اسکله شناور در شهر ازمیر ساخته شده از الوار چوب

شرکت ماهون چوب قم

خط ساحلی خلیج ازمیر، سومین کلان شهر بزرگ ترکیه، چندان جهت تماشای دریا دلچسب نیست. دلیل آن هم موج شکن های بتنی، بزرگراه های چسبیده به ساحل و کارخانه های نزدیک بندر است.

مردم در اسکله ها جمع می شوند تا حداکثر بهره را از همین فضای بسته ببرند. تفریح مردم در این نقاط ساحلی به فعالیت هایی مثل غذا دادن به کبوترها، خوردن تخم آفتاب گردان و گرفتن عکس و سلفی هنگام غروب آفتاب خلاصه می شود.

این مسئله سه معمار باذکاوت را بر آن داشت تا چاره ای اندیشیده و به دنبال راه حلی جهت گسترش فضای ساحلی باشند. طرح تبدیل خط ساحلی آنقدر ها کارساز به نظر نمی رسید، چرا که جهت تصویب باید از هفت خوان رستم می گذشت! فراموش نشود ترکیه در فرآیند های اداری طولانی و خسته کننده و کاغذبازی های بی مورد یدی طولانی دارد.

این افراد سرانجام تصمیم گرفتند با دریافت وامی به مبلغ ۲ هزار پوند، پروژه احداث هشت اسکله شناور را در نقاط ساحلی مختلف آغاز کنند. اسکله هایی که تنها از چند تخته چوب ساخته شده اند!

هر بخش از این اسکله های دست ساز مساحتی معادل چهار متر مربع داشته و با چسب ضد آب به یکدیگر متصل شده اند. هر اسکله از قسمت های مخصوص ماهیگیری،شنا و آبتنی و گرفتن آفتاب، خواندن کتاب و نوشیدن قهوه ترک تشکیل شده است . تخته ها با استفاده از مکعب های پر شده از گاز بر روی آب شناور می مانند.

گفتنی است این طرح در ماه اکتبر مدال نقره جشنواره World Cities Day Challenge را از آن خود کرده است.

نکته جالب دیگر این است که اسکله ها از آنجا که به پیاده رو متصل شده است، حکم قایق یا کشتی را دارد. به همین دلیل هنگام ساخت آن دیگر نیازی به انجام مراحل اداری و اخذ مجوز از سوی شهرداری نبوده است.

با بخش بندی اسکله می توان هر لحظه نسبت به گسترش اسکله اقدام کرد. این کار تنها با اضافه کردن بخش های جدید به اسکله های شناور صورت می گیرد.

abbddf31-7fea-4ba6-92ba-90ff42cd93a1-620x512

f4fbf1ee-f1a6-400f-9580-d3be279281cf-620x372

travel-33--632x250

منبع:http://nikoo.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم