توانمندی استان فارس در زراعت چوب

شرکت ماهون چوب قم

 

بهره گیری صحیح از منابع آب و خاک و استعداد زمین های کم بازده در قالب اجرای طرح زراعت چوب فرصت مناسبی برای کمک به سلامت محیط زیست به شمار می رود، این طرح ملی از سال ۸۴ برای کاهش فشار به جنگل‌ها و تامین نیاز داخل در استان فارس آغاز شده است.
قائم مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس می گوید: کشت زراعت چوب در کشور ۶۸ هزار هکتار است که فارس بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی استان را به آن اختصاص داده است .
آقای سلیمانی می افزاید: از آنجا که حدود هفت درصد از سطح کشور را جنگل پوشانده است، گرایش و توجه به زراعت چوب با پرورش گونه های زود رشد خارج از توده های طبیعی می تواند فشار بر منابع طبیعی کشور را تاحد خوبی کاهش دهد.
صفری یکی از کارخانه داران صنعت نئوپان سازی فارس می گوید: با توجه به هزینه حمل و نقل و مسافت زیاد استان تا شمال کشور ، واردات چوب از جنگل های شمال ، برای سرمایه گزاران صنایع چوب استان توجیه اقتصادی ندارد و نیازهای چوبی فارس باید از درون استان تامین شود.
آقای قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید: از ابتدای امسال کاشت صنوبر، گز، اکالیپتوس و درختان زود رشد در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از شوره زارهای استان آغاز شده و استان فارس با تنوع آب و هوایی و اقلیمی سازگار گامی بزرگ در توسعه زراعت چوب کشور و تقویت طرح جنگل داری برداشته است .
منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز طرح صنوبر کاری در استان را در مساحتی افزون بر هزار و ۱۹۰ هکتار و بیشتر در اراضی اقلید، آباده، بوانات، خرم بید، سپیدان، شیراز، مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان اجرا کرده است.
این طرح با توجه به گستردگی سطح استان، تنوع شرایط اکولوژیکی و نیز قرار گرفتن استان در نواحی رویشی زاگرس به صورت متمرکز و با گونه های مختلفی همچون صنوبر در مناطق سردسیر، اکالیپتوس در مناطق نیمه گرمسیر و گرمسیر و با استفاده از اراضی و آب های نامتعارف (آب های شور و تلخ) و گونه هایی نظیر گز شاهی و روغنی اجرا شده است .
به گفته کارشناسان طرح زراعت چوب با بهره‌وری زیاد و و تولید در کمترین زمان به منظور حفظ رطوبت خاک، تلطیف وضع هوا، ایجاد بارش‌های منطقه‌ای و نیز افزایش درآمد کشاورزان اجرا می شود.
کشاورز یکی از صنوبرکاران و مجریان روستایی این طرح که سه هکتار زمین خود را به این طرح اختصاص داده است، با رضایت از درآمد حاصل از این زراعت می گوید: بعد از ۹ سال از یک هکتار درخت صنوبر ۸۰ میلیون تومان درآمد داشتم .
به گفته کارشناس منابع طبیعی فارس درختان زود رشد از ۵ تا ۷ سال قابل بهره برداری هستند و هر یک بسته به شرایط آب و هوایی و حفاظت و نگهداری، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلو وزن دارند.
آقای بردبار با اشاره به اهمیت حضور مردم و کشاورزان در اجرای این طرح می افزاید: کشت گونه های زود رشد علاوه بر ایجاد فضای سبز و کاهش فشار به جنگل های طبیعی، تامین نیازهای عمده چوبی و استفاده حداکثری از توان تولیدی کارخانجات و کارگاه های فرآورده های چوبی،گام مهمی در بهبود وضع اقتصادی مردم بومی و تغییر الگوی معیشتی دامداران و اشتغالزایی دارد.
آقای سلیمانی کارشناس ارشد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس می گوید: توسعه جنگل داری مشارکتی با کمک مردم و تشکل‌های غیردولتی، کمک به ایجاد صندوق‌های خرد روستایی ، اشتغالزایی در هر هکتار برای ۵ نفر، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره های زیرزمینی از دیگر مزایای اجرای زراعت چوب در استان است .

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم