آشنایی با ابزار و ماشین آلات صنعت چوب

شرکت ماهون چوب قم

از انواع ابزار و ماشین آلات صنعت چوب می توان به تیغ اره، دورکن و میز برش و لبه چسبان اشاره کرد. دورکن و لبه چسبان دو دستگاه بسیار کاربردی و مهم در حوزه صنعت چوب می باشد که در انواع مختلف با کارکرد های متفاوت تولید و طراحی شده اند. در این مقاله سعی داریم تا شمار با این مدل ابزار و ماشین آلات صنعت چوب همچون تیغ اره، لبه چسبان و دورکن آشنا سازیم. لبه چسبان چیست؟
در کارگاه و کارخانه های نجاری برای بالا بردن دوام و استحکام قطعه تولید، انواع نوارهای پلیمری و چسبی را دور قطعه می چسبانند که همچنین این کار باعث ضد آب شدن قطعه تولیدی نیز می شود. در گذشته برای انجام این کار از نوارهای پشت چسب دار استفاده می شد که هم سرعت کار پایین بود و هم کیفیت بسیار نامناسبی داشت. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه های متعددی تولید و طراحی شده است که روز به روز شاهد بهبود عملکرد و رفع نقص های آن ها بوده ایم. لبه چسبان یکی از دستگاه های کاربردی در حوزه صنعت چوب می باشد که عمل لبه چسبانی قطعه های تولیدی را به راحتی و با سرعت و کیفیت بالایی انجام می دهد. در ادامه بیشتر با کاربرد لبه چسبان آشنا خواهید شد.
نحوه عملکرد و کاربرد لبه چسبان در کارگاه های نجاری، MDF و به خصوص در کارخانجات تولیدی انواع کابینت آشپزخانه، قطعات چوب و ام دی اف پس از انجام مرحله برش کاری دارای لبه های زبر و خشن می باشند که در صورتی که به همان صورت به یکدیگر وصل شوند علاوه بر این که زیبایی خود را از دست داده در برابر نفوذ پذیری آب نیز مقاوم نخواهد بود. برای رفع این گونه مشکل می توانید با استفاده از لبه چسبان نوار پی وی سی و دیگر انواع نوارهای پلیمری و چسبی را به دور قطعه کار برش داده خود بچسبانید. نحوه عملکرد لبه چسبان به این صورت است پس از وارد شدن قطعه کار به داخل لبه چسبان، لبه های آن چسب کاری شده و سپس نوار با استفاده از قلطک ها به لبه کار متصل شده و توسط حرارت به آن می چسبد. سپس در مرحله آخر برای زیبایی و هم تراز شدن نوار با لبه قطعه کار فرز کاری و پولیش می شود. لبه چسبان دارای ایستکاه های مختلفی است که در قسمت بعد برای آشنایی بیشتر شما شرح داده شده است.
ایستگاه های لبه چسبانهمانطور که می دانید دلبه چسبان دستگاهی است که در انواع متفاوت تولید می شود همچنین این مدل دستگاه لبه چسبان دارای ایستگاه های مختلفی است که به شرح زیر می باشد:
۱٫ ایستگاه نوار جلو برنده۲٫ ایستگاه پیش گرم کن
۳٫ ایستگاه پیش فرز۴٫ ایستگاه اسپری
۵٫ ایستگاه چسب۶٫ ایستگاه غلطک فشار
۷٫ ایستگاه اره سرو ته زن۸٫ ایستگاه فرز بالا پایین
۹٫ ایستگاه گوشه زن۱۰٫ ایستگاه لیسه نوار
۱۱٫ ایستگاه لیسه سطح و چسب۱۲٫ ایستگاه پولیش
قیمت لبه چسبان برای خرید یک دستگاه لبه چسبان آنچه بسیار مهم است و باید بدان توجه کنید ابعاد لبه چسبان، تعداد ایستگاه، سرعت، گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد.
دورکن و میز برش چیست؟دور کن و میز برش یک دستگاه کاربردی دیگر در حوزه صنعت چوب می باشد که بر روی انواع قطعات چوبی، ام دی اف و مصنوعات چوبی و پی وی سی برش های مستقیم و زاویه دار می زند. با استفاده از دورکن و میز برش می توانید انواع قطعه های بزرگ و کوچک را به راحتی و با هر نوع زاویه ای که بخواهید برش بزنید. دورکن و یا همان میز برش دارای انواع متفاوتی همچون دستی و اتوماتیک می باشد. دورکن و میز برش اتوماتیک دارای یک صفحه نمایش لمسی است که توسط آن می توان زاویه اره اصلی و اره خط زن را تعیین نمود. همچنین دستگاه دورکن از نظر نوع ریلی که دارد تقسیم بندی می شود. از انواع دورکن و میز برش می توان به واگنی، لکوموتیوی و ریل دار اشاره کرد که بهترین آن دورکن واگنی می باشد. دستگاه دورکن و یا همان میز برش از اجزای مختلفی تشکیل شده است که به شرح آن می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده دورکن و میز برش

برخی از اجزای تشکیل دهنده دورکن و میز برش به صورت زیر می باشد:• موتورهای دورکن:
دورکن و میز برش از دو موتور تشکیل شده است که یکی از آن ها برای انجام برش و دیگری با توان کمتر برای برای انجام پروسه خط زنی قرار داده شده است.• تیغ اره:
تیغ اره از اجزای اصلی دستگاه دورکن و میز برش می باشد که در دو نوع تیغ اره اصلی برای برش کاری و تیغ اره خط زن در دورکن قرار داده می شود. قطر تیغ اره اصلی از قطر تیغ اره خط زن بیشتر می باشد. • گونیا پشت اره:
گونیا برای تنظیم قطعه کار در دورکن و میز برش قرار داده شده است که باعث انجام برش کاری با دقت بیشتری خواهد شد. دورکن و میز برش دارای انواع مختلف ریل ساچمه ای و واگنی است که ریل واگنی از نظر طول عمر و کارکرد نسبت به ریل ساچمه ای بهتر می باشد.
انواع تیغ اره و کاربرد آن همانطور که در قسمت قبل گفته شد یکی از اجزای تشکیل دهنده دورکن تیغ اره می باشد که در انواع مختلف با کاربردهای متفاوت تولید و طراحی شده است. از انواع تیغ اره می توان به تیغ اره چوب بر، تیغ اره ام دی اف بر، تیغ اره نئوپان بر، تیغ اره کورین بر، تیغ اره خط زن و… اشاره کرد. هر کدام از انواع تیغ اره دارای مدل دندانه های متفاوتی هستند که به منظور کاربردهای مختلف تولید شده اند. بطور مثال دندانه کونیک و صاف (TRF) به منظور برش انواع نئوپان و MDF روکش دار و دندانه های چپ و راست (WS) برای برش انواع پانل چوبی و یا اصطلاحا خام بری به کار می رود. همچنین تعداد دندانه ها تیغ اره بیانگر نوع و روش برش کاری تیغ اره می باشد یعنی هر چه تعداد دندانه ها بیشتر باشد برش، صاف و نرم با حجم باربرداری کم و تعداد دفعات باربرداری بیشتر خواهد بود. تیغ اره هایی که دارای تعداد دندانه های بالایی می باشند برای برش انواع صفحات MDF و ملامینه مناسب هستند. تعداد دندانه کم در تیغ اره برای برش پانل های چوب طبیعی و خام مناسب بوده که دارای تعداد دفعات باربرداری کمتری است.
تیغ اره چوب برتیغ اره چوب بر همانطور که از نامش پیداست برای برش انواع چوب خام و نئوپان به کار برده می شود که معمولا دارای تعداد دندانه هایی بین ۲۴ تا ۴۰ عدد است. تیغ اره چوب بر دارای ارتفاع و گام های بلندتری نسبت به تیغ اره ام دی اف بر می باشد. نکته ای که بدان باید توجه کنید آن است که برای برش انواع چوب نرم و متخلخل باید از تیغ اره چوب بر با تعداد دندانه کم استفاده نمایید. تیغ اره چوب بر امروزه در سایز و ابعاد متفاوت با دندانه هایی از نوع ATB چپ و راست تولید می شود.

تیغ اره ام دی اف بر

تیغ اره ام دی اف یک نوع دیگر از انواع تیغ اره می باشد که تعداد دندانه هایی بیشتر از تیغ اره چوب بر دارد. نوع و شیوه قرار گیری دندانه در این مدل تیغ اره ام دی اف بر به گونه ای می باشد که در هنگام برش شکستگی و لب پریدگی در خط برش ایجاد نخواهد شد.
تیغ اره نئوپان برتیغ اره نئوپان بر نوعی از تیغ اره می باشد که برای برش انواع نئوپان روکش دار و بدون روکش به کار برده می شود. لازم به ذکر است که برای برش نئوپان های ملامینه باید از تیغ اره ام دی ف بر صاف کونیک و برای نئوپان های خام از تیغ اره های الماسه WS استفاده نمود. تیغ اره نئوپان بر خام با تیغ اره نئوپان بر ام دی اف از نظر نوع شکل هندسی دندانه متفاوت می باشند.

تیغ اره کورین بر

در برخی از کارگاه های نجاری برای برش MDF و نئوپان از تیغ اره کورین بر استفاده می کنند که کار بسیار اشتباهی می باشد چرا که تیغ اره کورین بر بسیار حساس بوده و در هنگام برش دیگر متریال دچار اشکال و آسیب می شود. با استفاده از تیغ اره کورین بر باید همان متریال خاص و مخصوص تیغ اره برش داده شود.
تیغ اره خط زنهمانطور که گفته شد در دستگاه دورکن علاوه بر تیغ اره اصلی از نوع دیگری تیغ اره به نام تیغ اره خط زن اسستفاده می شود که کوچک تر بوده و قبل از تیغ اره اصلی برش در دورکن نصب می شود و جهت چرخش آن مخالف تیغ اره اصلی می باشد. تیغ اره خط زن دو دو مدل یک تکه و دو تکه تولید می شود. تیغ اره خط زن قبل تیغ اره اصلی برش عمل کرده و خط برشی با عمق کم بر روی قطعه کار ایجاد می کند که باعث افزایش کیفیت لبه های برش خورده می شود.

تیغ اره شیار زن

تیغ اره شیار زن قابل استفاده بر روی سطوح چوبی خام می باشد که برای شیار زدن بر روی ایین صفحات مورد استفاده قرار می گیرد. تیغ اره شیار زن دارای دو نوع ثابت و متغیر است. تیغ اره شیار زن ثابت تک تیغ بوده و عرض شیار ثابتی ایجاد می کند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم