نکات کاربردی درباره برش با اره عمودبر نجاری

شرکت ماهون چوب قم

اره عمودبر یکی از انواع ابزارآلات می باشد که در دسته ابزار نجاری قرار دارد،اما با توجه به اینکه با انتحای تیغه مناسب،می توان به وسیله آن آهن و پلاستیک را نیز برش داد،یک ابزار برشی پرکاربرد محسوب می شود.تیغه این دستگاه با حرکت به سمت بالا و پایین،حالت چکشی ایجاد کرده و در نتیجه برش را به صورت چکشی انجام می دهد به همین دلیل با نام اره چکشی نیز معروف می باشد.به وسیله اره عمودبر می توان بسیاری از برش ها،به صورت مستقیم،منحنی،زاویه درا،قوس دار و… را انجام داد و همچنین به غیر از چوب و ام دی اف می توان به وسیله آن انواع آهن و پلاستیک و مصنوعات چوبی را نیز برش داد.تیغه های مختلفی قابلیت نصب بر روی اره عمود بر را دارند،که هم متناسب با متریال مورد نظر می باشند و هم بر اساس شکل قرارگیری دندانه های تیغه های روی اره به شکل ظریف بر و درشت بر نیز تقسیم می شوند.تیغه ها با دندانه های درشت،دندانه هایی به سمت صفحه دستگاه دارند و تیزی دندانه ها به سمت بالا است و باعث لب پریدگی لبه چوب می شوند.تیغه های ظریف بر نیز می توانند هم دندانه هایی به سمت صفحه و هم برعکس باشند.تیغه اره چکشی های چوب می توانند بلند یا کوتاه باشند.برای برش هایی که شکل منحنی دارند باید از تیغه های نازک استفاده کنید.

در حین کار با اره عمودبر حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای برش به وسیله تیغ اره عمودبر،حتما تیغه متناسب با متریال را انتخاب کنید،تیغه حتما باید سالم و بدون عیب باشد، و برای تعویض تیغه نیز حتما دقت کنید که دستگاه به برق متصل نباشد.بعد از تعویض تیغه نیز بررسی کنید که آن را به خوبی و محکم جازده اید.

  • حتما میز کار یا سطحی که قطعه کار را برای برش روی آن قرار داده اید با زمین یا کف سطح کار برخورد نکند.

  • برای برش قطعات کوچک حتما آن ها را به وسیله پیچ دستی یا گیره نجاری به سطح کار محکم کنید.اما به طور کلی حتما مطمئن باشید،قطعه کار در هر ابعادی که هست،به خوبی به میز یا سطح کار محکم شده باشد.

  • برای شروع به کار،ابتداسطح کار را کاملا تمیز کنید و هیچ وسیله ای در مسیر برش قرار نداشته باشد، دستگاه اره عمودبر را روشن کنید و بعد تیغه را به قطعه بچسبانید.هیچ گاه قطعه ای که در آن میخ یا هر شی دیگری است برش ندهید و اول شی اضافی را خارج کنید و بعد برش را انجام دهید.بعد از پایان برش نیز ابتدا دستگاه را خاموش کنید تا تیغه ار حرکت بازایستد و بعد اره عمودبر را از سطح کار بردارید.

  • برای برشکاری بعد از روشن کردن دستگاه،بگذارید دستگاه به دورنهایی خود برسد.

  • زمانی که می خواهید برشکاری را انجام دهید اولا دقت کنید که دست و انگشتان شما که قطعه کار را نگه داشته اند با تیغ اره فاصله داشته باشند،هم دستگاه را با دست دیگر محکم بگیرید و آن را روی قطعه کار فشار دهید تا دستگاه از روی قطعه کار بلند نشود.

  • کفی اره عمودبر باید همواره به سطح کار بچسبد،در غیر اینصورت تیغه می شکند.

  • مراقب باشید کابل دستگاه در مسیر برش قرار نداشته باشد.

  • بهتر است از عینک ایمنی و نیز ماسک در زمان کار را اره عمودبر استفاده کنید.

  • قطعاتی که در متریال آن ها از آزبست استفاده شده  را با اره عمودبر برش ندهید.

  • بهتر است برای برش قطعات آهنی،سطح کار را کمی با اسپری روغن چرب کنید تا از حرارت حاصل از برش تیغه کم شود.

  • بهتر است خطوط منحنی برش را به جندین خط مستقیم کوتاه تقسیم کنید تا با خیال راحت و بدون ترس از گیر کردن تیغه در بین منحنی،برش را انجام دهید.

  • برای برش های منحنی،به هر شکل،بهتر است از پایین ترین دور دستگاه استفاده کنید.

برش با اره عمود بر به شکل منحنی و دایره ای را می توانید با گونیا یا بدون گونیا انجام دهید.برای برش بدون گونیا لازم است از شابلون ها یا طرح های آماده استفاده کنید.اگر می خواهید طرح های مشبک داشته باشید،چون برش از وسط کار می باشد باید حتما در وسط طرح یک سوراخ ایجاد کنید و بعد تیغه را در این سوراخ قرار دهید و برش را انجام دهید.

برای برش دایره ای و به شکل منحنی با گونیا،باید از گونیای دایره ای استفاده کنید،با این گونیا می توانید برش هایی با قطر مختلف ایجاد کنید،درغیر اینصورت و برای برش های خطی گونیاهای موازی استفاده می شوند.گونیا ها قطعاتی هستند که باید به صورت جداگانه به اره عمودبر وصل شوند.برای نصب هر نوع گونیا روی اره عمود بر فقط کافی است که میله مربوطه را به درون سوراخی که روی کفی قرار دارد،قرار دهید و گونیا را متناسب با عرض برش تنظیم کنید و کفی را محکم کنید.

برای عملکرد بهتر اره عمودبر بهتر است یک سری نکات را در نکهداری آن نیز رعایت کرد:

  • یکی از مواردی که در نگهداری اره عمودبر باید رعایت کنید،این است که گیربکس دستگاه هر چند وقت یک بار تمیز شود و بعد روغن کاری شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

  • زغال اره عمودبر باید هر چند وقت یکبار بررسی شود و در صورت نیاز تعویض شود.

  • سیم پیچی موتور هیچ گاه نباید روغنی و یا مرطوب باشد.

  • بهتر است همیشه اتصالات اره عمودبر شامل پیچ و مهره ها بررسی شود تا شل یا مفقود نشده باشد.در اینصورت پیچ باید محکم و یا جایگزین شود.

  • بهتر است دستگاه دارای مکنده باشد تا گرد و غبار حاصل از کار وارد دستگاه نشود.اگر دستگاه شما این سیستم را نداشت بهتر است به شیوه ای حالت مکندگی را برای برشکاری ایجاد کنید.

  • بعد از استفاده از دستگاه به مدت زمان طولانی،بهتر است تیغه را از دستگاه جدا کنید و اجازه دهید تا دستگاه بدون تیغه و با دور بالا به مدت حدود یک دقیقه کار کند تا موتور به خوبی خنک شود.

  • هر جند وقت یک بار با یک دستگاه بلوور موتور و اجزای داخلی دستگاه را تمیز کنید.

منبع نوشته: https://www.abzarkhaneh.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم