فوت و فن خراطی با چوب

شرکت ماهون چوب قم

این هنر فوق العاده زیبا که تا چند سال پیش رواج بسیا خوبی داشت ، با روی کار آمدن دستگاهای CNC روتاری یا چرخشی ، دامنه کاری بسیار گسترده را برای علاقمندان این رشته فراهم کرد .هنر خراطی با هنر منبت تلفیق گردید و شاهکاری زیبا را خلق نمود . جامهای زیبای برجسته کاری شده ، از حالت سادگی درآمده و عصاهای ساده تبدیل به کنده کاری های زیبا گردید و دیگر هنرمندان محدودیتی برای پر و بال دادن به ایده های خود ندارند . اما این غولهای هوشمند هنوز نتوانسته اند جای هنر دست را بگیرند و شاید هیچوقت هم نتوانند .
آیا خراطی رشته ای در آمد زا میباشد ؟
به نظر من دنیای خراطی برای هنرمندانی ساخته شده که به چوب علاقه زیادی داشته و پر از ایده های ناب میباشند . هر دستی که بر روی چوب دوار به حرکت در می آید نقشی زیبا و ظریف را خلق میکند و بکار گیری ایده ها میتواند بازاری جهانی را به این هنر اختصاص دهد .
در کدام مناطق ایران بیشتر به این کار مشغولند ؟
آمار دقیقی از میزان تراکم شغلی این رشته زیبا در دسترس نیست . اما میتوان از لحاظ هنر تمبک سازی به سه شهر تهران ، کرمانشاه و اصفهان اشاره کرد که اکثرا” با چوب گردو ساخته شده و هنرمندان این رشته در چهار فصل سال به تولید مشغول میباشند .
تولیدات نی قلیان و کالاهای چوبی ریز آشپزخانه ای و خانگی هم در شهرهای کردستان ، سقز ، بانه ، سنندج ( مهره تخته نرد ) بصورت کاملا سنتی تولید میشوند .
در شهر های شمالی هم بدلیل وفور انواع چوبهای رنگی و فروش آن بصورتهای کاسه ، بشقاب و پایه شمع و …. این کار رواج داشته و در شهرهای چالوس ، رشت ، ساری ، محمود آباد و بندر ترکمن هنرمندان خراط ، کسب درآمد میکنند.
در شهر های دزفول ، ایرانشهر ، کرمان ، نطنز ، ارومیه ، بوکان و یزد عمدتا” عشایر بومی به ساخت قطعات چوبی مشغول هستند و با ساختن کالائی ساده با این هنر دست و پنجه نرم میکنند و کالاهایشان را به کلان شهر ها از جمله تهران ، اصفهان ، شیراز و قم ارسال میکنند .
در روش دستی چگونه چوب فرم داده میشود ؟
همانگونه که دستگاههای تراشکاری فلزات کار میکنند ، خراطی هم کار میکند . یعنی اساس کار بر روی یک محور چرخیدن و و با ابزارهائی بنام مقار ، فرم دادن است . چنگالهای نوک تیز محور اصلی که به یک نیرو دهنده بنام الکترو موتور وصل میباشد ، در چوب فرو رفته و سمت دیگر آن که صرفا” نگهدارنده و مخروطی شکل میباشد ، در انتهای چوب فرو میرود .
با شروع چرخش بوسیله مقار شکل دهی شروع شده و فرم دلخواه ( یا با شابلون برای تیراژی یا بدون آن برای عددی ) به چوب با فوت و فن خاصی داده میشود .در نهایت کار قبل از پائین آمدن از روی دستگاه سنباده خورده و پرداخت میگردد . پس از عمل رنگ آمیزی کارها روانه بازار میشوند .
عمده بزار کاری این رشته علاوه بر دستگاه خراطی ، سوهان ، چاقو ، اره گرد بر ، تیشه ، دریل ، گیره ، چرخ سنگ و چرخ موج نیز جزو وسایل ضروری این رشته میباشند .
آیا وارد شدن به این هنر از لحاظ در آمد ، پولساز هست ؟
با یک بله یا خیر گفتن نمیتوان به نتیجه مطلوب رسید ولی اگر در سایت فوت و فن ها پروژه هائی که هنرمندان خارجی با دستگاه خراطی میکنند را ببینید ، قطعا” انگشت به دهان میمانید . چون این افراد دائما” در کار خود خلاقیتهای خاصی را به مرحله اجراء میرسانند . ما ایرانیها هنوز تکنیکهای تبدیل ایده به ثروت را بلد نیستیم . برای همین است که هنرهای با قدمت چندین ساله در آستانه نابودی میباشد . هر هنر ، فوت و فن ها و راه کسب درآمد مخصوص به خود را میخواهد و باید قبل از ورود به آن حرفه ، آنها را بیاموزیم .
با دیدی گسترده تر و ایده هائی جدید و زیبا میتوان از این هنر به در آمدی بسیار خوب رسید . اگر شما ایده پردازی پر قدرت هستید ، یک دستگاه سی ان سی روتاری یا چرخشی را در کنار دستگاه خراطی دستی به شما پیشنهاد میکنم چون بسیاری از محصولات خاص از جمله وسایل آشپزخانه نظیر فلفل پاشهای چوبی ( که تنوعشان کم هم نیست ) و یا ظروق چند تکه جای کار بسیار زیادی در بازار کلان شهر ها دارد.

” در عصر ما ، برنده کسی است که با خلاقیت ، دانش ، هنر ، مدیریریت و شکار لحظه ها میتواند برگی نو را برای خود و جامعه خود ، رقم بزند

خراطی-بزرگ

 

منبع:http://fotofanha.com/

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. مسعود

    با سلام خدمت نویسنده گرامی. من سالهای متمادی به این هنر مشغولم ولی نه فقط به ساختن قطعات سفارشی بلکه به تولید کالای کامل از طراحی ، ساخت نمونه ،گرفتن سفارش و تولید بصورت تعداد .ولی با وجود خلاقیت در کارم هنوز بصورت سنتی (دستگاه خراطی و مقار )مشغولم و امروز بعداز خواندن این مقاله تشویق به خرید ماشین پیشنهادی شما (دستگاه CNC روتاری یا چرخشی )که میتواند مکمل دستگاه من باشد،شدم،لذاخواهشی که دارم کمی توضیحات بیشتر راجع به دستگاه ویا نمایندگیهای فروش آن بفرمایید.

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم