تولید ام دی اف

شرکت ماهون چوب قم

MDF-Factory-Main

ام دی اف ماده ای است که از فیبر ساخته شده است. ماده ی اولیه ی mdf چوب نرمی است که به صورت تکه های چوبی درآمده است و از ترکیب تکه های چوب با مواد غیر چوبی مانند تکه های شیشه، فلز و … انواع mdf ساخته می شود. (البته آنرا با چوب های دیگر نیز ترکیب می کنند)

مراحل ساخت mdf در کارخانه :

هنگامی که درختان به میزان کافی رشد کردند و قطر مناسبی پیدا کردند، درختان را بریده و پوست آنها را می کنند. این کار را می توان با دستگاه های مختلف و به روش های مختلفی انجام داد. بهترین دستگاه پوست کن درخت که معمولا در کارخانه ساخت mdf استفاده می شود، پوست کن حلقه ای است.

پوست کن حلقه ای می تواند تا یک تن در هر دقیقه بر روی کنده ها یی با قطر ۲ تا ۵/۲ متر عملیات انجام دهد. در این روش نوک دستگاه به طور عمودی و به وسیله ی کمک فنرها به دور کنده چرخیده و پوست آنرا می کند( البته کمی خراش نیز بر کنده می اندازد).

MDF-Factory-01

تکه برداری:

اگر چه بعضی از کارخانه ها تراشه ها را از مکان های دیگر بدست می آورند، اما معمولاً این کار در خود کارخانه mdf توسط یک صفحه با ۴ تا ۱۶ تیغه انجام می شود. اندازه ی تراشه ها توسط سرعت دستگاه، شعاع سرعتی صفحه، تو رفتگی و زاویه تیغه ها تعیین می شود. با این تکه ها انبار کارخانه را از صدها تن تکه پر می کنند.

خمیر کردن :

در این مرحله چوبها را به صورت تکه های کوچک به هم پرس می کنند و ۳۰ تا ۱۲۰ ثانیه گرم می کنند (این کار چوب را نرم می کند). سپس آنرا وارد دستگاه خرد کن می کنند. دستگاه خرد کننده شامل دو صفحه ی گردنده در جهت مخالف با شیارهایی است که هرچه به مرکز می روند کوچک تر می شوند. تکه ها وارد مرکز شده و توسط صفحه ها خرد شده و از میان شیارها خارج می شوند. این دستگاه با فشار و دمای بسیار زیاد (۱۵۰c) این کار را انجام می دهد.

دستگاه دمنده:

پس از خرد کردن، فیبر وارد دستگاه دمنده می شود. دستگاه دمنده دارای قطر ۴۰ میلی متر است که فیبر با سرعت زیاد از درون آن عبور می کند. در این مرحله پیش از خشک کردن چوب، از موم برای بهبود مقاومت رطوبت در سطح رویی استفاده می کنند.. پس از آن، قطر دستگاه دمنده ۱۵۰۰ میلی متر شده و فیبرها با گرمایی که معمولا از طریق سوختن زغال ایجاد می شود خشک می شوند. پروسه خشک کردن چوب با دستگاه دمنده یکی از مشخصه های اصلی ساخت mdf است.

در مرحله بعد برای جلوگیری از توده شدن فیبر، از پالس های هوا بر روی آن استفاده می کند. از پالس هوا در ابتدای تسمه ی انتقال دهنده ی صفحه ام دی اف در لحظه ی ورود چوب ها از بالا به درون جعبه ی وکیوم استفاده می شود. این عمل نوسانی باعث می شود که فیبرها به طور یکپارچه به صورت صفحه پهن شوند و سپس توسط تسمه آنرا حرکت می دهند.

MDF-Factory-02

پرس:

در این مرحله، باید تخته مستحکمی ایجاد کنیم که با پرس چوب و پخش میزان تحمل فشار در سرتاسر آن این کار انجام می شود. پس از پرس پر قدرت اولیه، به تدریج قدرت آنرا کم می کنیم تا به چگالی مطلوب برسیم، مثلاً برای رسیدن به تخته ی ۱۸ میلی متری اینگونه عمل میکنیم:

۲۰ ثانیه پرس تا صفحه به ۲۸ میلی متر برسد،
۲۸ ثانیه پرس تا صفحه به ۲۶ میلی متر برسد،
۲۳ ثانیه پرس تا صفحه به ۲۵ میلی متر برسد،
۱۲۵ ثانیه پرس تا صفحه به ۱۸ متر برسد.
پس از پرس تخته ها را توسط خشک کننده خنک کرده و سطح آنها را صاف و صیقلی می کنند. چند روز باید آنها را انبار کرد تا صمغ آنها خشک شود. پس از این کار روی آن پوشش رنگی ملامین قرار می دهند. گرچه می توان از روکش چوب طبیعی بر روی ام دی اف تولید شده و یا حتی از خود mdf خام نیز استفاده کرد.

MDF-Factory-03

منبع:http://mdfsheikhahmadi.blogfa.com/

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم