طراحی رستوران ژاپنی با شکوفه های گیلاس در اسپانیا

شرکت ماهون چوب قم

طراحی دکوراسیون رستواران ژاپنی در والنسیا اسپانیا ، طراحی دکوراسیون داخلی رستوران با توجه به فرهنگ و سنت ژاپن ، طراحی داخلی رستوران
رستوران و کافی شاپ : همیشه وقتی تصمیم می گیریم برای صرف غذا ساعاتی را در یک رستوران بگذرانیم تنها عامل انتخاب رستوان مورد نظر، غذای خوشمزه و یا قیمت مناسب آن نیست. قطعا طراحی دکوراسیون داخلی آن رستوران نیز در تصمیم ما تاثیر گذار خواهد بود. این که فضای داخلی آن بتواند لذت خوردن آن غذا را برایمان بیشتر کند و لحظات را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی کند. شاید وقتی برای خوردن غذاهای سنتی کشوری خاص به رستوران می رویم وجود المان هایی از آن کشور در طراحی داخلی بتواند حس و حالی بهتر را به ما منتقل کند. در این مطلب چیدانه می خواهد یک رستوران ژاپنی در والنسیا را که سعی کرده با تکیه بر سنت های ژاپنی همین حس را برای کاربران ایجاد کند، به شما معرفی کند.

۵۴cf025ce58ece9901000406_nozomi-sus

از زبان معمار

شرکت Masquespacio یک شرکت طراحی خلاقانه و مشاوره اسپانیایی است که یکی از پروژه های آن رستوران سوشی نوزومی است. این پروژه که در شهر والنسیا قرار دارد شامل برندسازی و طراحی داخلی یک رستوران سوشی جدید متعلق به خوزه میگوئل هررا (José Miguel Herrera) و نوریا مورل (Nuria Morell) است که هر دو عاشق فرهنگ ژاپنی و متخصص پخت یک سوشی سنتی به معنای واقعی کلمه هستند.

۵۴cf019ce58ece457a000399_nozomi-sus

مشخصات پروژه :

طراحان داخلی: Masquespacio
مکان: والنسیا، اسپانیا
مدیر خلاقیت: آنا میلنا، هرناندز پالاسیوس
مدیر ارشد خلاقیت: نوریا مارتینز
طراح معمار ارشد: ویرجینیا هینارجوس
مساحت: ۲۳۳ متر مربع
سال ساخت: ۲۰۱۴
طراح ارشد گرافیک: کایرو پرز، آنا دیاز
ساخت و ساز: هلیکس (http://helixcc.es/‎)
کارفرما: رستوران سوشی نوزومی (Nozomi Sushi Bar)

۵۴cf01a7e58ece9901000400_nozomi-sus
شرکت طراحی و مشاوره Masquespacio این پروژه را از ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. اولین قدم در کار آن‌ها مطالعه فرهنگ ژاپنی و ریشه سوشی بود. مطالعه و پژوهشی که در آن کل تیم مشاوره خلاقانه این شرکت اسپانیایی حضور داشتند تا فرهنگ ژاپنی را از طریق تصویر برند و به ویژه فضای داخلی رستوران جدید خوزه میگوئل هررا و نوریا مورل درک کنند. نام برند آن‌ها، نوزومی، که توسط بنیان‌گذاران این پروژه انتخاب شده بود دو معنی داشت: یکی به معنی «یک قطار سریع السیر ژاپنی» و هم‌چنین «رویای تحقق‌یافته». دو معنای که به نظر خوزه میگوئل و نوریا مورل بیان‌گر ایده آن‌ها بود و دوست داشتند این معانی دوگانه در طراحی تمام قسمت‌های این پروژه حضور داشته باشند. دو معنایی که از سوی طراحان این‌گونه تعبیر شد: «یک کلاسیک احساسی» و «یک معاصر منطقی».

۵۴cf0206e58ece9901000403_nozomi-sus

اگر با تصویر برند شروع کنیم متوجه می‌شویم که چگونه این دوگانگی از یک سو در معنی «معاصر منطقی» از طریق تایپوگرافی غربی ارائه می‌شود و از سوی دیگر هیراگانا (hiragana: خط ژاپنی» که لوگوی رستوران به این خط نوشته شده است، بیان‌گر «کلاسیک احساسی» است.

۵۴cf0225e58ece457a00039d_nozomi-sus

اگر دقت بیشتری به طراحی داخلی این رستوران ۲۳۳ متر مربعی بکنیم می‌توانیم بفهمیم که چگونه این دو معنای متفاوت در کل فضا بیان شده‌اند. از یک سو «معاصر منطقی» شدن از طریق استفاده از بتون و رنگ‌های خاکستری که عموما در بسیاری از بخش‌های سازه‌ای مانند دیوارها، سقف‌ها، و کفپوش‌ها کار شده ارائه شده است و از سویی دیگر جنبه «کلاسیک منطقی» از طریق نجاری‌ها، سطوح دست‌ساز، و گرمای چوب‌های طبیعی به کل فضا تزریق شده است.

۵۴cf01c5e58ece457a00039a_nozomi-sus

وقتی وارد این رستوران می‌شوید کاملا می‌توانید متوجه شوید که چگونه این دو جنبه توجه شما را به خود جلب می‌کند. سردر رستوران از بتون ساخته شده و فضای ورودی آن‌ به طور مشخص نشان‌دهنده شیوه‌های نجاری و درودگری کلاسیک ژاپنی است. وقتی در داخل رستوران جلوتر می‌روید با یک مکعب بزرگ در مرکز فضا مواجه می‌شوید که در دو طرف آن دو راهرو به وجود آمده است و عناصر و اشیای تزئینی و هم‌چنین دستشویی‌ها، سرویس‌های بهداشتی و انباری در این فضا وجود دارند. چنین طرحی فضایی باز و پیوسته ایجاد می‌کند که در معماری کشورهای شرقی این نوع طراحی کاملا جاافتاده و متداول است.

۵۴cf01cae58ece5c5e0003a2_nozomi-sus

اگر از جنبه زیبایی‌شناسانه به طراحی این رستوران توجه کنیم می‌توانیم ببینیم که چگونه خیابان یک شهر ژاپنی که دارای بازار، داروخانه، درهای خانه‌ها، و پنجره‌های زیادی است، از طریق بخش‌های مختلف در این رستوران بازسازی شده‌ است. در عوض سقف این رستوران معاصرترین و منطقی‌ترین بخش آن است چراکه دارای یک شیب ملایم است و بسیار شبیه معماری ژاپنی است.

۵۴cf0238e58ece9901000404_nozomi-sus

آنا میلنا و هرناندز پالاسیوس می‌گویند: «ما عکس‌های بسیار زیادی از خیابان‌های ژاپنی را مورد مطالعه قرار دادیم تا بتوانیم به شیوه‌ای کاملا استعاری این خیابان‌ها را درون این رستوران بازسازی کنیم. در طول اجرای این پروژه بسیاری از مردم معتقد بودند که این‌جا حس و حالی شبیه خیابان‌های شهر کیوتو دارد و این حرف کاملا درست بود، چراکه که کیوتو اکنون از بین تمام شهرهای ژاپن تنها شهری است که معماری سنتی ژاپنی هنوز در آن حفظ شده است.»

۵۴cf0206e58ece9901000403_nozomi-sus

ایده‌ای که پشت طراحی بخش اول این رستوران قرار داشت خلق تجربه‌ای خاص از قدم زدن در یک خیابان ژاپنی برای مشتری بود. ما می‌خواستیم او پیش از آن‌که وارد فضای اصلی شود که در آن می‌توانست نه تنها از خوردن یک سوشی واقعی لذت ببرد، بلکه همزمان در زیر یک درخت گیلاس، نشستن در یک حیاط خانه‌ای سنتی در ژاپن را تجربه کند، مجذوب این فضا شود و از جزئیات موجود در نجاری‌ها و چوب‌کاری‌ها هیجان‌زده شود. فردی که پشت یکی از میزها نشسته است می‌تواند از آن‌جا پیش‌خانی را ببیند که شبیه چرخک‌های سنتی فروشندگان سنتی سوشی است که به عنوان اولین دکه‌های متحرک فروش فست فود شناخته می‌شوند. در همین حال گل‌های درخت گیلاس، که در طراحی آن‌ها از اوریگامی الهام گرفته شده است، به طور طبیعی شکوفه می‌دهند.

۵۴cf0238e58ece9901000404_nozomi-sus

در این رستوران هم‌چنین یک فضای خصوصی وجود دارد که افرادی که به دنبال صمیمیت بیشتر هستند به آن‌جا می‌روند. البته آن‌ها در این فضا هم می‌توانند سایه‌هایی که به علت نورپردازی زیبای رستوران ایجاد شده‌اند را ببینند. این نورها علاوه بر ایجاد سایه‌های زیبا، شکل‌های زیبا و نامنظم قسمت‌های نجاری شده را به خوبی برجسته می‌کنند. در این پروژه شرکت طراحی و مشاوره Masquespacio نشان داد که این توانایی را دارد که روی پروژه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف کار کند و قادر است روی هر پروژه با دقت فراوان مطالعه و پژوهش کند تا فضایی منحصربه‌فرد و خاص را برای مشتری خود خلق کند.

۵۴cf0259e58ece457a00039e_nozomi-sus

منبع:http://www.chidaneh.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم