خرید ابزار شارژی یا برقی! خرید کدام یک برای من بهتر است؟!

شرکت ماهون چوب قم

خرید ابزار شارژی یا برقی! خرید کدام یک برای من بهتر است؟!

خرید ابزار شارژی یا برقی یکی از چالش های پیش روی خریداران است. ابزار برقی (سیم دار) دیر زمانیست که همکار ما در خانه و کارگاه هستند اما فرزندان شارژی آن‌ها تنها چند سالی است که با خصوصیات خوب و بدشان پا به محیط‌های کاری و خانگی ما گذاشته‌اند.

چرا باید شارژی بخرم؟ برای چه کاری و در چه پروژه‌هایی باید شارژی داشته باشم؟ اولویت خرید با ابزار شارژی هست یا برقی؟! کدام یک برای خرید با صرفه‌تر است و چندین پرسش دیگر از چالش هایی است که به‌عنوان خریدار قطعاً با آن برخورد داشته‌ایم.

 

برای خرید ابزار نجاری نمی‌توان بدون برنامه ریزی و هدف پیش رفت. نمی‌توان گفت ابزار شارژی بهتر هست یا ابزار سیمی! شما باید بر اساس نوع نیاز خود در زمان خرید ابزار انتخابی درست داشته باشید. نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه واحد پیچید. پروژه‌ها متفاوت هستند و هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند.

در این نوشته با بیان معایب و مزایای ابزارهای شارژی و سیمی نسبت به یکدیگر از دیدگاه یک استفاده کننده و علاقه‌مند به ابزار سعی می‌کنیم پاسخی برای چالش‌های بیان شده بیابیم. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرد کدام نوع ابزار مناسب کار شماست. شاید با خواندن این مطلب از هدر رفتن پول خود جلوگیری کنید!

 

مزایا و معایب ابزار برقی (سیمی) و شارژی چیست؟!

 

مزایای ابزار برقی سیمی چیست؟

ابزار برقی سیمی در حال حاضر بیشتر از ابزار شارژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به هیچ عنوان نمی‌توان برتری‌های ابزار برقی را در برابر ابزار شارژی نادیده گرفت.

تمام برتری ابزار برقی تنها به دلیل محدودیت‌هایی است که ابزار شارژی به دلیل استفاده از باتری‌ها دارند. حتماً در آینده‌ای خیلی نزدیک پیشرفت‌های حاصله در ساخت باتری کفه ترازو را به نفع ابزار شارژی سنگینی می‌کند.

در حال حاضر در ساخت و سازها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ ابزارهای برقی (سیمی) پیشتاز هستند. مهم‌ترین دلایل این پیشتازی را می‌توان این‌گونه بیان نمود:

 

 

زمان استفاده ابزار برقی سیمی:

مهم‌ترین مزیت ابزار برقی استفاده طولانی مدت از آن است. شما می‌توانید از ابزار برقی بدون محدودیت زمانی و نگرانی بابت تمام شدن شارژ آن استفاده کنید. به همین منظور بیشتر ابزارهای قدرت برقی، از نوع سیمی هستند.

ابزار برقی پر قدرت، پر مصرف هستند و با توجه به مدت زمان طولانی استفاده نیاز به یک منبع انرژی پر قدرت و دائم و پایدار دارند. با توجه به محدودیت‌های کنونی باتری‌ها این تقاضا تنها در ابزار سیمی فراهم می‌شود.

بنابراین وقتی زمان و تداوم کار مهم باشد ابزار سیمی این تقاضا را به خوبی برطرف می‌کنند.

 

۲- پایداری کارکرد ابزار برقی:

دستگاه‌های سیمی با توجه به اتصال به یک منبع قدرت قوی (برق شبکه)، افت توان نخواهند داشت و به‌صورت پایدار کار خواهند کرد. منبع قدرت پایدار به این معناست که ابزار برقی (سیمی) دچار افت قدرت ناشی از استفاده از دستگاه نمی‌شوند و تا وقتی به منبع قدرت (پریز برق) دسترسی دارند می‌توانند با حداکثر توان از آن‌ها استفاده نمود.

در صورتی که در ابزارهای شارژی در ابتدا قوی و سریع هستند و پس از کم شدن مقداری از شارژ دستگاه، سرعت و قدرت خود را از دست خواهند داد. مسلماً دستگاهی که قدرت و سرعت خود را از دست بدهد در روند اجرای کار اخلال ایجاد می‌کند. برای حل این مشکل همیشه باید باتری پشتیبان با خود داشته باشید.

 

۳- ظرفیت ابزار برقی

ظرفیت را می‌توان برتری بزرگ ابزار سیمی نامید. ابزار برقی (سیمی) با توجه به دسترسی به منبع پایدار ظرفیت انجام کارهای بزرگ‌تری را در پروژه‌ها می‌دهد در حالی که ابزار شارژی پس از مدت زمانی استفاده با کاهش عملکرد مواجه شده و نیاز به شارژ مجدد دارند؛ بنابراین در پروژه‌های با ظرفیت بالای کار قطعاً ابزار سیمی مفیدتر خواهد بود.

 

 

 

معایب ابزار سیمی چیست؟!

ابزار سیمی در کنار مزیت‌ها معایبی نیز در مقایسه با ابزار شارژی دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

محدودیت ابزار سیمی

ابزار شارژی و سیمی ازنظر ساختار کلی و ابعاد تفاوت چندانی ندارند. در ابزار شارژی همیشه یک باتری برای تأمین نیرو وجود دارد و در ابزار برقی تأمین نیرو از راه کابل برق انجام می‌شود.

طول کابل برق در ابزار سیمی بین ۱ تا ۲ متر است. همان‌طور که می‌دانید برای ساخت سازه‌های چوبی گاهی نیاز به چندین ابزار به‌صورت هم‌زمان دارید. در این موارد وجود سیم‌های بلند و پیچ خورده و همرنگ، همیشه مایه دردسر برای اساتید بوده است.

از دیگر موارد محدود کننده این دستگاه‌ها، مشکل در جابجایی است. اگر قرار باشید دستگاه را از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کنید باید مدام از پریز برق‌های مختلف استفاده کنید و یا اینکه چندین متر سیم سیار با خودتان حمل کنید.

 

تأمین قدرت

در ابزار برقی برای تأمین قدرت شما همیشه به یک منبع برق (پریز برق) محدود هستید. برای استفاده از ابزار برقی سیمی همیشه باید یک پریز برق یا ژنراتور برق همراه شما باشد. معمولاً در ساختمان‌هایی که تازه ساخت هستند و یا اینکه هنوز کنتور برق ندارند، برای استفاده از ابزار سیمی با مشکل مواجه خواهید شد.

 

وزن بیشتر ابزار کابلی:

معمولاً در دستگاه‌های سیمی به دلیل وجود سیم و تأثیر سیم در کشش دستگاه و آویزان ماندن همیشگی سنگین‌تر احساس می‌شوند. مخصوصاً اگر قرار باشد به‌عنوان مثال از پیچ بند سیمی در ارتفاعی بالاتر از سر خودتان استفاده کنید، مجبورید چندین برابر انرژی به نسبت ابزار شارژی مصرف کنید.

 

 

مزایای ابزار برقی شارژی چیست؟

ابزارهای برقی شارژی انتخاب خوبی برای وقتی که نیاز به تحرک و انعطاف پذیری بالایی دارید، هستند. ابزار شارژی نسبت به نمونه‌های برقی معمولاً کمی سبک‌تر نیز هستند. مطمئناً این ابزار مزایایی به نسبت ابزار برقی کابلی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

 

 

۱- شارژی بودن

فایده و مزیت اصلی ابزار شارژی و بدون سیم این است که بدون سیم است! بی‌سیم بودن آزادی عمل بیشتری می‌دهد. با استفاده از ابزار شارژی شما حداکثر آزادی را دارید و در هر محل و نقطه‌ای که دوست داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

در ابزار شارژی شما محدود به منابع برقی ثابت نیستید و با در اختیار داشتن چندین باتری، به‌راحتی ساعت‌های زیادی را می‌توانید با یک دستگاه کار کنید.

 

 

 

۲- تجهیزات کمتری نیاز دارد

داشتن باتری به این معنی است که فضای کاری شما عاری از هر سیم و کابل است؛ بنابراین نیاز به جابجایی تجهیزات کمتری خواهید داشت. سیم کمتر به معنی آزادی بیشتر و فضای کار خلوت‌تر است. کار کردن با ابزار شارژی در مکان‌های مرتفع یا داربست که جابجایی خطرناک و مشکل است خیلی امن‌تر و راحت‌تر از ابزار سیمی برقی است.

 

۳- وزن کمتر

ابزار شارژی معمولاً سبک‌تر هستند. سبک بودن به این معنی است که ابزار فشار کمتری به کاربر وارد می‌کند. وزن کمتر مخصوصاً وقتی مجبور هستید ابزار را بالاتر از سر نگه داریم غنیمت بزرگی است. واضح است که هر چه کاربر دستگاه راحت‌تر باشد نتیجه کار نیز بهتر خواهد بود.

 

 

معایب ابزارهای شارژی چیست؟

مدل‌های شارژی علاقه‌مندان خود را دارد. البته این ابزار هم مانند ابزارهای دیگر دارای مشکلاتی هست که کاربر باید به آن توجه کند. درست است که ابزار شارژی آزادی عمل بیشتری می‌دهند اما معایب خود را هم دارند:

 

۱- کاهش قدرت ابزار شارژی

همان‌طور که می‌دانید ابزار شارژی از باتری‌های خود نیرو می‌گیرند. نیرو در باتری محدود است و با استفاده و در نتیجه کم شدن این نیرو از قدرت موتور هم کم می‌شود و دیگر موتور آن قدرت و کارایی خود را ندارد.

مثلاً یک دریل یا پیچ بند شارژی که باتری آن در حال تمام شدن است قطعاً کارایی اولیه در حالت شارژ کامل را ندارد. این عدم کارایی خود را در کاهش گشتاور و به اصطلاح زیر بار ماندن دریل نشان می‌دهد.

 

 

۲- شارژ کردن مجدد

شارژ کردن باتری یکی از کارهای نسبتاً زمان‌بر است. البته این مورد بستگی به نوع باتری، کیفیت آن، عمر آن و… دارد. اگر حجم کار زیاد باشد و تعداد باتری‌های کمی داشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

از دست دادن زمان، هزینه‌های شما را افزایش خواهد داد. اگر دوست دارید از ابزارهای شارژی استفاده کنید، حتماً به تعداد کافی باتری به همراه خود داشته باشید تا برای هر بار شارژ شدن منتظر نمانید.

 

خراب شدن باتری!

نکته مهم در مورد ابزارهای شارژی مدت ساعت‌های کارکرد است. توصیه ویژه ما برای خرید ابزار شارژی این هست که حتماً زمانی اقدام به خرید ابزار شارژی کنید که قرار است مداوم از آن استفاده کنید. اگر دستگاه شارژی خود را مدت زمان زیادی (حدود یک ماه) بدون استفاده نگه دارید، بدون شک باتری آن رو به خرابی پیش خواهد تا جایی که دیگر قابل استفاده نیستند.

برای همین هست که در دیگر کشورها برخی دستگاه‌ها بدون باتری (Bare tools) به فروش می‌رسند. شما می‌توانید از یک باتری برای استفاده از چندین ابزار استفاده کنید. البته این قابلیتی است که برخی شرکت‌ها مانند دیوالت، میلواکی، بوش و … فراهم کرده‌اند.

پس اگر قرار است در سال فقط چند بار و در حد ابزار خانگی استفاده کنید، پیشنهاد ما خرید ابزار سیمی است.

 

 

نکته‌های مهم پایانی برای خرید ابزار شارژی یا سیمی!

 

از مدل‌های بی‌سیم (شارژی) برای پروژه‌های استفاده کنید که نیاز به قدرت زیاد نباشد. ابزار قدرت مانند پیکور اگر سیمی باشند به‌مراتب کارایی بهتری خواهند داشت.

مدل‌های سیمی برای کارهای بزرگ مناسب هستند یا زمانی که به قدرت‌های زیادی نیاز دارید.

اگر شما به دنبال ابزاری برای پروژه‌ای یا تعمیر در مدت زمان کوتاه هستید مدل‌های شارژی مناسب‌اند.

برای پروژه‌های سنگین و زمان بر، حتماً از چندین باتری کمکی استفاده کنید تا خیالتان بابت از دست ندادن زمان راحت باشد.

هنگام انتخاب ابزارهای برقی شارژی ظرفیت باتری را بدانید. اینکه باتری کی شارژ تمام می‌کند و چقدر طول می‌کشد تا شارژ شود.

اگر استفاده مدام و همیشگی از ابزار شارژی ندارید حتماً ابزار سیمی خرید کنید.

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/خرید-ابزار-شارژی-یا-برقی/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم