پاسخ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران به پیشنهاد تاسیس پایگاه قرنطینه چوب در اینچه‌برون

شرکت ماهون چوب قم

منطقه “اینچه‌برون” به‌دلیل عدم دسترسی به راه‌های آبی، مکان مناسبی برای ایجاد پایگاه قرنطینه واردات سالانه ۵٫۵ میلیون متر مکعب چوب با پوست که توسط کشتی باید حمل شود، نیست؛ به‌ طوری که قیمت تمام‌شده چوب را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در صنایع چوب، کاغذ و زنجیره‌های پایین‌ دستی آن مزیت‌های نسبی زیادی وجود دارد، زیرا نیروی انسانی کارآزموده، مواد شیمیایی و انرژی ارزان و نحوه استقرار جغرافیایی کشور ما در بهترین منطقه خاورمیانه و دسترسی به بازارهای هدف نزدیک، نظیر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق، افغانستان و منطقه قفقاز از مزیت‌های ماست. عبدالعظیم آقاجانی افزود: تا کنون چوب مورد نیاز صنایع اوراق فشرده چوبی و کاغذ از منابع و تولیدات داخلی و عمدتاً از بخش زراعت چوب تأمین شده است، اما در سال‌های آینده با توجه به پروژه‌های در دست اجرا، نیازمند به واردات چوب هستیم.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ با توجه به افزایش بیش از ۱۰ درصدی تولید، ۱٫۵ میلیون متر مکعب انواع چوب فشرده و حدود ۳۰۰ هزار تن انواع کاغذ به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار در کشور تولید شده است. در سال گذشته همچنین ۳٫۵ میلیون متر مکعب چوب برای تولید کاغذ و اوراق فشرده مصرف شده است. در حال حاضر ۲۲ پروژه جدید برای تولید کاغذ، نئوپان و MDF وجود دارد.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب کشور پیش‌بینی کرد که ظرف مدت چهار سال آینده این طرح‌ها به تدریج به مرحله بهره‌برداری برسند، به‌ طوری که در سال جاری یک پروژه به تولید رسیده و یک پروژه دیگر تولید آزمایشی خود را می‌گذراند و در چهار سال آینده نیاز به چوب سیر صعودی خواهد داشت. آقاجانی یادآور شد: برای تأمین چوب مورد نیاز این پروژه‌ها، نیاز به ۵٫۵ میلیون متر مکعب چوب جدید داریم که مصرف سالانه کشور را در این بخش تا ۹ میلیون متر مکعب (تا سال ۱۳۹۷) افزایش می‌دهد. وی تأکید کرد: سالانه حدود یک میلیون متر مکعب چوب نراد به‌صورت تخته الوار نیز عمدتاً از روسیه وارد کشور شده و در بخش خانه‌سازی و مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید به جمع چوب مصرفی کشور اضافه شود.
آقاجانی با اشاره به اینکه در بلند مدت چوب مورد نیاز کشور باید از طریق زراعت چوب تأمین شود، اظهار داشت: توسعه زراعت چوب یک برنامه بلند مدت محسوب می‌شود، اما در کوتاه‌ مدت و میان‌ مدت نیاز کشور باید از طریق واردات چوب تأمین شود که کشور روسیه به‌عنوان بزرگ‌ ترین تولید کننده چوب در جهان می‌تواند جوابگوی نیازهای ما باشد. وی همچنین گفت: برای توسعه زراعت چوب، همکاری‌های تنگاتنگی با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور داریم تا با کمک دولت و طرح ملی تولید چوب، اجرا و کمیسیون ملی صنوبر در ایران تقویت شود.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب کشور افزود: در این راستا در نظر داریم چوب بدون آفت و بیماری را از کشور روسیه وارد کنیم و برای تحقق این امر، پیشنهاد ایجاد پایگاه قرنطینه در بندر امیرآباد با تمام الزامات قرنطینه‌ای به سازمان حفظ نباتات داده شده است.
آقاجانی خاطرنشان کرد: محموله‌های چوب به‌طور معمول با کشتی‌های پنج‌هزار تنی و از طریق راه‌های دریایی حمل و نقل می‌شود که بندر امیرآباد به‌دلیل فاصله ۱۵ کیلومتری از جنگل می‌تواند مکان مناسبی برای این امر باشد.
وی ادامه داد: سازمان حفظ نباتات برای قرنطینه چوب وارداتی، منطقه “اینچه‌برون” در مرز ترکمنستان را پیشنهاد داد، اما این منطقه امکان دسترسی به راه‌های ارتباطی دریایی و حتی راه زمینی مناسب ندارد و جایگاه مناسبی برای پایگاه قرنطینه چوب وارداتی نیست. آقاجانی تصریح کرد: اجرای پیشنهاد سازمان حفظ نباتات، هزینه‌های تهیه چوب را تا چند برابر افزایش می‌دهد و تولید با این چوب برای صنایع صرفه اقتصادی نداشته و باعث تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شود.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت چوب کشور یادآور شد: با توجه به حداکثر قدرت پرواز ۱۰ کیلومتری حشرات و فاصله ۱۵ کیلومتری بندر امیرآباد تا جنگل‌های منطقه، امکان آلودگی محیط زیست اطراف وجود ندارد؛ همچنین با اختیارات، نظارت‌ها و اقداماتی که سازمان حفظ نباتات معمول می‌دارد، امکان ورود آفت از بین می‌رود. وی تأکید کرد: بندر امیرآباد ۸۰۰ هکتار زمین دارد و زیر نظر سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده و امکان احداث یارد و تأسیسات قرنطینه و تخلیه سریع کشتی‌ها در این برند فراهم است. آقاجانی در پایان اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی نیز آمادگی خود را برای احداث یک پایگاه آفت‌ زدایی و ضد عفونی چوب با استفاده از اشعه گاما اعلام کرده است.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم