تاکید بر حفظ جنگل و جلوگیری از قطع درختان/تعرفه واردات چوب برای حفظ منابع طبیعی صفر شود

شرکت ماهون چوب قم

 

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس٬ با تاکید بر ضرورت حفظ درختان و جلوگیری از قطع آن‌ها٬ گفت: دولت برای کوتاه کردن دست سودجویان از جنگل‌ها و جلوگیری از قاچاق چوب باید تعرفه واردات را صفر کند.

محمدتقی توکلی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با تاکید بر ضرورت صیانت و حفاظت از منابع طبیعی کشور٬ گفت:‌ در حال حاضر با وجود قوانین متعدد در خصوص برخورد با متعرضان به جنگل‌ها شاهد ورود سودجویان به حریم منابع طبیعی و قطع بی رویه درختان هستیم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه علت بروز تخلف در کشور نظارت محدود سازمان جنگل‌ها بر منابع طبیعی است٬ افزود: یکی از راه‌های نظارت وجود محیط بانان است که متاسفانه وجود محیط‌ بان در کشور با استانداردهای جهانی مغایر است.

وی ادامه داد: در تمام کشورها به ازای هر ۲٫۵ هزار هکتار یا ۵ هزار هکتار منابع طبیعی یک محیط بان وجود دارد اما در کشور ما به ازای هر ۶۰ هزار هکتار یک محیط بان است که این خود عاملی برای بروز تخلفات در منابع طبیعی خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد محیط بانان، ادامه داد: نباید از نظر دور داشت که در مواردی محدودیت نظارت بر نیروی انسانی به عنوان محیط بان و ابزارهایی که در اختیار آن‌ها وجود دارد موجب سواستفاده از جنگل‌ها از سوی متخلفان شده است.

یک درخت ۶۰۰ میلیون تومان از نظر زیست محیطی قیمت دارد

توکلی با بیان اینکه یک درخت ۶۰۰ میلیون تومان از نظر زیست محیطی قیمت دارد٬ گفت: به علت سوء‌مدیریت و ضعف نظارت، درختان برای مبالغ و درآمدهای اندک از سوی سودجویان قطع می شود که این فاجعه زیست محیطی باید متوقف شود.

وی افزود: برخی افراد از سر ناچاری وارد حیطه بهره‌برداری از جنگل می‌شوند و برخی نیز برای کسب سود بیشتر به قطع درختان اقدام می‌کنند که باید با هر دوی این موارد برخورد شود.

وی با یادآوری بالا رفتن تعرفه واردات چوب در کشور٬ گفت: این اقدامی اشتباه بوده که تقاص آن را امروزه جنگل‌ها با جان خود پس می‌دهند.

توکلی با بیان اینکه واردات چوب از کشورهای شمالی تاکنون صورت می‌گرفت٬ افزود: البته در مواردی آفت‌هایی در چوب‌ها هست که برخی مواقع به این دلیل که این آفت وارد نشود و جنگل ها را نابود نکند جلوی واردات گرفته می شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس نهم٬ ادامه داد: اگر بخواهیم نظر کارشناسی در شرایط کنونی کشورمان اعمال کنیم باید بهره‌برداری از منابع طبیعی و جنگل‌های خود را متوقف و به جای آن واردات چوب داشته باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی٬ آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه منابع طبیعی باید به هر قیمتی حفظ شده و تعرفه واردات چوب برای حفظ این منابع صفر شود٬ گفت: از نظر حفظ پوشش گیاهی٬ تامین منابع آب زیرزمینی و همچنین پایداری جنگل در کشور باید با اقتدار جلوی قطع درختان و قاچاق چوب را گرفت.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم