پنجشنبه و جمعه آتشین جنگل‌های مازندران

شرکت ماهون چوب قم

پنجشنبه و جمعه آتشین جنگل‌های مازندران

 فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به غیرعمدی بودن بیشتر آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های استان گفت: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در تعطیلات آخر هفته و روزهای پنجشنبه‌ و جمعه رخ می‌دهد.

به گزارش ایرنا، سرهنگ «حسینعلی خورشیدی» اظهار کرد: جنگل کانون هدف سفر بیشتر افراد به مازندران است ولی متاسفانه مسافران هنگام حضور در این فضا اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند که می‌تواند باعث آتش‌سوزی جنگل شود.

وی توضیح داد: آتشی که در جنگل روشن می‌شود باید به درستی خاموش شود در غیر این صورت می‌تواند سبب آتش گرفتن علف‌های خشک شده و سپس به گیاهان و درختان سرایت کند و تبدیل به آتش‌سوزی بزرگ شود.

برگزاری دوره‌های آموزشی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: امسال با توجه به پوشش گیاهی انبوه و این‌که با گرم شدن هوا در حال خشک شدن هستند، خطر آتش‌سوزی در جنگل جدی است.

خورشیدی از افرادی که جنگل را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند خواست تا با رعایت نکات ایمنی در حفاظت از آن کوشا باشند تا این میراث برای آیندگان نیز باقی بماند.

این مسئول ناآگاهی برخی دامداران و مجاوران نزدیک جنگل را از دیگر علل وقوع آتش‌سوزی‌های غیرعمدی در جنگل‌های مازندران دانست و افزود: به منظور آگاه کردن این افراد، چگونگی اطفای حریق در جنگل توسط یگان حفاظت آموزش داده می‌شود.

جانمایی کانون‌های آتش‌سوزی

خورشیدی از شناسایی کانون‌های آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران خبر داد و گفت: نقاطی که سابقه آتش‌سوزی‌های مکرر را در طول سال‌های گذشته داشته‌اند در نقشه منابع طبیعی به عنوان کانون‌های آتش‌سوزی جانمایی شده‌اند.

وی افزود: در جانمایی انجام شده بیشترین کانون‌های آتش‌سوزی مربوط به جنگل‌های بهشهر، سوادکوه، آمل و نور است. یکی از اقداماتی که در این مناطق انجام شده آماده‌باش نیروها از سوی یگان‌های حفاظت برای اطفای حریق است.

این مسئول توضیح داد: براساس میزان آسیبی که به عرصه‌های منابع طبیعی منطقه وارد شده است، کانون‌های آتش‌سوزی به درجه‌های مختلف تقسیم شده‌اند. در این میان بهشهر با بیشترین آسیب به عرصه‌های طبیعی به عنوان کانون درجه یک آتش‌سوزی در منطقه مرکزی و شرق مازندران شناخته می‌شود.

رعایت ماده ۴۷ قانون مایت از منابع طبیعی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با تاکید بر رعایت ماده ۴۷ قانون حمایت از منابع طبیعی و موظف بودن چندین سازمان برای انجام کارهای عملیاتی و پشتیبانی گفت: از زمستان پارسال با هماهنگی‌های صورت گرفته با مجموعه‌های دست‌اندرکار از جمله هلال احمر، مدیریت بحران، اورژانس، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، هلال احمر و محیط‌زیست تلاش شده تا نیروهای عملیاتی و پشتیبانی آنها آمادگی لازم را پیدا کنند تا هنگام وقوع آتش‌سوزی در کانون‌ها به سرعت وارد عمل شوند.
خورشیدی تجهیز روستاهای حاشیه جنگل به تجهیزات اطفای حریق و نیز آموزش چگونگی خاموش کردن آتش‌ را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با آتش در کانون‌های آتش‌سوزی جنگل‌های مازندران اعلام کرد.

نیروهای مردمی موثر در کاهش آسیب‌های آتش‌سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران از نیروهای مردمی هر منطقه به عنوان افرادی یاد کرد که می‌توانند بیشترین نقش را در کاهش آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی در جنگل ایفا کنند.

بر اساس آمارهای رسمی سال گذشته آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران باعث از بین رفتن ۱۱۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شد.

اطفای حریق جنگل‌های چالوس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس از اطفای کامل ۲ آتش‌سوزی در حوزه این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا «مهرداد خزائی پول» با بیان این‌که اول تیر یک فقره آتش‌سوزی در منطقه مکارود گزارش شد، اظهار کرد: آتش با تلاش نیروهای منابع طبیعی و آتش‌نشانی شهرداری مرزن‌آباد پس از چند ساعت به طور کامل اطفا شد.

وی سهل‌انگاری مسافران و خشکی علوفه‌ها را در بروز آتش‌سوزی موثر دانست و تصریح کرد: این آتش‌سوزی به یک هکتار از پوشش گیاهی منطقه خسارت زد که خوشبختانه سطحی بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چالوس از وقوع آتش‌سوزی دیگری در حاشیه جاده ذخیره‌گاه «ژزربین» در منطقه کانی خبر داد و گفت: نیروهای منابع طبیعی با حضور در منطقه آن را هم مهار کردند.

این مسئول با تاکید بر لزوم دقت مسافران و گردشگران بیان کرد: مسافران و گردشگران بعد از ترک جنگل، حتما از خاموش بودن آتشی که روشن کرده‌اند مطمئن شوند.

منبع نوشته: http://newspaper.hamshahri.org/id/61895/پنجشنبه-جمعه-آتشین-جنگل‌های-مازندران.html

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم