توپی رنده مارپیچ چیست؟

شرکت ماهون چوب قم

توپی رنده مارپیچ چیست؟ معرفی تکنولوژی جدید در ابزار صنایع چوب

توپی رنده مارپیچ :

 

 

 

رنده میزی و گندگی دو دستگاه پرکاربرد و کلیدی در هر کارگاه نجاری می‌باشند. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این دستگاه‌ها توپی (یا استوانه تیغه‌های رنده) Cutterhead و تیغه فولادی آن است. تیغه‌ای که با کمک آن می‌توان عمل رندیدن چوب را انجام داد. هرچه کیفیت تیغه دستگاه بیشتر باشد، عملیات رندیدن باکیفیت بیشتر صورت می‌گیرد.

در نوشته‌های پیشین در مورد گندگی و شناخت این دستگاه توضیحاتی ارائه داده بودیم. یکی از قسمت‌های این دستگاه توپی رنده بود. در داخل این توپی، تیغه‌هایی نصب شده است که با چرخش توپی و لایه برداری چوب، عملیات رندیدن را در سرعت بسیار بالا انجام می‌دهد.

 

توپی رنده مارپیچ

 

اجازه دهید قبل از معرفی تیغه جدید، به مشکلات تیغه‌های قدیمی (تیغه‌های فعلی موجود در بازار) اشاره کنیم:

تیغه‌های موجود بر روی دستگاه‌های گندگی و رنده به‌صورت خطی یا نواری در یک راستا قرار دارند و معمولاً خط‌هایی بر روی چوب ایجاد می‌شود که حاصل برخورد تیغه با سطح چوب است.

چینش تیغه‌ها در این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که در اثر برخورد تیغه با سطح چوب، صدای بسیار زیادی ایجاد می‌شود که همین امر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

در صورت خراب شدن تیغه به هر علتی، هزینه و زمان زیادی را برای تعویض تیغه‌ها باید بپردازید چون این تیغه‌ها یکپارچه هستند.

 

 

 

امروزه طراحان و مهندسین برای افزایش کیفیت در رندیدن استوانه‌ای مارپیچ (حلزونی) طراحی کرده‌اند که با کمک آن می‌توان عملیات رندیدن را باکیفیتی فوق‌العاده انجام داد. تیغه‌های دندان کوسه‌ای یا Helix or Helical cutterhead یک اختراع نسبتاً جدید و متأسفانه نسبتاً گران هست. پس شما را بیشتر با این استوانه مارپیچ آشنا می‌کنیم.

این توپی‌ها به‌صورت استوانه مارپیچ طراحی شده است. در برخی مدل‌ها، شیارهای V شکل این استوانه پوشال و تکه‌های رنده شده را به سمت مرکز دستگاه هدایت می‌کند تا مستقیم به داخل قیف دستگاه مکنده منتقل شود.

جنس این تیغه‌ها از کارباید تنگستن است. تیغه‌ها به‌صورت مجزا و در زاویه‌های متفاوت در جای خود نصب می‌شود و با استفاده از یک پیچ به توپی متصل می‌شوند. در صورت خراب شدن هر یک از این تیغه‌ها، به‌راحتی می‌توانید تیغه را باز کنید و از یک طرف دیگر آن استفاده کنید. شما می‌توانید این کار را ۳ بار انجام دهید تا از هر ۴ طرف تیغه‌ها استفاده کرده باشید. پس از خراب شدن کامل تیغه، امکان تعویض تیغه را هم خواهید داشت.

 

 

توپی رنده مارپیچ

 

از دیگر مزایای این نوع توپی، می‌توان به کم صدا بودن آن اشاره کرد. با استفاده از این استوانه‌های مارپیچ در دستگاه گندگی یا رنده، حدود ۲۰ دسی‌بل صدای کمتری به نسبت تیغه‌های قدیمی ایجاد خواهد شد و به گوش شما آسیب کمتری وارد می‌شود.

به عبارتی شما با دستگاهی با تیغه قدیمی، حدود ۹۰ دسی‌بل صدا خواهید داشت اما اگر بر روی همان دستگاه، تیغه Helix نصب کنید صدای دستگاه در هنگام گندگی حدود ۷۰ دسی‌بل خواهد بود.

مزیت دیگر این تیغه، ایجاد پوشال در ابعاد کوچک‌تر است. در این صورت فضای کمتری برای نگهداری از پوشال می‌توانید اختصاص دهید و یا اینکه کیسه دستگاه وکیوم، دیرتر پر می‌شود. در تصاویر زیر می‌توانید نمونه پوشال ایجاد شده با تیغه‌های قدیمی و تیغه مارپیچ را مشاهده کنید.

 

 

توپی رنده مارپیچ

 

 

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان شما را تشویق به استفاده از این تیغه کرد، کیفیت بسیار بالا در رندیدن چوب است به‌گونه‌ای که پس از رندیدن چوب توسط تیغه مارپیچ، در صورت نیاز به سنباده کاری زمان کمتری صرف خواهید کرد.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/توپی-رنده-مارپیچ/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم