ترسیم هنر بر احجام چوبی با صنعت نقش‌برجسته سنتی

شرکت ماهون چوب قم

نقش برجسته روی احجام چوبی سنتی از شاخه‌های صنایع‌دستی است که در آن صنعتگر با طراحی احجام مختلف و انتقال آن به چوب، هنر خود را به نمایش گذاشته و آثار فاخری به یادگار می‌گذارد.

جای جای استان اردبیل سرشار از هنر و صنایع‌دستی است که هنرمندان و صنعتگران با عشق و علاقه به تولید آن پرداخته و اثری ماندگار و در خور تحسین می‌آفرینند که تا سال‌ها بعد همچنان به عنوان اثری ارزشمند از آنها یاد می‌شود.

از جمله رشته‌های کاربردی صنایع‌دستی در استان که تولیدات مختلفی از آن علاوه بر داخل استان به خارج از استان و کشور نیز ارسال می‌شود ،رشته نقش برجسته روی احجام چوبی سنتی است که هنرمندان خاص خود را دارد.

نقش برجسته روی احجام چوبی سنتی یکی از شاخه‌های صنایع دستی چوبی است که در آن صنعتگر احجام مختلف را در حالات مختلف طراحی کرده و با استفاده از ابزار و چوب مناسب طرح‌های مختلفی را به چوب انتقال می‌دهد و آثار فاخری از خود به یادگار می‌گذارد.

از جمله هنرمندان شاخص در این رشته صنایع‌دستی مهدی نامور است، او متولد سال ۶۳ از اردبیل است که به صورت خودآموز فعالیت در این رشته را آغاز کرده و سابقه‌ای ۱۰‌ساله در این صنعت دارد. پای صحبت‌های این جوان هنرمند و خوش‌ذوق اردبیلی می‌نشینیم تا در جریان نحوه آشنایی، فعالیت و کار او در این رشته از صنایع‌دستی قرار بگیریم.

به عنوان اولین سوال چه مدت است که در این هنرصنعت فعالیت دارید؟

از ۱۰ سال پیش به این رشته علاقمند شدم و وارد این هنر شدم و با علاقه و انگیزه‌ای که به این رشته داشتم توانستم تجارب خوبی کسب کرده و وارد بازار کار شود.

در چه دوره‌های آموزشی برای ورود به این هنرصنعت شرکت کرده‌اید؟

بنده به صورت خودآموز و بدون گذراندن هیچ دوره آموزشی به این هنرصنعت رو آوردم و تنها علت من برای ورود به این رشته علاقه زیادی بود که به این حوزه داشتم.

در مورد این رشته کمی توضیح دهید.

مهمترین زمینه فعالیتی این رشته نقش برجسته روی احجام چوبی سنتی است که در کنار آن از هنرهایی نظیر قلم‌زنی، حکاکی روی استخوان، چلنگری و… نیز استفاده می‌شود اما اغلب به صورت تلفیقی این صنعت‌ها سبب تولید محصولات در این رشته می‌شود.

حاصل هنر شما چه تولیداتی است و در چه اموری کاربرد دارد؟

اغلب تولیدات این رشته از صنایع‌دستی دسته زنجیر، خنجر و چاقو است که برای موارد تعزیه تولید می‌شود و با توجه به علاقمندانی که در مناطق مختلف از کشور خودمان و عراق وجود دارد، با سفارش قبلی اغلب به تهران و کشور عراق ارسال می‌شود.

به دلیل وجود بازار عرضه مطلوب و حجم بالای سفارش‌ها، اغلب سفارش‌ها تا سه ماه آماده تحویل می‌شود که با توجه به این امر به دنبال آموزش و به‌کارگیری علاقمندان در این رشته در کارگاه تولیدی خود هستم.

آیا در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کرده و مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

بله به عنوان مثال اثر برگزیده دوازدهمین دوسالانه نگاره‌های چوبی کشور در رشته نقش برجسته چوب در سال ۹۴ در ارومیه، نفر دوم جشنواره هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی رضوی در رشته هنرهای چوبی _دانشگاه هنر تهران سال ۹۶، نفر اول جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی رضوی در رشته هنرهای چوبی در دانشگاه هنر اصفهان در سال ۹۴، نفر اول جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی و صنایع‌دستی رضوی در رشته هنرهای چوبی دانشگاه هنر اصفهان در سال ۹۴، نفر اول جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور در رشته هنرهای چوبی در قم در سال ۹۴ نمونه‌ای از مقام‌های کسب‌شده من است.

علاوه بر این موارد، دریافت نشان ملی سال ۹۴ در بخش منبت در اردبیل، دریافت نشان ملی به صورت مشترک در استان البرز و دریافت دو نشان ملی در سال ۹۸ از دیگر مقام‌هایی بودم که توانستم کسب کنم.

در مجموع از آغاز فعالیت در این رشته در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلفی شرکت کردم و با علاقه‌ای که داشتم توانستم نتایج مطلوبی کسب کنم.

شرایط فعالیت در این رشته را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با حمایت‌هایی که از سوی معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی می‌شود در حال حاضر بستر برای ورود جوانان به این رشته از صنایع‌دستی مهیا است و علاقه‌مندان می‌توانند با گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت تجربی وارد این رشته شده و کسب درآمد کنند.

درآمد رشته فعالیتی شما به حدی هست که جوانان ترغیب به فعالیت در آن شوند؟

بله با توجه به بازار فروش مناسب و حجم بالای سفارشات درآمد این رشته در حد بسیار مطلوب و مناسبی بوده و یک فرد با ورود به این رشته و آغاز کار و فعالیت در آن می‌تواند علاوه بر خود برای چندین نفر نیز اشتغالزایی و کسب درآمد کند.

در مجموع در این رشته هنرها و صنایع، هنرهای فلزی بازار خوبی دارند و توصیه می‌کنم که اگر کسی واقعا به این رشته علاقه دارد، به صورت جدی پیگیر باشد چرا که می‌تواند با فعالیت جدی در این رشته و اراده و همت واقعی به درآمد مطلوب و مناسب دست پیدا کند.

قصد توسعه کارگاه خود را دارید؟

در حال حاضر به صورت تولید انفرادی در این رشته فعالیت می‌کنم اما با توجه به حجم بالای سفارش‌ها در نظر دارم تا با آموزش افراد علاقمند و مستعد در این رشته فعالیت خود را گسترش دهم تا این امر هم زمینه‌ساز توسعه اشتغال در بین علاقمندان به این رشته و نیز ایجاد شتاب در روند تولید سفارش‌ها شود.

حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از این هنرصنعت در چه حدی بوده است؟

هر زمان که نیاز به راهنمایی و حمایت این اداره‌کل را داشته‌ام همواره از این حمایت‌ها برخوردار بوده‌ام که این امر سبب دلگرمی و افزایش انگیزه و علاقه در این رشته شده است.

در کنار بهره‌مندی از بیمه صنایع‌دستی و سایر حمایت‌ها، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان حمایت‌های معنوی را از بنده و فعالیت در این رشته به نحو احسن انجام داده است.

چه توصیه‌ای به جوانان و علاقمندان به این رشته صنایع‌دستی دارید؟

متاسفانه اغلب شاهد هستیم که جوانان عمر و وقت خود را برای به دست آوردن شغل اداری صرف می‌کنند در حالی که اگر به سمت و سوی علاقه و استعداد خود بروند می‌توانند موفق بوده و درآمدی بالاتر از شغل‌های اداری داشته باشند.

توصیه می‌کنم که از فرصت جوانی برای فراگیری صنایع‌دستی همچون هنرصنعت نقش برجسته روی چوب که دارای بازدهی مطلوبی است، استفاده کنند و از این طریق وارد بازار کسب و کار شوند.

منبع نوشته: https://chtn.ir/news/1399092995/%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D9%85-%DA%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%B4%D8%A8%D8%B1%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم