خرید پیستوله برقی یا خرید پیستوله بادی، کدام یک بهتر است؟!

شرکت ماهون چوب قم

خرید پیستوله برقی یا خرید پیستوله بادی، کدام یک بهتر است؟!

پیستوله برقی و پیستوله بادی دو ابزار پر کاربرد در رنگ کاری چوب هستند. اگر برنامه ای برای خرید پیستوله دارید، با گشتی در فروشگاه های اینترنتی ابزار با انواع پیستوله های موجود در بازار مواجه خواهید شد. پیستوله برقی و پیستوله بادی دو پیشنهادی هستند که بیشتر از سایر پیستوله ها به چشم می آیند.

انتخاب پیستوله مناسب چالشی است که اکنون پیش رو دارید و پاسخ این چالش در مقاله پیش روی شماست. با ما در ادامه همراه باشید تا انتخاب درستی برای خرید پیستوله داشته باشید.

 

 

 

در رنگ کاری چوب بدون شک به پیستوله نیاز پیدا خواهید کرد و اجرای رنگ با قلم مو شما را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد. البته استفاده از پیستوله فقط مختص به رنگ کاری چوب نیست و در رنگ کاری خودرو، فلز، دیوار و … هم مورد استفاده دارد. برای اساتید رنگ کار پیستوله ابزاری محبوب برای اجرای انواع رنگ است. محبوبیت پیستوله، به خاطر سرعت اجرای بالا، جلوگیری از هدر رفت انرژی و کیفیت بالای اجرای رنگ هست.

منظور از پیستوله بادی در این مطلب، همان پیستوله ای است که هوای مورد نیاز خود را از کمپرسور هوا و با کمک شیلنگ هوا تأمین می کند. در نوشته های پیشین آیچوب به معرفی پیستوله بادی و روش کار با آن پرداخته بودیم.

منظور از پیستوله برقی در این نوشته به پیستوله های گفته می شود که نیروی مورد نیاز خود را برای پاشش رنگ، از طریق پمپاژ رنگ به سمت نازل و یا تولید فشار هوا به صورت مستقیم از طریق موتور (مانند جاروبرقی) و بدون مخزن تأمین می کند.

بیشتر پیستوله های برقی هم از نیروی باد برای پاشش رنگ بهره می گیرند؛ و می توان به این دستگاه ها پیستوله برقی بادی هم گفت.

تفاوت پیستوله برقی و پیستوله بادی چیست؟

 

خرید پیستوله برقی یا بادی، باید با توجه به نوع کار و شرایط موجود صورت پذیرد. پیستوله بادی سهم بیشتری از بازار رنگ کشور را به خود اختصاص داده است و بدون شک یکی از محبوب‌ترین ابزار های حرفه ای اجرای انواع رنگ است.

در واقع پیستوله برقی (بادی) به عنوان جایگزین پیستوله بادی در شرایط خاص طراحی و ساخته شده است. پیستوله برقی قرار نیست قابلیت فنی فراتر از پیستوله بادی داشته باشد؛ بلکه برای موقعیت هایی می توانید از آن استفاده کنید که امکان به کار گیری از پیستوله بادی وجود ندارد.

در ادامه به تفاوت های پیستوله بادی و برقی و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت. (این بخش جذاب را از دست ندهید!)

حمل و نقل و جابجایی پیستوله:

جابجایی ابزار با توجه به متفاوت بودن پروژه ها و مکان اجرای رنگ، جز لاینفک کار های فنی است. یک رنگ کار معمولاً در دو مکان رنگ کاری می کند.

رنگ کاری در کارگاه رنگ کاری:

برخی رنگ کار ها در کارگاه رنگ کاری می کنند و اساتید نجار یا دیگر مشتری ها، لوازم را جهت رنگ کاری به کارگاه تحویل می دهد و نقاش، تمامی مراحل کار را از ابتدا تا انتها در کارگاه انجام می دهد. در این حالت به هیچ عنوان استفاده از پیستوله برقی پیشنهاد نمی شود و بدون شک خرید کمپرسور هوا، شیلنگ و پیستوله به شما پیشنهادی می شود.

برای خرید شلنگ هوا هم از شیلنگ های فنری استفاده نکنید، این شلنگ ها به راحتی سوراخت می شوند و در مقابل مواد شیمیایی رنگ، مقاومت بالایی ندارند. پس از مدت زمان کوتاهی ترک می گیرند و خود به خود سوراخ می شوند.

پیشنهاد ما به شما این است که از شیلنگ های صنعتی مقاوم استفاده کنید تا یک عمر راحت از تجهیزات خود استفاده کنید.

 

 

رنگ کاری در پروژه:

برخی رنگ کار ها برای اجرای رنگ مجبور هستند به خارج از کارگاه خود و در مکان پروژه مراجعه کنند. در این حالت شما دو راهکار پیش رو دارید: کمپرسور هوا را با خود به محل پروژه ببرید و یا اینکه از پیستوله برقی استفاده کنید.

حمل کمپرسور هوا و تجهیزات مربوط به محل پروژه را (اگر کمپرسور ۱۰۰ لیتری به بالا داشته باشید) باید با استفاده از وانت انجام دهید. همچنین حمل و نقل این تجهیزات مخصوصاً در بین طبقه ها ساختمان کاری سخت و پر دردسر هست.

راهکار دیگر هم استفاده از پیستوله برقی هست که با وزنی بین ۴ تا ۵ کیلوگرم برای استاد کار بسیار راحت و آسان است. حتی می توانید با بند های همراه با پیستوله، موتور را به همراه خود جابجا کنید.

در این بخش اگر قرار است از نظر آسانی کار با پیستوله یک گزینه را انتخاب کنید، پیستوله برقی گزینه بهتری به نسبت پیستوله بادی است.

 

 

 

 

کدام پیستوله کارایی و امکانات بیشتری دارد؟

 

اگر قرار باشد رنگ کاری را به صورت حرفه ای انجام دهید، باید پیستوله ای داشته باشید که امکان تغییر تنظیمات و شرایط پاشش در آن فراهم باشد. نکته ای که در مورد تفاوت پیستوله برقی و بادی وجود دارد، همین قابلیت تغییر تنظیمات هست.

با تجربه ای که از کار با پیستوله برقی داریم، امکانات پیستوله بادی برای سفارشی سازی تنظیمات به مراتب بیشتر از پیستوله برقی کمتر است. پیستوله بادی مورد استفاده رنگ کار چوب حداقل باید سه تنظیم باشد. این تنظیمات شامل، تنظیم مقدار خروجی رنگ، تنظیم مقدار خروجی هوا و تنظیم گستردگی پاشش هست.

اگر این قابلیت برای شما مهم است، گزینه انتخابی شما باید پیستوله بادی سه تنظیم باشد.

 

 

 

قیمت پیستوله برقی یا پیستوله بادی چگونه است؟

 

بسیار از افراد علاقه زیادی به ابزار دارند و دوست دارند بیشتر کار های فنی روزمره را خودشان انجام دهند و این یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آن ها است. رنگ کاری هم یکی از این علاقه‌مندی‌ها است. در روزهای پایانی سال، رنگ کاری دیوار و درب و لوازم خانه بسیار رونق دارد و برای اجرای آن هم نیاز به ابزار است.

بسیاری از علاقه‌مندان برای اجرای سریع رنگ به جای قلم مو از پیستوله استفاده می کنند. در بازار آشفته امروز دیگر نمی توان با ۵۰۰.۰۰۰ تومان پیستوله + شیلنگ + کمپرسور هوا خرید.

ارزان‌ترین کمپرسور موجود در بازار حدود ۹۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد! با پیستوله و شیلنگ، حدود ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان هزینه خواهید داشت.

قیمت یک پیستوله برقی مناسب در همین آشفته بازار، حدود ۶۰۰.۰۰۰ تومان است که قیمت آن حدود نصف قیمت پکیج کمپرسور هوا است.

پس اگر از نظر قیمت قرار باشد بررسی کنیم، پیستوله برقی ارزان تر است و اگر قرار است دیوار خانه و حیاط را رنگ کاری کنید و نیاز به دستگاهی برای رنک گاری این‌چنین دارید، پیستوله برقی گزینه بهتری است.

 

کیفیت پاشش پیستوله برقی بهتر است یا بادی؟

 

از نظر کیفیت پاشش با توجه به قابلیت انجام تنظیماتی که در پیستوله بادی قرار دارد، بدون شک پیستوله بادی گزینه مناسب‌تری است. هر چند که اگر یک رنگ کار حرفه ای باشید، امکان اجرای رنگ با کیفیت با پیستوله برقی را خواهد داشت؛ اما بدون شک پیستوله بادی گزینه بهتری برای اجرای رنگ کاری باکیفیت است.

برای رنگ کاری خودرو، رنگ کاری سازه های کوچک چوبی، رنگ کاری حرفه ای و … پیستوله بادی تهیه کنید.

 

فشار هوای پیستوله برقی بیشتر است یا پیستوله بادی؟

 

همان‌طور که در بالا اشاره شد، در پیستوله برقی، از یک موتور برقی برای پاشش مستقیم و پاشش با فشار هوا استفاده می شود. در پیستوله های برقی مخزن وجود ندارد و به همین خاطر شما مجبور هستید از یک فشار هوای یکنواخت برای رنگ کاری استفاده کنید. در بیشتر پیستوله های برقی موجود در بازار ایران، امکان تنظیم فشار هوا وجود ندارد.

همان‌طور که می دانید در دستگاهی به این کوچکی امکان ایجاد فشار هوای زیاد وجود ندارد. در پاسخ به این پرسش باید گفت پییستوله بادی با توجه به اینکه با شیلنگ به مخزن کمپرسور هوا متصل شده است، فشار هوای بسیار زیادی نسبت به پیستوله برقی دارد.

در پیستوله بادی با توجه به ذخیره شدن هوا در مخزن، نیاز نیست موتور همیشه روشن باشد و پس از کاهش فشار هوای مخزن با توجه به تنظیمات موجود در رگلاتور، موتور روشن و خاموش می شود.

 

مصرف رنگ کدام پیستوله کمتر است؟

 

 

در پاسخ به این پرسش باید گفت که مصرف رنگ تابعی از تجربه و توانایی شما در اجرای درست رنگ است. شاید یک فرد با حرفه ای ترین پیستوله موجود در بازار، رنگ زیاد مصرف کند؛ اما شاید یک فرد بتواند با پیستوله برقی بدون کمترین میزان هدر رفت، رنگ را اجرا کند. این شما هستید که با تنظیمات درست پیستوله، غلظت مناسب رنگ و اجرای درست، در مصرف کم رنگ تأثیر گذار خواهید بود.

اگر از نگاه یک اپراتور معمولی به این موضوع بنگریم، پیستوله بادی مصرف رنگ کمتری دارد.

 

 

 

 

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/خرید-پیستوله-برقی-و-بادی/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم