قفسه چوبی زیبا برای قرار دادن وسائل تزئینی

شرکت ماهون چوب قم

مقدمه

وقتی که اجسام زینتی می خرید و یا میسازید، بلاخره به جایی می رسید که برای قرار دادن اونها در معرض دید جا کم میارید! من هم همین مشکل رو دارم، بنابراین برای قراردادن اجسام زینتی که خودم ساختم، میخوام یک قفسه زیبا طراحی کنم تا اونها رو داخل اون قفسه قرار بدم. قفسه رو طوری در نظر گرفتم که فضای زیادی رو اشغال کنه. ضمنا دیواره قفسه رو حدود ۸ سانتی متر جلوتر اوردم که عمق کار بیشتر اونچه که هست نشون داده بشه. همینطور برای هر شی فضای مخصوص به خودشون رو درنظر گرفتم. با توجه به اینکه من اجسامی که قرار بود داخل قفسه قرار بدم رو از قبل داشتم، بنابراین بر اساس چیدمانی که برای اونها در نظر گرفته بودم هر کدم از فضا ها رو طراحی کرده بودم. ضمنا در زمان طراحی هر فضا، ضخامت چوب یا MDF رو هم باید نطر بگیرید. با هم مراحل اسخت رو می بینیم.
ebc12-4

مواد لازم!

مهمترین چیزی که استفاده می کنیم، تخته چوبی با طول ۸ متر و عرض ۶۹ میلیمتر و ضخامت ۳۰ میلیمتر و تخته MDF باطول ۸ متر و عرض ۱۷ سانتی متر و ضخامت ۱۸ میلیمتر است. همچنین میخ و پیچ با طول ۳٫۵ سانتی متر، پیچ با طول ۱۰ سانتی متر و چوب گرد و چسب چوب و رولپلاگ دیواری و رنگ (بهتره رنگ های اکریلیک باشه). همچنین به ابزار های زیر نیاز داریم: چکش، اره عمودبر، دریل، پیچ گوشتی برقی و یا نوک پیچ گوشتی برای قرار گیری داخل دریل با قابلیت تنظیم سرعت، کاغذ سمباده، رنده و قلموی رنگ و راهنمای چوب گرد (توی مرحله سوم توضیح داده شده).
bf34c-5
برش فریم اصلیطرح کلی که من روی کاغذ کشیدم رو میتونید ببینید. هدف من اینه که روش کار رو به شما یاد بدم و شما متناسب با ابعاد مورد نظر و طرح خودتون این قفسه رو بسازید، بنابراین روی ابعاد تاکید نمی کنم و هدف بیان روش کار است. با این وجود توی دو تا تصویر آخر طرح رو به روی کاغذ به همراه ابعاد می بینید که شما هم باید همچین طرحی رو برای خودتون بکشید. چوبی که تهیه کردیم رو برای قاب قفسه باید برش بزنیم و دیوراه ها هر قسمت از قفسه رو با تخته های MDF بسازیم. بنابراین با توجه به ابعاد چوب رو برش میزنیم. حالا این قسمت رو با توجه به کار خودم توضیح میدم. ابتدا با توجه به ابعاد چوب ها رو برش دادم. دقت کنید که من دو ستون کناری رو نیم سانتی متر بلند تر برش زدم تا به عنوان پایه روی زمین قرار بگیره و ستون افقی با زمین کمی فاصله داشته باشه تا اگر سطح زمین کمی پستی و بلندی داشت (مثل لبه سرامیک) مراحم نشه (توی تصاویر معلومه). اکثر نقاط اتصال، توسط چوب گرد به هم محکم شدند (توی مرحله بعد بخوبی توضیح میدم) و از پیچ برای اتصالات بیرونی استفاده کردم که در تصویر بخوبی حل قرار گیری پیچ ها و چوب های گرد (خطوط نارنجی رنگ) رو نشون دادم.

b07db-10

روش استفاده از چوب های گرد برای اتصال دو چوب

راستش نمی دونم که عبارت راهنمای چوب گرد مناسبه یا نه، ولی نمونه اون رو توی تصویر می بینید. روش کار هم به اینطوریه که ابتدا در روی یکی از چوب ها که نیازه با چوب گرد اتصال پیدا کنه رو سوراخ می کنیم و سپس راهنما رو داخل سوراخ قرار میدیم. چوب دیگه رو دقیقا در محل اتصال قرار میدم و با کمی فشار روی اون، محل سوراخ توسط راهنما، روی چوب دیگه مشخص می کنیم. علامتی که رهنما روی چوب میندازه، محل سوراخ دوم برای قرار گیری چوب گرد است. برای سوراخکاری هم باید سوراخ رو دقیقا عمود بر سطح ایجاد کنیم و با چسب چوب و چوب گرد اتصال بدیم. دو قسمت رو کاملا بهم بچسبونیم (اگر نیاز بود آروم ضربه بزنید) و بهتره با گیره تا خشک شدن کامل چسب ببندید. این بود روش کار استفاده از چوب گرد برای اتصال دو قطعه!
a8cfc-14
برش قفسه ها از چوب MDFاندازه های هر قفسه رو متناسب با نیازتون درنظر بگیرید. ابتدا بهتره که سطوح افقی کف قفسه رو برش بزنید. دقت کنید که دیواره های قفسه برابر با طول در نظر گرفته شده منهای ضخامت چوب MDF است. دقت کنید که اجزا براحتی در کنار هم قرار بگیرند و تشکیل قفسه رو بدند و خیلی در کنار هم با فشار داخل اسکلت چوبی (فریم اصلی) قرار نگیرند چرا که این تخته ها رو باید رنگ آمیزی کنیم و ضخامت لایه رنگ ممکنه باعث بشه که این تخته ها، خیلی به سختی کنار هم داخل اسکلت چوبی (فریم اصلی) قرار بگیرند. بعد از برش با رنده لبه های ناصاف رو درست کنید و سطوح برش رو سمباده بزنید. برای برش هم من از اره عمودبر استفاده کردم.

c2ec2-16
مونتاژ قطعات قفسه هابعد از برش قطعات، نوبت به سرهم کردن اونها میرسه. از اونجا که قفسه ها داخل اسکلت چوبی قرار میگیرند، نیاز به اتصالات خیلی محکم ندارند، همینکه بخوبی بهم بسته بشند کافیه. برای همین کافیه با میخ و چسب جوب اونها رو بهم اتصال داد. قبل از میخ زدن، باید چوبی که روی کار قرار میگیره و میخ ابتدا از اون عبور می کنه رو سوراخ کنیم و از میخ ها کلفت استفاده نکنید. قبل از میخ زدن هم بین دو سطح به میزان کافی چسب چوب بریزید و یعد میخ بزنید. دقت کنید که لبه تخته ها بیرون زدگی نداشته باشه. من از میخ ۲ میلیمتری با طول ۳۵ میلیمتر استفاده کردم. بعد از مونتاز قفسه ها و خشک شدن چسب چوب (حداقل ۱۲ ساعت ولی ۲۴ ساعت بهتره) ، قفسه ها داخل اسکلت چوبی (فریم اصلی) قرار بدید و تست کنید تا به راحتی قرار بگیرند. وسط هر قفسه باید روی اسکلت چوبی قرار بگیره. در این نمونه که من ساختم، ۷ سانتی متر از هر سمت بیرون زدگی داره. هر قسمت که لازمه اصلاح کنید تا به مرحله بعد بریم.

۰۵f2b-24
نصب فریم اصلی روی دیواربا توجه به اینکه اسکلت چوبی (فریم اصلی) پایه داره و روی زمین قرار میگیره، کافیه که قسمت بالای اون رو مهار کنیم تا نیفته. برای همین من ۲ تکه چوب باقی مونده از قبل رو بصورت L شکل به هم اتصال دادم و در قسمت بالای فریم اصلی نصب کردم تا همانند یک قلاب باشه و همینطور یک تخته رو روی دیوار پیچ کردم و روی اون و کمی بالاتر یک تخته دیگه رو پیچ کردم تا یک فضای مناسب برای قرار گیری قلاب ایجاد بشه. محل قرا گیری این تخته روی دیوار خیلی مهمه و باید دقیقه در روبروی قلاب قرار بگیره. برای نصب فریم اصلی کافیه اون رو کمی از زمین بلند کنم و قلاب پشت اون رو داخل تخته چوب روی دیوار قرار بدیم. توی شکل این روش رو بخوبی نشون دادم.

۴d8f5-28
رنگ آمیزیابتدا و بعد از سمباده زدن، تمامی سطوح رو با رنگ سفید یک لایه رنگ کنید (هم فریم اصلی و هم قفسه ها). لبه های برش خورده MDF کمی رنگ رو بخورد خودش میگیره و لازمه که بیشتر رنگ بخوره و بعد از رنگ و خشک شدن بهتره کمی لبه ها رو سمباده بزنید. لایه دوم رنگ که بعد از خشک شدن کامل لایه اول انجام میشه، باید متناسب با رنگ مورد نظر شما باشه. بهتره که یک لایه دیگه هم رنگ آمیزی بشه (کلا ۳ لایه رنگ بشه). من ترکیب رنگی که توی تصویر می بینید رو انتخاب کردم. اگر قسمت هایی از چوب در هنگام برش بد شده بود، میتونید قبل از رنگ زدن کمی با بتونه اون قسمت رو تعمیر کنید.

۳c62d-32

پایان کار

بعد از خشک شدن کامل رنگ ، فریم اصلی و قفسه ها رو نصب کنید. من هر کدوم از قفسه ها رو با دو تا پیچ از دو سمت به فریم اصلی پیچ کردم تا ثابت بشه. البته قفسه های کوچک رو نیازی ندیدم که به فریم پیچ کنم چون خیلی خوب در جای خودشون قرار گرفته بودند. توی شکل آخر هم قفسه تمام شده به همراه وسائل تزینی داخل اون رو میتونید ببینید. شاد و سازنده باشید . . .
منبع:http://umake.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم