مبلمان ارگونومیک چیست؟

شرکت ماهون چوب قم

شما ممکن است اصطلاح ارگونومیک را از گوشه و کنار شنیده باشید. در واقع، این اصطلاح به روندی رو به رشد در ادارات و محل های کار اشاره دارد. چه در سازمانی بزرگ مشغول به کار باشید یا در دفتر کار خانگی تان، مبلمان اداری ارگونومیک می تواند به افزایش بهره وری شما و کاهش درد در نقاط حساس بدن شما کمک کند.

مبلمان ارگونومیک در پاسخ به مشکلات متعدد کارمندانی شکل گرفت که ساعات طولانی را پشت میز کار خود سپری می کردند. با افزایش استفاده از کامپیوتر، ما نیز مدت زمان بیشتری را پشت میز سپری می کنیم. در حالی که ایده اصلی این است که ما می توانیم با تکنولوژی سازنده تر باشیم، ولی این شرایط همیشه یکسان نخواهد بود. اگر ما در یک محیط نا آرام مشغول به کار باشیم، ممکن است میزان کارآیی ما پایینتر از آن چیزی باشد که ما می خواهیم. ساعات طولانی پشت میز نشینی و فعالیت بدنی بسیار کم باعث خستگی و تحلیل جسمانی سریعتر ما می شود.

اصطلاح ارگونومیک به طراحی تجهیزات اشاره دارد. این طراحی در تلاش برای افزایش بهره وری و راحتی و کاهش تحلیل جسمانی و درد بوجود آمده است.

فضاهای اداری امروزه از جمله فضاهایی می باشند که یک شخص بیش از نیمی از زمان بیداری خود را در این محیط سپری می کند و به راحتی می توان به این نکته پی برد که سلامت جسمی و روانی و بهداشتی افراد چقدر وابسته به سلامت و طراحی و نحوه چیدمان این فضاهاست.

امروزه در کشور ما ایران و بخصوص شهرهای بزرگ اغلب مکان های مسکونی و واحدهای کوچک تبدیل به محیط های اداری می شود که با وجود دیوارها وستون های زیاد و پنجره های مشرف به ساختمان های مجاور مسبب محیط های کم نور یا با نورهای غیر استاندارد و همچنین اتاق های کوچک و با سقف های کوتاه می شود و این از همان دلایلی است که هر فردی که در این محیط های اداری ساعات زیادی را پشت میز خود سپری می کند با خستگی، فرسودگی و خطا و افزایش استرس مواجه می شود و باعث کاهش راندمان کاری یک شرکت می شود. بنابر این مؤثرترین راه حل برای بهبود این ضعف رعایت ارگونومی مناسب در طراحی سیستم کاری افراد است. هدف از ارگونومی آن است که از بدو طراحی محصولات تمامی نیازها و خصوصیات جسمی و روحی انسانها در نظر گرفته شود. تا با هدف به افزایش بازدهی تولید کار، به سلامت، بهداشت و راحتی افراد نیز توجه شود.

امروز، در دنیا یکی از اقدامات اولیه مدیران موفق توجه به این امر مهم است که در کشور ما کمتر به این سرمایه گذاری بها داده می شده است و امیدواریم که شاهد این باشیم که مدیران ما با توجه به این اصول که همچون یک سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی و بهبود در عملکرد این افراد است در خلق محیط های استاندارد و پیشرفته کوشا باشند.

ارگونومی یک میز استاندارد دارای اهدافی چون بهبود بهره وری، سلامت، ایمنی و آسایش کارکنان و افزایش کارایی و بهره وری متقابل سیستم های انسان- ماشین و محیط است.

اهمیت مبلمان ارگونومیک

در طول گذشت زمان و به دلیل قرار گرفتن بدن در یک وضعیت ثابت، ممکن است احساس درد بوجود آید. یک مصدومیت معمول در کارمندان دفتری، درد کمر می باشد. یافتن یک مبلمان اداری ایده آل که به کاهش درد و جلوگیری از آن کمک کند، امری حیاتی و ضروری ست.

اگر صاحب کسب و کار هستید، باید به فکر راحتی و آسایش کارمندانتان در حین کار باشید. فراهم کردن مبلمان ارگونومیک، یکی از چندین راه حل جهت افزایش انگیزه کاری کارمندان است. و این احتمال وجود دارد که آنها در محل کار، کارآمد تر خواهند بود. در محیط های کاری امروزی ضروری ست که این امر مد نظر قرار گیرد.

فاکتورهایی که باید در نظر گرفته شود

بعد از فراهم کردن مبلمان ارگونومیک برای خود و کارمندانتان، مطمئن شوید که این مبلمان بصورت صحیح استفاده خواهد شد. از کارمندانتان بخواهید ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنند که پای آنها بصورت صحیح و راحت روی زمین قرار گیرد. زاویه بین پا و پشت آنها باید چیزی حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ درجه باشد. پشتی صندلی نیز باید راحت باشد.

علاوه بر مبلمان اداری ارگونومیک، شما می توانید چاره ای بیندیشید که کارمندان ساعات زمانی کمتری را پشت میز سپری کنند. به آنها استراحت بدهید. در خلال جلسات زمانی را به قدم زدن و استراحت اندام خود اختصاص دهید.

حال که اطلاعاتی در مورد مبلمان ارگونومیک بدست آوردید، می توانید برای خرید آن اقدام کنید. حتی اگر در خانه یک کامپیوتر خانگی داشته باشید می توانید یک صندلی ارگونومیک برای استفاده اعضای خانواده خریداری کنید.

برخی ها هنوز در حال یادگیری پاسخ به این سوال هستند که مبلمان اداری ارگونومیک چیست؟ در حالی که این مبحث در حال پیشرفت می باشد، بسیار محتمل است که این قضیه یک بخش حیاتی از مبلمان خانگی و مبلمان اداری شود.

نمونه ای از اصول ارگونومیک در طراحی میز اداری

ارتفاع میزها در کارهای نشسته باید در حدود زانو باشد، برای مشاغلی نظیر ماشین نویسی، جواهرسازی و کارهایی که نیازمند فعالیت جسمانی زیاد است توصیه می شود ارتفاع میز برای بانوان ۶۰ سانتیمتر و برای آقایان ۶۸ سانتیمتر باشد. برای کارهای اداری که پشت کامپیوتر انجام می شود و در صورتیکه ارتفاع صندلی قابل تغییر باشد این ارتفاع می تواند بین ۷۴ تا ۷۸ متغیر باشد که معمولاً با استاندارد ۷۵ سانتیمتر در تولیدهای انبوه ساخته می شود. در میزهای اداری و دفاتر، پاها باید جای کافی برای حرکت داشته باشند. به همین دلیل وجود کشو بالای زانوها توصیه نمی شود.

Ergonomic Office Furniture_2 Ergonomic Office Furniture_3

 

منبع: http://philpa.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم