رشد تولید ۲۱ درصدی ام دی اف در سال گذشته

شرکت ماهون چوب قم

تهران – ایرنا – مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: تولید ام.دی.اف در سال گذشته به ۵۱۸ هزار مترمربع رسید که در مقایسه با عملکرد سال ۹۲ رشد تولید ۲۱ درصدی را نشان می دهد.
رشد تولید ۲۱ درصدی ام دی اف در سال گذشته
به گزارش ایرنا از شبکه اطلاع رسانی وزارتخانه یادشده، پروین نباتی افزود: انتظار می رود تولید انبوه دو شرکت نئوپان فومنات و آرتا پان در سال جاری موجب افزایش تولید در این بخش شود.

وی اضافه کرد: تولید نئوپان نیز در سال گذشته با افزایش چهار درصدی در مقایسه با سال ۹۲ به رقم ۹۶۰ هزار مترمربع رسید.

نباتی با تاکید بر ضرورت اعمال حمایت ها و سیاستگذاری های موثر در جهت حمایت از صنایع چوب به ویژه صنایع اوراق فشرده چوبی (خام و روکشی)و نیز صنایع مبلمان در کشور، اظهار داشت: طی سالهای اخیر مصرف MDF در کشور بسیار افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، مصرف سرانه ام.دی.اف ایران در سال ۲۰۱۲ به میزان ۱۹ مترمربع به ازای هر یکهزار نفر جمعیت بود و در مقایسه با میانگین مصرف سرانه جهانی که ۱۱٫۳ مترمربع به ازای هر یکهزار نفر بود، بیشتر نشان می دهد.

نباتی گفت: نئوپان در بسیاری موارد می تواند نقش جانشین MDF را داشته باشد و لازم است اطلاع رسانی و آموزش های همگانی به منظور شناسایی و معرفی این دو محصول برای عموم مردم جهت استفاده بهینه از آنها و توزیع متوازن تقاضا برای هر دو محصول صورت گیرد.

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات پیش روی صنایع اوراق فشرده چوبی کشور را تامین مواد اولیه مورد نیاز برشمرد و افزود: مهمترین راهکار در این زمینه رفع موانع واردات چوب مورد نیاز صنایع کشور است.

به گفته وی، هیات وزیران جهت رفع موانع واردات چوب با پوست، با رعایت موازین بهداشتی و حفاظتی در سال ۱۳۹۲ مصوبه ای را صادر کرد که با اجرای آن تا حدود زیادی از وابستگی صنایع چوب و کاغذ کشور به منابع چوبی و جنگلی کشور کاسته می شود.

نباتی تاکید کرد: واردات مقطوعات چوبی با پوست شامل گرده بینه، کاتین و چیپس با رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی این فرصت را برای صنایع کشور فراهم می سازد تا با استفاده از منابع چوبی سایر کشورها کمبود مواد اولیه خود را جبران و میزان تولید، اشتغال و ارزش افزوده کشور را افزایش داد.

وی تجارت انواع چوب خام در دنیا را امری متداول دانست و گفت: برخی از کشورهای دنیا مانند ترکیه، چین و ژاپن با واردات انواع چوب مواد اولیه مورد نیازشان را تامین و علاوه بر رفع نیاز داخلی، نسبت به صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر اقدام می کنند.

نباتی راهکار طولانی مدت جهت تامین مواد اولیه چوبی مورد نیاز صنایع سلولزی کشور را زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد توصیه کرد، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این مساله توجه بیشتری داشته باشد.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد مجموع واردات انواع چوب خام، اوراق فشرده چوبی، مبلمان و انواع خمیر و کاغذ در سال ۱۳۸۷ به ازرش یک میلیارد و ۶۶۲میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده در حالی که صادرات این اقلام به میزان ۳۴ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۷۰۰ دلار به ثبت رسید.

آمار مزبور نشان می دهد که در ایران مصرف بالایی برای اقلام یادشده وجود دارد و نیازمند تبیین و ترویج الگوی مصرف در این بخش هستیم.

۸۱۵۷۸۳۴۹-۶۴۰۰۲۳۶

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم