از اشتغال ۲۰ هزار نفر در بخش خوشه مبلمان قم گرفته تا علمی کردن صنعت چوب در استان

شرکت ماهون چوب قم

حرکت صنایع چوب استان قم به سمت علمی شدن باعث شده است که علاقه مندان بسیاری را جذب خود کند به طوی که در سال های اخیر شاهد اشتغال ۲۰ هزار نفر در بخش خوشه مبلمان قم هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صنایع چوب استان قم در کشور قدمتی بسیار طولانی دارد، متاسفانه در سالهای اخیر شاهد خام فروشی این صنعت در استان بوده ایم، اگر مسئولان بتوانند اقداماتی را اتخاذ کنند تا تمامی تولیدات در داخل استان قم تکمیل و به سایر نقاط کشور ارسال شود در نهایت سود اصلی به تولید کنندگان قمی خواهد رسید، علاوه بر این آمارها نشان می دهد ۳۰ درصد مبلمان کشور در قم تولید می شود که نشان می دهد در آینده این حوزه نیازمند توجه سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری خواهد بود.
مرکز آموزش عالی علمی-کاربردی شرکت شهرک های صنعتی استان قم به منظور پرورش نیروی انسانی متخصص اقدام به آموزش داوطلبان و علمی کردن صنایع چوب استان قم کرده است، میرزایی یکی از مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار قم فردا، به اقدامات این سازمان در سالهای اخیر اشاره کرده و ورود تکنولوژی و علم را به این صنعت کاملا ضروری خوانده است.
قم فردا:خودتان را معرفی کنید؟
میرزایی کارشناس فارغ التحصیلان بخش آموزش از دانشگاه علمی کاربردی شرکت شهرکهای صنعتی استان قم هستم.
قم فردا:چه رشته ای در این دانشگاه آموزش داده می شود؟
دانشگاه علمی کاربردی شرکت شهرکهای صنعتی اولین مجری است که توانسته رشته ی چوب و تولید مبلمان را در قم اجرا کند.
قم فردا: دانشجویان این رشته چه مدرکی را دریافت می کنند؟
دانشجوهایی که در این دانشگاه درس می خوانند برای ارتقاء دانش خود ثبت نام کرده اند، با طی کردن مراحل آموزشی مدرک کاردانی خواهند گرفت.
قم فردا:این طرح ها چه میزان اشتغال زایی داشته اند؟
از ۴هزار واحد صنفی موجود حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد فعال هستند و در حال حاضر نیز توانسته ایم ۲۰ هزار نفر در بخش خوشه مبلمان استان قم اشتغال زایی داشته باشیم.
قم فردا: اگر بتوان صنایع چوب و مبلمان را به صورت علمی آموزش داد چقدر می تواند در تولید و عرضه تاثیر گذار باشد؟
این همان شعاری است که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند، اگر بتوانیم علاقه مندان را در مدارج بالاتر از کاردانی نیز آموزش دهیم مطمئنا درتوسعه این حرفه تاثیر بسزایی خواهیم داشت، علمی بودن هر کاری می تواند زمینه های پیشرفت را فراهم کند،دنیای امروز بر پایه تکنولوژی و فناوری رو به جلو حرکت می کند تمام تلاش ما نیز در این راستا قرار دارد.
قم فردا:طرح های شما به دست چه کسانی تولید می شود؟
تمامی این طرح ها به وسیله دانشجویانی که چندین سال در بازار کار کرده و در خیابان کاسه گری صاحب مغازه هستند تولید می شوند .
قم فردا:مشکلاتی در این مسیر دارید ؟
قطعا هیچ حرفه ای بدون مشکل نیست، هر مرکزی در حد و اندازه خودش مشکل دارد، این دانشگاه نیز از لحاظ تجهیزات،کلاس ها و کارگاه ها دچار مشکلاتی است که اگر بتوانیم برطرف کنیم موفقیت ها بیشتر خواهد شد.
قم فردا:آیا کسانی که به صورت تجربی وارد این کار شده اند را شناسایی و اقدامی برای ساماندهی آنها انجام داده اید؟
بله،در این امر نیز قدم هایی برداشته شده است اما به علت اینکه پذیرش دانشگاه ما بدون کنکور و با حداقل مدرک دیپلم انجام می گیرد،برخی از استادکارهایی که مدارک پایینی مانند سیکل دارند نمی توانند وارد بشوند تا به صورت علمی حرفه خود را ادامه دهند،البته برای این عزیزان طرح هایی پیش بینی شده است که در آینده ای نزدیک امیدوار هستیم بتوانیم اجرا کنیم.
قم فردا:طرحی برای استفاده از کسانی که استاد تجربی هستند، دارید؟
در حال حاضر طرحی را پیش بنینی کرده ایم تا بتوانیم از این عزیران به عنوان استاد و خبره در کلاس هایی برای آموزش دانشجویان استفاده کنیم.
قم فردا:تعاملی با واحدهای دیگر دانشگاه علمی کاربردی دارید؟
بله در سالهای اخیر توانسته ایم تعامل خوبی را با واحدهای دیگر در تبادل تجهیزات و علم برقرار کنیم.
قم فردا:طرحی برای جذب نخبگان و علاقه مندان در آینده دارید؟
تمام کسانی که وارد دانشگاه می شوند و علم این صنایع را می آموزند، می توانند در بازار کار در اختیار دیگران قرار دهند،تلاش داریم تا بتوانیم تبلیغات گسترده ای را انجام دهیم و همچنین واحدی را برای خانم هایی که علاقه مند هستند راه اندازی کنیم چون خانم های علاقه مند بسیاری به این واحد مراجعه می کنند اما با توجه به مشکلات موجود ما از پذیرش آنها معذور هستیم.
قم فردا:با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی،واحد شما چه میزان در راستای این امر فعالیت داشته است؟
ما تمام تلاش خودمان را کرده ایم تا بتوانیم از دستگاه ها و تجهیزات تولید ملی استفاده کنیم، اگر این صنعت بومی شود و دانشجویان نیز به بازارهای کار وارد شوند قطعا تحولی عظیم در تولید داخل رخ خواهد دادهمین موضوع باعث می شود کیفیت محصولات تولیدی بالا رود و مردم نیز اشتیاق بیشتری برای خرید سرویس چوب منزل خود از تولیدات داخلی داشته باشند.

download (1) download

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم