رونق زراعت چوب در گیلان، گامی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال

شرکت ماهون چوب قم

بیشتر مردم گیلان را با مناظر بکر طبیعی اش می شناسند. علاوه بر این شنیدن نام گیلان، شالیزارهای سرسبز، باغهای چای، زیتون، مرکبات، بادام زمینی و دشت های جالیزی را هم به ذهن تداعی می کند. ۱۱سال است که باغ های صنوبر هم به جمع مواهب این استان سرسبز اضافه و ممر درآمدی برای روستاییان و جویندگان شغل شده است.
بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، این استان با داشتن ۶۰هزار هکتار معادل۶۵ درصد از۱۵۰هزار هکتار سطح زیرکشت چوب در کشور، مقام اول زراعت چوب را در ایران دارد.
بررسی ها نشان می دهد زراعت چوب علاوه بر حفظ جنگلها، راهکاری مناسب برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد خانوارهای روستایی، افزایش تولید وتامین نیازهای چوب کشور و به تبع آن کاهش واردات است. صنعتی که با استقبال روز افزون بهره برداران و با توجه به نیاز مواد اولیه صنایع چوب کشور، گامی به سوی تحقق اقتصاد مقاومتی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان آب وهوای مساعد، بارندگی های کافی، وجود زمینهای مناسب و استقبال بهره برداران را از مهم ترین عوامل پیشرو بودن گیلان در زراعت چوب می داند .
زارع با اشاره به نیاز سالانه بیش از۱۲میلیون مترمکعب چوب در کشور به عنوان مواد اولیه گفت: با رونق کاشت درختان سریع الرشدی همچون صنوبر، میتوان بخش عمده ای از این نیاز را در کشور تامین کرد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود ۶ و نیم میلیون مترمکعب از نیاز کشور با زراعت چوب و برداشت از جنگلها تامین و بقیه از طریق واردات تامین می شود گفت : سالانه حدود ۲میلیون و۵۰۰هزار متر مکعب چوب در کشور تولید می شود که در این میان حدود یک میلیون تن سهم گیلان است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اینکه چوبی که سالانه در گیلان از طریق کشت صنوبر تولید می شود ۲۵ برابر چوبی است که از جنگل های این استان برداشت می شود گفت: با توسعه زراعت چوب توانسته ایم برداشت از جنگل ها برای تامین مواد اولیه صنایع چوب را از ۳۰۰ هزار مترمکعب در ۵ سال پیش، به حدود ۴۰ هزار مترمکعب کاهش دهیم .
زارع تعداد بهره برداران زراعت چوب در استان راحدود ۱۲هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۹۰درصد از این بهره برداران کشاورزند و در کنار دیگر فعالیتهای کشاورزی، بخشی از زمینهای بدون استفاده خود را در سال های اخیر به کشت صنوبر اختصاص داده اند.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان هم با بیان اینکه دوره بهره برداری صنوبر در گیلان براساس گونه و شرایط داشت، حدود ۳تا۸ سال طول می کشد گفت: با زراعت صنوبر در هر هکتار بطورمیانگین۳۰۰مترمکعب چوب تولید شده و حدود۶۰میلیون تومان هم درآمد نصیب بهره برداران خواهد شد .
به گفته رضوی کشت صنوبر در گیلان نسبت به تولید دیگر محصولات کشاورزی زحمت کمتری داشته وعمده کار آن در سال اول، برای شخم زمین و کاشت نهال است .
وی به سودآور بودن این صنعت اشاره کرد وگفت: با توجه به افزایش صنایع چوبی در کشور و گیلان و همچنین استفاده از تقریبا همه اجزای چوب این گونه درختی در صنایع چوبی و دور ریز کم آن نسبت به سایر گونه ها، چوب صنوبر در گیلان و حتی دیگر استان ها بازار خوبی دارد.

بر اساس اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در حال حاضر قیمت هر مترمکعب چوب صنوبر در بازارهای این استان دست کم ۲۰۰ هزار تومان است این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان گیلانی معتقدند قیمت چوب در گیلان به علت فراوانی آ ن کم است و بر این اساس هر مترمکعب چوب تولیدی خود را در برخی از استانها، تا ۴۰۰ هزار تومان هم می فروشند .
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان می گوید : صنوبرکاران تا ۳ سال می توانند لابه لای درختان صنوبر که بطور میانگین ۳ متر با هم فاصله دارند ، محصولات جالیزی و صیفی نیز تولید و ضمن تامین نیازهای خانوار ، از فروش این محصولات هم درآمد کسب کنند .
وی با اشاره به اینکه بیش از۱۰۰هزارهکتار از زمینهای گیلان قابلیت کشت صنوبر را دارند گفت: تاکنون در۶۰هزار هکتار از این زمینها صنوبرکاری شده است که در صورت کشت صنوبر در۴۰ هزار هکتار باقی مانده، باتوجه به تولید۳۰۰مترمکعب چوب در هرهکتار، با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت حدود۱۲میلیون متر مکعب به تولید چوب در کشور و به تبع آن مواد اولیه صنایع چوبی اضافه خواهد شد
وی تسهیلات زراعت چوب را در هر هکتار حدود ۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت : البته این تسهیلات کافی نبوده و برای افزایش آن رایزنی های بسیاری با مسئولان استانی و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورانجام شده که امید می رود این رقم در آینده نزدیک به ۱۰ میلیون تومان افزایش یابد .
اما مولایی نماینده و سخنگوی امور کشاورزی گیلان در دولت و صنوبرکار نمونه کشور در گفتگوبا خبرنگار ما با اشاره به اینکه۱۱سال پیش زراعت چوب را در ۸ هکتار زمینهای صومعه سرا آغاز کرده و در این مدت وسعت زیر کشت صنوبر را به ۷۸ هکتار رسانده گفت: سالانه بطورمیانگین ۳ هزار مترمکعب چوب از زمینهایم برداشت و یک سوم آن را به تولیدکنندگان و کارخانه داران صنایع چوبی گیلان و بقیه را به علت پررونق تر بودن بازار دیگر استانها به این مناطق صادر می کنم
عضو کمیسیون مجمع ملی صنوبر ایران با اشاره به وجود۵هزار و۱۳۰ کارخانه و کارگاه صنایع چوبی در کشور گفت : با وجود استقبال مردم از زراعت چوب و شرایط مساعد آب و هوایی و زمینهای مناسب آنگونه که باید از این صنعت در گیلان حمایت نمی شود .
رییس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان هزینه کاشت، داشت و برداشت هر هکتار صنوبر را ۱۰ میلیون تومان عنوان کردو گفت : این درحالی است که ۴ و نیم تا ۵ میلیون تومان تسهیلات به بهره بردران داده می شود .
وی مهم ترین راهکار توسعه زراعت چوب را افزایش حمایت های نهادهای مسئول و مشارکت بخش خصوصی دانست وگفت : برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی که مهم ترین مشکلش کمبود زمین است، رایزنی هایی با مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهادکشاورزی گیلان انجام شده، تا زمینهایی که در تملک این نهاد ها قرار دارد، به بهره برداران بخش خصوصی اجاره داده شود که نتایج نهایی این رایزنی ها اوایل سال آینده مشخص خواهد شد .
مصاحبه خبرنگار ما با جمعی از صنوبرکاران گیلانی هم از کمبود حمایت های مالی و مشکل زمین بهره برداران بخش خصوصی حکایت دارد.

کوتاه سخن اینکه: اگرچه زراعت چوب درگیلان با توجه به سود آور بودنش مشتاقان زیادی دارد و در سالهای اخیر با رونق این صنعت، این استان توانسته حدود نیمی از چوب تولیدی کشور را از آن خود کند و گام هایی بلندی برای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد، اما به اذعان کسانی که دستی بر آتش زراعت چوب دارند هنوز مشکلاتی از جمله کمبود حمایت های مالی و مشکل زمین برای بهره برداران بخش خصوصی، سدی بر سر راه توسعه این صنعت است. بی شک با پیگیری مسئولان برای واگذاری زمینهای دولتی بلا استفاده و افزایش تسهیلات، این موانع نیز مرتفع شده و زراعت چوب در گیلان رونق بیشتری خواهد گرفت .

jangal-03

 

منبع:http://guilan.irib.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم