از یک مته کوچکتر از سایز پیچ استفاده کنید که بتوانید یک مسیری را برای عبور پیچ ایجاد کنید. سوراخ راهنما به جنس چوب بستگی دارد. در چوب سخت باید سایز مته را برابر با سایز پیچ چوب در نظر گرفت؛ در حالی که برای چوب نرم سایز سوراخ راهنما باید نصف اندازه پیچ در نظر گرفته میشود. برای اینکه استحکام بیشتری بین دو قطعه ایجاد شود میتوانید از چسب چوب کمک بگیرید و قبل از فرو رفتن پیچ داخل سوراخ، کمی از چسب چوب در راهنما بریزید.

انتخاب اندازه مناسب در پیچ چوب 

زمانی که قرار است دو قطعه چوب با هم اتصال داشته باشند. باید اندازه های آنها را در انتخاب پیچ مناسب در نظر داشته باشید.در این مواقع طول پیچ اهمیت بسیار زیادی دارد. برای این کار کافیست قطر ضخامت دو چوب را اندازه گیری کنید و پس از آن برای انتخاب پیچ باید دقت داشته باشید که طول پیچ انتخابی باید حدود ۴ میلیمتر کمتر از جمع ضخامت دو تکه چوب باشد تا بتواند در چوب نفوذ نموده و دو قطعه را محکم کنار یکدیگر نگه دارد و اتصال درستی برقرار کند.

پیچ چوب

زمانی که دو قطعه چوب را با کمک پیچ به یکدیگر متصل میکنید انتظار دارید دو قطعه کاملا کنار یکدیگر محکم شوند؛ بیشتر افراد فکر میکنند هر چه سایز پیچ بزرگتر باشد، اتصال محکم تری ایجاد میشود؛ این یک تفکر میتواند هم درست باشد هم غلط. پیچ بلندتر با قطر کمتر بهتر از یک پیچ کوتاه با قطر زیاد عمل میکند. ضخامت پیچ ها با رزوه پیچ محاسبه میشود بنابراین پیچ چوبی با رزوه درشت تر ضخیم تر از همان نمره با رزوه کوچکتر است.

روانکاری برای چوب سخت

یکی از انواع مختلف چوب که برای استفاده در خانه و مخصوصا در اشیای دکوری و تزئینی بسیار مناسب است، چوب سخت است. اما مشکلی که وجود دارد این است که فرو رفتن پیچ در چوب سخت به دلیل بافت متراکم که دارد کمی مشکل است و به راحتی این کار انجام نمیپذیرد. برای حل کردن این مشکل یک راه حل بسیار ساده وجود دارد و آن هم این است که سطح پیچ را با صابون بپوشانید. این روانکاری باعث میشود پیچ سریع تر و راحت تر در بافت چوب وارد شود، همچنین از شکستن چوب حین بستن پیچ جلوگیری میکند. روغن و سایر مواد چرب را نمیتوان در این مورد جایگزین کرد. هنگام رنگ کردن چوب دقت داشته باشید که آثار باقی مانده از صابون را از روی چوب پارک کرده باشید.

مراقبت و جلوگیری از شل شدن پیچ

پس از گذشت یک مدت زمانی شاهد شل شدن و بیرون آمدن پیچ ها می شویم که ناشی از اصطکاک و جابجا شدن چوب ها است. راه حلی که برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد این است که پیچ چوب را روی سطح فلزی صاف قرار دهید و با چکش چند ضربه آرام بزنید و سر پیچ را کمی خم کنید. با این روش پیچ درون چوب فرو میرود و از لق زدن و بیرون آمدن آن جلوگیری میکند.

خارج کردن پیچ زنگ زده

یکی از مشکلات بزرگی که باید به آن توجه شود موضوع زنگ خوردگی پیچ هاست زیرا پیچ های زنگ خورده از مقاومت بالایی برخوردارند. گاهی برخی از افراد با بیرون کشیدن پیچ های زنگ زده مشکل دارند. برای این کار یک هویه لحیم کاری بردارید و نوک داغ آن را روی گل پیچ قرار دهید. گرما باعث میشود فلز منبسط شود و وقتی سرد شد منقبض می گردد، این کار بیرون کشیدن پیچ را ساده میکند.

 

منبع نوشته: www.boltnutiran.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم