قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد به چوب بلوط رسید؛ روزهای ناخوش جنگل‌های زاگرس

شرکت ماهون چوب قم
جنگل‌های بلوط زاگرس از جمله کهگیلویه و بویراحمد از بس حال خوشی از دست زمین خواران، آفت و آتش سوزی داشتند، تازه قاچاق نیز به دردهای مزمن آن اضافه شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و 426 هزار و 300 هکتار یعنی حدود 90 درصد آن، اراضی ملی است.

طبق آمار اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، 53 درصد از اراضی ملی این استان را جنگل و حدود 37 درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد و در مجموع 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس در این استان واقع شده است هرچند در سال‌های اخیر حال و روز خوشی ندارند.

سالانه هزاران هکتار از جنگل‌های این استان توسط سودجویان و زمین خواران، آفت از جمله خشکیدگی و سوسک چوب ‌خوار، آتش سوزی و در تازه ترین و مدرن‌ترین روش قطع با تبر و قاچاق آن، نابودی می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی بویژه جنگل‌ها بارها در این زمینه گزارش‌های را تهیه و بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است، که در یکی از آخرین این گزارش‌ها تصاویری از قطع درختان بلوط در کنار جاده‌های این استان منتشر کرد.

بررسی خبرنگاران تسنیم در مناطق مختلف نشان می‌دهد عده‌ای از سودجویان شبانه درختان بلوط را ایستاده قتل و عام می‌کنند تا چوب آن را قاچاق کنند که انتظار می‌رود دستگاه قضایی و مسئولان و متولیان امر در این زمینه ورود کرده و اجازه ندهند این میراث ملی و آیندگان به فنا برود.

 

سمند حامل چوب قاچاق در دام ماموران محیط زیست

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بویراحمد عصر روز سه شنبه 19 آذرماه 98 حین گشت و کنترل منطقه دنای شرقی ارتفاعات مشرف بر روستای مهریان ( بونگاه)  موفق به کشف و توقیف یک دستگاه  خودروی سمند حامل چوب قاچاق بلوط شدند.

سید اسدالله هاشمی با بیان اینکه یک تن چوب از این خودرو کشف شد، افزود:  سودجویان  برای دورماندن از دید ماموران از خودروهای سواری برای حمل چوب استفاده می‌کنند و به نوعی برای گرفتار نشدن در دام قانون در جدیدترین اقدام، روش قاچاق را عوض کرده و از خودروهای سواری برای حمل چوب به مقصد استان‌های هم جوار استفاده می‌کنند

هاشمی ابراز کرد: اداره حفاظت محیط زیست بعنوان قائم مقام سازمان جنگل‌‌ها و مراتع برای حفاظت از جنگل‌ها در مناطق حفاظت شده گشت‌های شبانه  راه اندازی کرده و به‌صورت شبانه مناطق رصد می‌شود.

وی با اشاره به اصل 50 قانون اساسی ادامه داد: حفاظت از منابع ملی وظیفه همگانی بوده و کارکنان حفاظت محیط زیست به‌صورت شبانه روزی با تمام کمبودها به یک پنجم استاندارد جهانی  مشغول خدمت هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه در یک ماهه اخیر این پنجمین مورد ازبرخورد با سودجویان چوب است، خاطرنشان کرد: برای متخلف پرونده‌ای تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شماره تلفن 33334441-074  به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و رسیدگی به گزارشات مردمی در زمینه هرگونه تخلف در عرصه‌های ملی‌ است.

منبع نوشته: www.tasnimnews.com

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم