لزوم توازن تقاضا در نئوپان و ام‌دی‌

شرکت ماهون چوب قم

در سال‌های اخیر مصرف ام‌دی‌اف در کشور رشد بسیار زیادی داشته است به گونه‌ای که مصرف سرانه در سال ۲۰۱۲م در ایران ۱۹ متر مکعب به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور بوده که در مقایسه با میانگین مصرف سرانه جهانی که ۱۱/۳ متر مکعب به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور بوده، بیشتر است.

با توجه به قابلیت جانشینی نئوپان در بسیاری موارد به‌جای ام‌دی‌اف، لازم است اطلاع‌رسانی و آموزش‌های همگانی برای شناسایی و معرفی این دو محصول برای عموم مردم به‌منظور استفاده بهینه از آنها و توزیع متوازن تقاضا برای هر دو محصول انجام شود.
براساس آمارهای ارائه شده، تولید ام‌دی‌اف در سال ۹۳ به ۵۱۸ هزار متر مکعب رسید که نسبت به سال ۹۲ حدود ۲۱ درصد رشد داشته است و با توجه به تولید انبوه دو شرکت نئوپان فومنات و آرتاپان در سال ۱۳۹۴، شاهد افزایش تولید این محصول در امسال نیز خواهیم بود.
همچنین تولید نئوپان در سال ۱۳۹۳ با ۴ درصد افزایش نسبت سال ۱۳۹۲ به ۹۶۰ هزار متر مکعب رسیده است.
در این شرایط یکی از مسائل مهم در صنعت چوب ضرورت اعمال حمایت‌ها و سیاستگذاری‌های موثر در جهت حمایت از صنایع چوب به ویژه صنایع اوراق فشرده چوبی (خام و روکشی) و صنایع مبلمان کشور است.
از سوی دیگر یکی از مشکلات پیش روی صنایع اوراق فشرده چوبی کشور، تامین مواد اولیه مورد نیاز است که مهم‌ترین راهکار در این زمینه رفع موانع واردات چوب مورد نیاز صنایع کشور خواهد بود.
به همین منظور هیات وزیران به‌منظور رفع موانع واردات چوب با پوست، با رعایت موازین بهداشتی و حفاظتی در سال ۱۳۹۲ مصوبه‌ای را صادر کرده است که با اجرای آن تا حدود زیادی از وابستگی صنایع چوب و کاغذ به منابع چوبی و جنگلی کشور کاسته می‌شود.
واردات مقطوعات چوبی با پوست شامل گرده بینه، کاتین و چیپس با رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی این فرصت را برای صنایع کشور فراهم می‌کند تا با استفاده از منابع چوبی سایر کشورها کمبود مواد اولیه خود را جبران و میزان تولید، اشتغال و ارزش‌افزوده کشور را افزایش دهند. تجارت انواع چوب‌آلات خام در دنیا امری متداول است و برخی از کشورهای دنیا از جمله ترکیه، چین و ژاپن با واردات انواع چوب، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین و علاوه بر رفع نیاز داخلی نسبت به صادرات محصولاتی با ارزش‌افزوده بیشتر اقدام می‌کنند. در این شرایط راهکار طولانی مدت جهت تامین مواد اولیه چوبی مورد نیاز صنایع سلولزی کشور، زراعت چوب و کاشت درختان سریع الرشد است که باید مورد توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد. بنابراین لزوم فرهنگ‌سازی نسبت به مصارف چوب ام‌دی‌اف و نئوپان و پیش‌بینی راهکار مناسب برای تامین مواد اولیه از مهم‌ترین ضروریات این صنعت است.
neopan

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم