خرید اره نفوذی نجاری یا اره دیسکی؟! چرا هر نجار باید یک اره نفوذی داشته باشد؟!

شرکت ماهون چوب قم

خرید اره نفوذی نجاری یا اره دیسکی؟! چرا هر نجار باید یک اره نفوذی داشته باشد؟!

اره گرد بر یا اره دیسکی از ابزارهای برقی پر استفاده در نجاری، کابینت سازی، ساخت و سازها و سازه‌های چوبی و برش انواع صفحه است.در این نوشته به تفاوت اره دیسکی و اره نفوذی نجاری می پردازیم و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا خرید اره نفوذی نجاری برای هر نجاری ضروری است.
اره گرد بر از موتور با یک تیغه چرخشی، یک پایه (base) و گارد محافظ و چند پیچ و بست برای کنترل عمق و زاویه برش تشکیل شده است. برای برداشتن براده‌های چوب از جلوی تیغه هم خروجی در نظر گرفته شده است که با توجه به ساختمان اره گرد بر چندان ایده آل نیست!

 

 

 

 

در راستای کارکرد اره دیسکی برقی، تولیدکنندگان اره دیسکی نفوذی یا اره نفوذی نجاری  را طراحی و تولید کرده‌اند. دستگاهی که با همان ساختمان آشنای اره دیسکی، برشی دقیق‌تر و ایمن‌تر را ارائه کرده است. در اره گرد بر نفوذی حرکت روی ریل، تنظیم عمق و زاویه برش دقیق‌تر و پوشش سرتاسری تیغه برش بر کفیت برش کاری افزوده است.

با توجه به استفاده روز افزون و هر چه بیشتر از تخته‌ها و صفحات چوب طبیعی و مصنوعی به صورت خیلی ساده می‌توان گفت که اره گرد بر نفوذی، اره دیسکی هست که برای برش صفحات با سطوح صاف مانند ام دی اف، نئوپان، لمینیت، کورین، پلای وود و… باز طراحی و سازگار شده است.

 

دلیل استفاده از واژه نفوذی (Plunge) در اره نفوذی نجاری چیست؟

 

اره دیسکی معمولی محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد. از محدودیت‌های اره دیسکی می‌توان به شروع برش در لبه صفحات نام برد. اره گرد بر نفوذی اما می‌تواند برش را در ابتدا یا وسط صفحه شروع کند. برای این روش واژه نفوذ را انتخاب کرده‌اند.

در اره گرد بر نفوذی نجاری می‌توان تیغه را با توجه به نشانگرهای قرار داده شده روی بدنه اره با دقت خوبی روی محل برش قرار داد و اقدام به برش نمود؛ اما در اره گرد بر معمولی به دلیل سیستم طراحی گارد تیغه اره این امکان را بسیار مشکل می‌کند.

 

برای برش به این روش توسط اره دیسکی به‌ناچار باید گارد تیغه را جمع کرده و برای عدم بازگشت آن را به نحوی مهار نمود که قطعاً خارج از استاندارد ایمنی دستگاه هست.

اما در اره گرد بر نفوذی این مشکل وجود ندارد و با توجه به نوع گارد تیغه اره این امکان به‌راحتی فراهم می‌شود.

 

معایب اره گرد بر نسبت به اره نفوذی چیست؟!

 

ساختمان این دو اره بسیار شبیه به هم هستند. از اشکالات اره گرد بر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-در اره دیسکی شروع برش حتماً باید از ابتدای ورق و لبه‌ی آن باشد و این اره برای برش در وسط صفحه طراحی نشده است گرچه امکان انجام آن با بالا کشیدن گارد تیغه هست.

– گارد دور تیغه کاملاً بسته نیست و به همین دلیل خاک گیر اره گرد بر عملکرد ایده آلی ندارد.

 

– در برش توسط اره دیسکی هیچ راهی برای برش بدون لب پریدگی و پلیسه وجود ندارد!

– دقت برش در اره گرد بر در مقایسه با اره گرد بر نفوذی کمتر هست و هیچ اعتمادی به گونیای آن برای برش دقیق نمی‌توان داشت!

 

 

مزایای اره نفوذی نجاری نسبت به اره دیسکی

 

بزرگ‌ترین تفاوت اره دیسکی معمولی با نوع نفوذی آن در نجاری را می‌توان در ظاهر آن یافت! تیغه گردان اره نفوذی کاملاً در یک محفظه قرار گرفته است و نیاز به گارد تیغه متحرک را از بین برده است.

شاید بتوان با بر شمردن موارد زیر به دلایل اختلاف قیمت تقریباً دو برابری آن نسبت به اره دیسکی پی برد! از برتری‌های اره گرد بر نفوذی می‌توان به پنج مورد زیر اشاره نمود:

– تیغه را می‌توان در هر نقطه‌ای وارد صفحه کرد و برش نمود. از لبه و یا در وسط صفحه امکان برش فراهم می‌شود.

– تیغه کاملاً محصور بوده و راندمان استخراج گردوغبار و تراشه‌های چوب را به شدت افزایش داده است.

– اره نفوذی دارای یک طرف کاملاً صاف است. این قسمت صاف روی بدنه (قسمت روی صفحه تیغه) می‌تواند به‌عنوان گونیا در برش‌هایی خاص مورد استفاده قرار گیرد.

– مکانیسم تنظیم عمق برش در اره گرد بر نفوذی خیلی ساده و سریع است

– امکان استفاده از گونیا (شابلون) برش در این دستگاه باعث افزایش فوق‌العاده دقت در اره گرد بر نفوذی شده است (می‌توان بدون شابلون هم از این دستگاه استفاده نمود)

 

استفاده از ریل در برش با اره گرد بر نفوذی

 

همکارانی که از اره گرد بر نفوذی استفاده کرده‌اند حتماً تصدیق می‌کنند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت اره دیسکی نفوذی امکان استفاده آن در طول‌های بلند و با استفاده از ریل‌های برش آن است.

این ریل‌ها را می‌توان در اندازه‌های کوتاه و بلند خرید نمود و یا با کنار هم قرار دادن آن‌ها کنار هم توسط اتصالاتی خیلی ساده، به طول برش افزود.

ریل‌ها در زیر خود لایه‌ای ضد لغزش دارند که از جابجایی آن روی ورق جلوگیری می‌کند (این امکان روی ورق‌های لمینیت کارا است). علاوه بر این می‌توان ریل‌ها را توسط گیره‌های مخصوص به ورق متصل نمود.

 

 

برای استفاده از ریل، روی صفحه اندازه مورد نظرتان را نشانه گذاری کنید. ریل را در نقاط علامت گذاری شده قرار داده محکم کنید، عمق برش اره نفوذی را تنظیم کنید و با قرار دادن اره روی ریل برش را انجام دهید.

نکته: شماره‌های نشان داده شده روی صفحه مدرج تنظیم عمق برش در اره نفوذی میزان بیرون زدن تیغه در حالت بدون ریل است. در صورت استفاده از ریل در برش‌ها باید ضخامت ریل (معمولاً ۵ میلی‌متر است) را به عمق برش اضافه کنید.

 

برش‌های زاویه دار دقیق با اره گرد بر نفوذی

 

این یک امکان مشترک بین اره‌های گرد بر معمولی و نفوذی است با این تفاوت که دقت و عملکرد بهتری در اره‌های نفوذی شاهد هستیم. اره نفوذی‌های رایج بازار معمولاً تا ۴۷ درجه امکان زاویه زنی (در یک جهت) را دارند.

می‌توان گفت دقت برش زاویه دارد در اره نفوذی‌ها را مدیون قرار گیری اره نفوذی روی ریل آن هستیم. در این بین اما یک نکته مهم را باید یادآوری کنم!

همان‌طور که اشاره شد اره نفوذی امکان برش روی ریل و بدون آن را دارد. در برش‌های قائمه تنها نکته قابل توجه تغییر عمق برش (معمولاً ۵ میلی‌متر) به دلیل ضخامت ریل است؛ اما در برش زاویه دار باید توجه نمود که راستای خط برش در حالت ریل دار و بدون ریل متفاوت است.

 

این تفاوت در دیوالت و فستول و میلواکی و برندهای مشهور دیگر تأکیدی روی آن نشده بود. در یک برند ناشناخته در بازار ایران به نام مافل (در مدل Mafell MT55CC) این تغییر خط برش به صورت هوشمندانه‌ای با قرار دادن یک نشان گر قرمز رنگ کوچک متحرک نشان داده شده است.

 

 

استفاده از اره نفوذی برای برش‌های دقیق، سریع و پی‌درپی

 

از مزایای بزرگ اره نفوذی امکان تنظیم سریع و دقیق عمق و زاویه برش است. تنظیم عمق و زاویه برش در اره نفوذی بسیار شبیه به اره دیسکی‌ها است اما سعی شده است با متدهایی این تنظیم سریع‌تر و دقیق‌تر باشد.

به‌عنوان مثال دیوالت در اره نفوذی‌های خود از سیستمی موسوم به ” idiot-proof” استفاده می‌کند که باعث افزایش دقت در برش و حفظ این دقت در برش‌های بعدی خواهد شد.

 

 

ایمنی بیشتر برش در اره نفوذی نجاری و سیستم ضد برگشت (Anti Kick back)

 

در مدل‌های مختلف اره نفوذی مکانیسم‌هایی برای جلوگیری از برگشت تیغه وجود دارد. این مکانیسم در سینی اره نفوذی، در ریل و در بخش اسلایدر تیغه به‌راحتی قابل تشخیص است.

می‌توان گفت این روش از اره میزی الهام گرفته شده است. طوری که پشت تیغه اره نفوذی کاردک فلزی (Riving Knife) در موازات تیغه نصب شده است. این گارد در مواقعی که بدون ریل از اره نفوذی استفاده می‌کنید از پیچش و تغییر مسیر ناگهانی تیغه به چپ و راست که موجب ضربه زدن به صفحه و به اصطلاح کله کردن اره نفوذی می‌شود جلوگیری می‌کند.

 

در دریل نیز مکانیسمی قرار گرفته است که اره نفوذی تنها می‌تواند از یک جهت (جهت برش) حرکت کند و امکان عقب گرد آن بدون برداشتن اره نفوذی از روی ریل وجود ندارد.

به منظور کارکرد ایمن‌تر از سیستمی به نام ” parallel plunge” در مدل‌هایی از اره نفوذی (دیوالت از این سیستم استفاده می‌کند) استفاده شده است. یک مکانیسم ساده شامل دو اهرم موازی با هم که نفوذ تیغه به سطح چوب را طوری تغییر می‌دهد که کمترین مقاومت در تیغ اره به وجود می‌آید.

درواقع در این سیستم نفوذ تیغه اره برخلاف اره گرد به‌صورت عمود نیست و تیغه در حال گردش با زاویه‌ای ملایم به سطح چوب وارد می‌شود. این مکانیسم ساده از درگیر شده یک‌باره تیغه با سطح در حال برش جلوگیری می‌کند.

(در فستول سیستم مشابهی وجود دارد اما در مدل سیمی و شارژی ماکیتا از همان سیستم رایج در اره دیسکی استفاده شده است)

 

 

برش ورق‌های روکش لمینیت با اره نفوذی نجاری

 

احتمالاً در اره‌های دورکن دیده‌اید که از دو تیغه برای برش ورق‌های با روکش لمینیت یا ام دی اف و کورین استفاده می‌شود. در دور کن‌ها تیغه کوچک‌تر را پیش برش و یا خط انداز و تیغه بزرگ‌تر را تیغه برش می‌نامند.

دلیل استفاده از خط زن برش دقیق بدون لب پریدگی خط برش است. تیغه خط زن هم راستا با تیغه اصلی برشی با عمق کم ایجاد می‌کند و پس از آن تیغه اصلی اقدام به برش می‌نماید.

در اره‌های نفوذی چنین فرایندی وجود دارد! به این صورت که می‌توان پس از قرار دادن ریل، ابتدا یک خط برش کم عمق ایجاد کرد و در ادامه با افزایش عمق برش اقدام به برش تمام عمق ورق نمود. در مدل‌هایی از این ابزار مانند اره نفوذی مدل MT55CC کمپانی Mafell این امکان به صورت پیش فرض تعبیه شده است.

 

 

 

 

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/خرید-اره-نفوذی-نجاری/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم