آشنایی با انواع ام دی اف MDF

شرکت ماهون چوب قم

Special Grades of  MDF

مترجم:مهندس سید محمد میر­مهدی

مشخصات استاندارد تخته­های MDF در ضخامت­های متوسط، برای بیشتر کاربرد­های صنایع مبلمان و طراحی داخلی تا به امروز تعیین شده است. اگر چه این مواد نسبتا جدید در حال توسعه و پیشرفت هستند، حاصل این پیشرفت­ها در ۲ تا ۳ سال گذشته کارخانجات MDF را قادر ساخته است تا بتوا­نند طیف وسیع­تری از تخته­های استا­ندارد از ضخا­مت­های پایین ۸/۱ میلی­متر تا ۶۰ میلی­متر را عرضه کنند. همچنین، آنها قادر به عرضه­ی تخته­های ویژه­ای با مقاومت بیشتری در برابر رطوبت انتشار گاز فرمالدیید کمتر، مقاومت در برابر آتش با دانسیته­های بالاتر نیز هستند این پیشرفت­ها در تولید MDF­های استاندارد به واسطه­ی ایجاد تغییراتی در پرو­سه­های تولید، استفاده از رزین­های مختلف و یا استفاده از افزودنی­های خاص، بوده است. افزایش در تولید این گونه تخته­های استاندارد با خواص ویژه باعث شده است تا در حال حاضر از این تخته­ها در صنایع مبلمان، طراحی داخلی و صنایع ساختمانی و همچنین، در مصارف خارج از  ساختمان استفاده شود.

نازکMDF

تعدادی از کارخا­نجات تولید MDF در حال حاضر قادر به عرضه­ی تخته­های باریکی از ضخامت ابتدایی ۸/۱ میلی متر به بالا هستند. این تخته­ها به خوبی می­توانند جایگزین تخته فیبر سخت و یا تخته لایه نازک شده و با افزودن دیگر مزایای آنها مانند داشتن سطوحی صاف درهر دو روی تخته و ظاهری یکدست حتی می­توان از آن بر روی تخته لایه به عنوان لایه نازک برای روکش کردن استفاده کرد. خصوصیات منحصر به فرد این نوع از MDF­های نازک آشکار می­شود در حال حاضر مشخصات این تخته­های باریک به روشنی در گروه­های ضخامتی ۸/۱ تا ۵/۲ میلی متر، بزرگتر از ۵/۲ تا ۴ میلی متر و از ۴ تا ۶ میلی متر در استاندارد­های اروپایی تعیین شده است و طراحان و سازندگان،کلیه­ی اطلاعات لازم برای استفاده­ی بهینه از این مواد در صنایع مبلمان و طراحی داخلی و نیز صنایع ساختمانی را در اختیار دارند.

استفاده­های معمول این مواد در صنایع مبلمان شامل کفی کشوها،لایه­پشتی کمدها و لایه­مغذی در درهای قاب دار است. تمام اقدامات مربوط به پرداخت نهایی و یا هر گونه ترمیم سطحی که بر روی سطوح MDF­های ضخیم اجرا می­شود در این نوع از MDF­های نازک قابل اجراست.

در داخل ساختمان، از MDF­های نازک برای ساخت دیوار و سطوح مورد استفاده در سقف به عنوان پوسته­ی درب­های سبک و تخته­های دکوری میتوان استفاده کرد. تجربه نشان داده است که MDF­های نازک به راحتی با خط-کش­های استیل و یا حتی قیچی بریده می­شوند. سوراخ­های پانچ شده در سطح این تخته­ها نیز می­تواند انواع دیگری از قابلیت­های این تخته­ها را به نمایش بگذارد، که می­توان انواع تخته­های دکوری با قابلیت جذب صدا یا آگوستیک را نام برد. دیگر قابلیت این تخته­ها که ارزش این محصول را بیشتر نشان می­دهد، ساخت محصولاتی با سطوح خمیده از این مواد است. میز­های کار، طاقچه­ها، پیشخوان­های مغازه­ها و …را می­توان با روی هم قرار دادن چندین لایه از MDF­های نازک و به اشکال و ضخامت­های مورد نظر و گوناگون تولید کرد.

MDF  ضخیم

در حال حاضر تعدادی از کارخانجات MDF قادر به تولید تخته­هایی تا ضخامت ۶۰ میلی مترهستند. در حالی که تا چند سال گذشته امکان تولید تخته­های با ضخامت بیش از ۳۰ میلی متر وجود نداشته است. سابق بر این مصرف­کنندگانی که نیاز به MDF­های ضخیم داشتند، برای رسیدن به ضخامت مورد نظرشان مجبور بودند تا تعدادی از تخته­های باریک­تر را بر روی هم قرار دهند.مشخصات این قبیل تخته­های ضخیم توسط استاندارد اروپا در گروه­های بزرگتر از ۳۰ تا ۴۵ میلی­متر، تعیین و بهینه سازی شده­اند.

مهم­ترین کاربرد­های متصور برای این قبیل تخته­های ضخیم در ساختمان­سازی و طرح­های مهندسی است. به عنوان مثال در ستون­ها، پایه­ها و آرک­ها یا طرح­های گنبدی شکل یعنی جایی که کیفیت خوب سطوح لبه­ها که از عمده­ترین مزایای تخته­های MDF است، میتواند نتایج خوبی را به بار بیاورد.

دیگر توانایی­های این تخته­ها، تحمل بار سنگین در کف­سازی و قفسه­سازی، پیشخوان­ها، نیمکت­ها و درب­های داخلی با نما­ها­ی قالب گیری شده ضخیم می­باشد. فوائد دیگری مانند ماشین­کاری خوب MDF، این مکان را داده تا چهارتراش­هایی برای استفاده در پایه­های صندلی قا­ب زیری و یا رویی در میز­ها از آنها تهیه شود. تخته­های MDF ضخیم همچنان به عنوان ماده­ی خام مناسبی برای روکش شدن توسط روکش­های چوبی یا لایه­های تزئینی در اشکال قالبی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

MDF بافرمالدیید کم (درجه E1)

مقدار فرمالید در MDF­های استاندارد می­تواند در دامنه­ی مخصوص بسته به ویژگی­های طبیعی اوره فرمالدیید یا دیگر رزین­های مصرفی به عنوان ماده­ی اتصال­دهنده تغییر کند.مقدار فرمالدیید محاسبه شده در MDF بدون فرمالدیید و بر اساس روش ۱۲۰EN(روش ایجاد منافذ)،از ۳۰گرم در هر ۱۰۰ گرم تجاوزنمی­کند. (درجه۱-۶۲۲EN،E1).تخته­های MDF که این نیاز را بر­آورده می­کنند مورد توجه صنایع مبلمان طراحی داخلی یا ساختمان سازی می­باشند، یعنی در محل­هایی که تهویه ­هوا وجود داشته و همین مقدار ناچیز گاز فرمالدیید متصاعد شده نیز از محیط خارج می­شود..

MDF با مقدار کم فرمالدیید (درجه۱-۶۲۲EN،E1) که در آن از ۹گرم در هر ۱۰۰ گرم تجاوز نمی کند به عنوان تخته­ی استاندارد در بعضی از کارخانجات تولید می­شود و تعداد دیگر از کارخانجات می­توانند تخته­هایی با مقدار کم فرمالدیید و بسته به نیاز مشتری تولید کنند.

در تمام نقاطی که محدودیت تساعد گاز فرمالدیید مد نظر قرار دارد استفاده از MDF­هایی با فرمالدیید کم پیشنهاد می­شود. به عنوان مثال در مناطق مرطوب و در دمای بالا و بسته ساختمان­های مسکونی با نیاز­های خاص، پناهگاه­ها، مدارس و بیمارستان­ها استفاده می­شود. ازMDF­های محتوی مقدار کمی فرمالدیید می­توان در داخل ویترین­ها یا محفظه­های داخل موزه­ها نیز استفاده کرد، چراکه در آنها گاز فرمالدیید می­تواند باعث خوردگی فلزات یا دیگر مواد حساس شود. در هنگام استفاده از این تخته­ها در صنایع مبلمان و اجزای ساختمانی، توجه به شرایط آب و هوایی هر ناحیه باید مدنظر قرار گیرد. استفاده کنندگان همچنین باید به تاثیر انواع لایه­های روکشی بر روی این تخته­ها توجه کنند.لایه­هایی مانند لاک الکل و فویل­های کاغذی می­توانند موجب افزایش مقدار تصاعد گاز فرمالدیید شده و پاره­ی دیگر از روکش­ها مثل لایه­های پلاستیکی فویل­های PVC،لاک الکل­های پلی اورتانی و کاغذ­های ملامینه می­توانند منجر به کاهش مقدار گاز فرمالدیید متصاعد شده از سطح تخته­های MDF شوند.

MDF  مقاوم در برابر رطوبت

تخته­های MDF که مقاومت­شان در برابر رطوبت در شرایط خارجی و رطوبت نسبی ۸۰% و تا حد کمی در رطوبت­های بالاتر، افزایش پیدا کرده است با افزایش استفاده از رزین اوره فرمالدیید یا دیگر رزین­های جایگزین و ضد آب ساخته شده­اند. تمامی ویژگی­های مطلوب در این قبیل تخته­ها حفظ شده،، در حالی که واکشیدگی کمتر و دوام بالاتر نیز به مزیت­های آن افزوده شده و آنها را برای استفاده در محیط­های خارجی و بدون پناه مناسب می­سازد.

عملکرد ضد رطوبتی مورد نظر این تخته­ها در شرایط خارجی با آزمون قرار دادن نمونه­ها در سیکل­های رطوبتی دوره­ای و با سه تکرار صورت می­گیرد. هر سیکل شامل یک مرحله غوطه­وری در آب سرد،انجماد در هوا و خشک کردن در اجاق و در دمای ۷۰ درجه­ی سانتیگراد است.واکشیدگی ضخامت و مقاومت کششی عمود بر سطح (چسبندگی داخلی)، بعد از اتمام تیمار­های فوق محاسبه می­شوند. EN622-5 اشاره به دو سری از MDF­های ضد آب دارد، که یکی برای استفاده­ی معمول در شرایط مرطوب و HLS است. MDF برای تخته­های تحت فشار بار در شرایط مرطوب است.

کارکرد­هایی که می­توان برای این قبیل MDF­های ضد آب در نظر گرفت، می­تواند شامل موارد زیر باشد:

– کابینت­های حمام- کابینت­های آشپزخانه- کف پوش­ها-  تخته­های پنجره- پروفیل­های دو جداره درب و پنجره- تخته­های قرنیز

– تخته­های راه­پله- پروفیل­ها و دیگر قطعه­های دکوری- تابلو­هایی که تقریبا در نقاط مرطوب قرار می­گیرند.

در محل­هایی که به صورت متناوب تماس با آب وجود دارد مثل آشپزخانه یا حمام، باید در روکش کردن این تخته­ها بخصوص لبه­های آن دقت زیادی اعمال شود.

MDF  بیرونی (MDF.E)

در ادامه توسعه محصولات MDF، نوع بیرونی یا خارج از ساختمان آن نیز هم اکنون موجود است. کلیه­ی خصوصیات خوب مثل ماشین­کاری و پرداخت­های نهایی آن کاملا مناسب و به طور کلی مقاومت­های بیشتری از انواع معمولی خود دارد، ضمنا باید به این ویژگی­ها مزیت­های دیگری مثل مقاومت بالا در برابر شرایط خارج از ساختمان را اضافه کرد که در آن کلیه­ی سطوح و لبه­ها به طور مناسبی آب­بندی شده و دوام روکش­های به کار رفته در آنها بالا است، همچنین کلیه­ی این موارد مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه نیز رضایت بخش بوده است.

برای نشان دادن دوام این نوع از MDF­ها، تابلوهای جاده­ای از آنها ساخته شده و مدت ۸ سال بدون نشان دادن آثاری از تخریب در محل قرار گرفته بودند. بنابراین می­توان این قبیل تخته­ها را در ساخت تابلوهای فروشگاهها نیز به­کار برد. کارکرد­های متصور برای این تخته­ها در بخش کنترل کیفیت کارخانه­ها با قرار دادن قطعه­ها در یک یا چند دوره­ی کهنه­شدگی تسریع شده محاسبه و نتایج آن با نتایج میدانی همبستگی پیدا کردند.

با توجه به اینکه این نوع از MDF­ها در حال حاضر پیشرفت­های اولیه را پشت سر گذاشته­اند، در نتیجه مصرف­کنندگان باید راهنمای استفاده ازآنها را از کارخانجات یا نمایندگی­های آنان تهیه کرده­ و در زمان استفاده و برش­کاری این تخته­ها، اقدامات لازم را به دقت انجام دهند.کارکرد­هایی که برای MDF­های نوع خارج از ساختمان می­توان در نظر گرفت، شامل موارد زیر است:

– تابلو­های جاده­ای- تابلو­های تبلیغاتی و تجاری- تابلو­های تبلیغاتی و تجاری- تابلو­های مغازه یا نمایشی- نیمکت­های پارک و باغ

– کابین قایق و ادوات ورزشی چوبی- قفسه بندی­های خارجی

MDF های کند سوز

زمانی که MDF­های معمولی با استاندارد­های مناسب هر کشوری مورد آزمایش قرار می­گیرند، به نظر می­رسد ضریب پخش شعله یا انتشار آن در این MDF­ها، مشابه دیگر صفحات چوبی یا خود چوب باشد. در بعضی حالات، افزایش مقاومت MDF در برابر اشتغال با پوشاندن سطح آن توسط رنگ­های آماس­کننده یا دیگر مواد شیمیایی خاص و با نسبت مشخص صورت می­گیرد.

یک روش جایگزین برای کاهش سرعت پخش شعله در ­MDFهای استاندارد، می­تواند اشباع تخته­های ساخته شده در کارخانه یا در مراحل بعدی با کندسوزکننده­هایی از قبیل نمک­های تاخیر­انداز شعله با استفاده از روش فشار در خلاء و با استفاده از روش اشباع­سازی باشد. در این روش­ها معمولا از مواد محلول در آب استفاده می­شود که در اثر استفاده از آن مقداری از الیاف از سطح تخته جدا شده و در نتیجه با مقداری کاهش در مقاومت­ها روبرو خواهیم بود.

بهترین و موءثر­ترین روش برای کاهش سرعت پخش شعله در سطح MDF، اشباع الیاف آن در مرحله­ی مناسبی در جریان تولید و با استفاده از نمک­های کندسوز کننده است. تخته­هایی که با استفاده از این روش کند­سوز شده­اند در حال حاضر بیشتر در دسترس بوده و باید به نسبت بیشتری از تخته­هایی که پس از تولید اشباع می­شوند، مصرف شوند. انواع زیادی از مواد مختلف هم برای تیمار نهایی بر روی تخته وجود دارند که اثر قابل ملاحظه­ای بر روی کند سوز کردن تخته ندارند.کاربردهای متصور برای MDF­های ضد آتش شامل:

– دیوارپوش و سقف پوش- سیستم­های جداسازی دفاتر- مبلمان اداری و قفسه­های دستی- قفسه­های فروشگاه و دکورهای ویترینی- اسکله و اتاقک­های کابین کشتی

روش­های آزمون مواد کند­سوز­کننده و تنظیمات و اطلاعات مربوط به این مواد برای ساختمان­سازی در هر کشوری متفاوت است. صنایع، انواع مختلفی از این مواد با درجات مختلف کند­سوز­کنندگی را تولید می­کنند تا بتواند چنین نیازهای متنوعی را پاسخگو باشد. با توجه به نبود استانداردهای اروپایی در این زمینه، استفاده­کنندگان از این مواد باید به استانداردهای ملی و کدهای مربوطه در هنگام انتخاب و مصرف این مواد، مراجعه کنند.

MDF با وزن مخصوص بالا (HDF)

MDFهای استاندارد در دامنه­ی ضخامتی بین۱۲ تا ۱۹ میلی­متر و دانسیته­ی ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر­مکعب تولید می­شوند. در حال حاضر انواع MDF با دانسیته­ی بالاتر یعنی با دانسیته­ی بیش از ۸۰۰کیلوگرم بر متر مکعب نیز موجود است. این افزایش در دانسیته در اثر افزودن رزین به الیاف و افزایش دانسیته­ی حجمی الیاف در کیک است. به علاوه افزایش فشار پرس تا رسیدن به ضخامت مورد نظر برای تخته­ی نهایی، همگی از فاکتورهایی هستند که در بالا رفتن دانسیته در این MDF­های موءثرند.

فشار پرس که از دو طرف به الیاف موجود بر کیک وارد می­شود، باعث افزایش مقاومت­ها در تخته­ی نهایی شده و اجازه­ی تولید پروفیل­هایی با اشکال پیچیده­تر و متراکم­تر را می­دهد. سطح کاملا فشرده شده و لبه­های محکم در این تخته­ها به استفاده­کنندگان این اجازه را می­دهد تا حداقل عملیات نهایی را بر روی قطعه­ی کار انجام دهد. چندین کارخانه­ی تولید کننده­ی دربهای آشپزخانه و تخت خواب به دلیل داشتن مزیت­های گفته شده در کار با این تخته و ماشین کاری ساده، از این تخته­های سنگین در ساخت محصولاتشان استفاده می­کنند.

پروسه­ی تولید این نوع از MDF­ها می­تواند شبیه پروسه­ی تولید MDF­های معمولی باشد. همچنین تمام روش­های آماده سازی و عملیات پرداخت­کاری و.روکش­زنی که در MDF­های معمولی صورت می­پذیرد در این نوع از تخته­ها هم صورت گرفته و نتایج بهتری را نیز به همراه دارد.

استانداردهای اروپایی و یا ملی، شامل این نوع از MDF­های سنگین نمی­شود کارخانجات تولید­کننده این نوع محصولات قادر خواهند بود تا تمام مشخصات محصولات تولیدی خود را بسته به نوع آنها تعیین کنند به عنوان یک قاعده­ی کلی،MDF­های سنگین عملکرد بهتری را نسبت به MDF های استاندارد و در استاندارد صنایع EBM از خود نشان خواهند داد.

کارکردهای متصور برای MDF­های با دانسیته بالا شامل:

– قفسه بندی­های مورد استفاده در صنعت- میز کار نجاری- کف پوش­های تحت بار زیاد- پلکان- قاب­های داخلی مبلمان- درهای آشپزخانه و اثاثیه اتاق خواب

استفاده­کنندگان قبل از به کار بردن این تخته­ها در محل­هایی که فشار استاتیک بالا یا فشارهای تکرار شونده وجود دارد باید با تولید کنندگان آن مشورت کرد.

MDF های با نمای دکوری

  • ·         روکش چوبی

MDF­های استاندارد بر اساس روکش­های چوبی به فراوانی در صنایع مبلمان و طراحی داخلی استفاده می­شوند.کارخانجات مبلمان­سازی زیادی مایلند تا از ­­­­­­­­MDFهای با روکش چوبی به خاطر ساده کردن فرایند تولید استفاده کنند. طراحان دکوراسیون داخلی و تولید­کنندگان کوچک صنایع مبلمان بدون وجود چنین تسهیلاتی نیز قادر خواهند بود تا انواع تخته­های MDF با روکش چوبی را از تعدادی از کارخانجاتی که تولید­کنندگان متخصصی را در اختیار دارند، به دست آورند. این کارخانجات خدمات روکش، تخته­های MDF را با استفاده از انواع استاندارد یا نمونه­های خاصی از روکش­ها برای سلیقه­های متفاوت تولیدکنندگان فراهم می­کنند.

  • ·         روکش ملامینه

دوام نهایی تنها با استفاده از روکش­های کاغذی ملامینه­ی اشباع شده در دمای بالا و با استفاده از فشار بالا حاصل می­شود. از این روکش­ها در صنایع تخته خرده­سازی استفاده­ی زیادی می­شود. انواع مختلفی از این روکش­ها در طرح­های مختلف وجود دارد، که شامل طرح­هایی با رنگ­های ساده، طرح­های چوبی و طرح­های تصویری هستند که همگی دارای سطوحی صاف و یا در بافت­های متفاوت وجود دارد اگرچه به نظر می­رسد، اما فقط کارخانجات مخصوصی قادر به تولید آن هستند. اما با این وجود انواع مختلفی از تخته­های MDF و با طرح­های مختلف توسط همین کارخانجات محدود تهیه و به بازار عرضه می­شود.

  • ·         فویل­های کاغذی و PVC

تعدادی از تولید­کنندگان MDF و نیز بعضی از کارخانجات روکش قادر به تولید تخته­های MDF با انواع متفاوتی از روکش­های کاغذی و PVC هستند. ضخامت، تاثیر دکوری و دوام این مواد سطحی برای مصارف متفاوت ممکن است با هم فرق داشته باشد، مثلا تخته­هایی با روکش مناسب و سطح خوب نیاز به عملیات نهایی را از بین می­برند. MDF­های روکش شده با کاغذ­های طرح­دار یا طرح­های ساده برای استفاده در سطوح دکوری یا دیگر موارد خاص، مانند تخته­هایی با سطح کاملا شیشه­ای و صاف توسط تعدادی از کارخانجات تولید می­شوند.

  • ·         سطوح دارای بافت­های برجسته

تعدادی از کارخانجات تولید MDF در حال حاضر تلاش می­کنند، تا تخته­های استانداردی با سطوح برجسته در یک فرایند اضافه تولید کنند، که در ادامه نقش­های مختلفی به طور موءثر بر روی آنها صورت خواهد گرفت.

  • ·         لاک الکل

تعدادی از کارخانجات تولید MDF نیز در حال تلاش برای تولید تخته­هایی با نمای جلا خورده و با استفاده از لاک الکل برای مصارف دکوری هستند. این کارخانجات بخصوص این تخته­ها را با نمای چوبی و برای استفاده در پوسته­ی در­ها و پوشش دیوارها می­سازند.

منبع: arameshsazan .ir

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم