خشک کردن چوب

شرکت ماهون چوب قم

جلوگیری از پیچیده شدن و ترک خوردن چوب و مقاومت در برابر باختگی و پوسیده شدن، رنگی شدن و قارچ زدگی چوب.

دلایل خشک کردن چوب:

  • جلوگیری از کار کردن چوب، پیچیده شدن و ترک خوردن چوب
  • مقاومت در برابر باختگی و پوسیده شدن، رنگی شدن و قارچ زدگی چوب
  • کاهش وزن چوب
  • رنگ پذیری بهتر چوب
  • کار با چوب راحت تر می شود، مانند رندیدن، بریدن و …
  • چسبیدن بین اتصالات محکمتر

خشک کردن چوب به دو روش انجام می شود یکی خشک کردن چوب در هوای آزاد که به آن روش طبیعی گفته می شود و دیگری خشک کردن چوب در کوره های چوب خشک کنی که به آن روش مصنوعی گفته می شود.

خشک کردن چوب به طور طبیعی بیشتر مورد استفاده در کارگاه های کوچک می باشد. این روش دارای معایب و محاسنی می باشد. معایب این روش نیاز به زمان طولانی تر برای خشک کردن می باشد که این زمان خود ممکن است باعث تخریب و پوسیدگی چوب شود و ممکن است با توجه به شرایط آب و هوایی چوب به اندازه کافی خشک نشود. از معایب عمده این روش به وجود آمدن ترک و پیچیدگی در چوب می باشد. از مزایای این روش، می توان هزینه کمتر، بی نیازی به تجهیزات کوره چوب خشک کنی و بهره گیری از امکانات طبیعی را ذکر کرد.
در واحدهای تولیدی بزرگ برای خشک کردن چوب می توان از حالت افقی چوب استفاده کرد. ولی در کارگاه های خیلی کوچک برای خشک کردن از دسته بندی عمودی استفاده می شود.

روش دسته بندی کردن چوب برای خشک کردن

برای جلوگیری از تماس تخته های قسمت پایین با زمین و انتقال رطوبت از زمین باید پایه های قسمت پایین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر ارتفاع داشته و در فواصل ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متری (با توجه به ضخامت و گونه چوبی) قرار گیرند. در صورت نازک بودن تخته فاصله باید کمتر شود. از بتون، چوب های چهارتراش آهن نبشی یا تیرآهن جهت پایه استفاده شود.

بین تخته ها باید چوب دستک هایی به ضخامت ۵/۲ سانتی متر قرار گیرد. تا جریان هوا بین تخته ها انجام پذیرد و سعی شود چوب دستک ها تقریباً زیر یکدیگر قرار می گیرند.

فاصله چوب دستک ها حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر مناسب است.

بهتر است چوب ها جهت محافظت از باران و آفتاب مستقیم در مکان سر پوشیده و در معرض جریان هوا چیده شوند.
چوب ها هنگام خشک کردن باید جور شوند یعنی همه از یک گونه باشند مثلاً چوب بلوط کندتر خشک می شود بنابراین به زمان بیشتری نیاز دارد.

ضخامت چوب در خشک کردن آنها مؤثر است. بهتر است چوب ها به یک ضخامت دسته بندی شوند.

خشک کردن چوب به روش مصنوعی نیز دارای معایب و مزایایی می باشد که مزایای آن به شرح زیر می باشد:

زمان کمتر نسبت به روش طبیعی، چوب خشک شده بدون پوسیدگی حشره زدگی، پیچیدگی، ترک و گسیختگی می باشد. به دست آوردن چوب خشک تا مقدار رطوبت مورد نظر، قابلیت چسبندگی چوبی به یکدیگر و قابلیت رنگ پذیری بهتر را می توان از مزایای این روش نام برد و از معایب آن نیاز به تجهیزات کوره، هزینه استفاده و نگهداری کوره را می توان نام برد.
چوب در روش طبیعی هنگام خشک کردن ترک می خورد و مهمترین اشکال این روش می باشد و آن هم به این دلیل است که لایه های بیرونی چوب خیلی سریع خشک می شود و چون رطوبت درون چوب می خواهد خود را به سطح چوب رسانده و خارج شود لذا در سطح چوب ترک هایی ایجاد می شود.

منبع:http://www.woodkala.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم