مراحل ساخت مدل چوبی از یک رولر کوستر واقعی

شرکت ماهون چوب قم

در این یومیک، مراحل ساخت یک رولر کوستر که مدل چوبی از یک رولر کوستر واقعی است رو باهم می بینیم. در حقیقت ما این رو برای یکی از پروژه های درسی خودمون انجام دادیم و در آخر هم ویدئو حرکت ترن بر روی این رولرکوشتر رو می بینید! باهم طرز ساخت این یومیک بسیار ساده رو می بینیم

برای ساخت این رولرکوستر به این چیزهای نیاز داریم: چوب بستنی به تعداد لازم برای اندازه رولر کوستر شما (می تونید از چوب معاینه پزشکان هم استفاده کنید)، سیخ چوبی کباب به تعداد لازم، چسب چوب، مته و نوک مته با سایز سیخ چوبی کباب، تخته نازک MDF که به راحتی خم بشه و بصورت نواری برش بدید، تخته MDF کلفتر، گیره فلزی لباس، بست های نگهدارنده مانند شکل، یک ترن کوچک (ما از نوع ترن لگو استفاده کردیم که چرخ های اون مثل چرخ ترن بود و در کنار چرخ های اون یک زائده داره که مانع منحرف شدن ترن از ریل میشه)

تخمین بزنیدکه به چه میزان چوب بستنی نیاز دارید. سپس دو سمت اونها رو با فاصله حدود ۰٫۵ سانتی متر از انتهای چوب بستنی سوراخ کنید. قطر سوراخ باید طوری باشه که سیخ چوبی داخل اون بره و گشاد نباشه. ما برای اینکه سوراخ ها همگی دقیقا در یک نقطه از قرار بگیره از یک الگو استفاده کردیم. شما هم بهتره این کار رو بکنید. الگو می تونه چوبی، مقوایی با حتی فلزی باشه.

ابتدا باید یک طراحی اولیه روی کاغذ داشته باشید تا ببینید که به چه تعداد باید سازه رو رو هم قرار بدید و چه طولی نیاز دارید. می تونید دقیقا عین تصویر بسازید. داخل شکل ارتفاع و عرض رولر کوستر رو مشخص کردم که هر کدوم چند تا چوب بستنی داره. به چوب های قطری هم دقت کنید که چگونه و کجا نصب شدند. همانطور که تو شکل ها می بینید، باید چوب بستنی ها رو توسط سیخ چوبی بهم اتصال بدید. ابتدا سازه های مکعبی بسازید و برای افزایش مقاومت اونها از دو تا چوب بستنی که بهم با چسب چوب چسب زدید بصورت قطری (تحت عنوان بادبند) استفاده کنید.

بعد از اینکه مرحله قبل رو تموم کردید، باید سازه رو روی یک تخته (ترجیحا MDF) سوار کنید. سازه رو با بست میخ دار به تخته محکم میکنید. این بست ها مخصوص بست کابل هستند و برای بستن اونها به دیوار استفاده میشن.

ابتدا دو نوار نازک MDF رو در روی سازه و و روی سیخ های چوبی با فاصله مناسب چرخ های ترن قرار میدیم (طوری که چرخ های ترن داخل نوار ها قرار بگیرند و زائده کنار اون چرخ ها روی نوارها قرار بگیره). برای اتصال این نوار های چوبی به سیخ ها از همان بست کابل استفاده کردیم و میخ اونها رو خارج کردیم. سیخ رو داخل بست قرار دادیم و سمت دیگه بست رو به نوار های چوبی چسب زدیم. دقت کنید نوارها در طول مسیر موازی باشند. این قسمت خیلی مهمه، چون در غیر این صورت ترن بخوبی روی ریل حرکت نمی کنه. برای اینکه مطمئن بشید فاصله ها در همه جا یکسان درست بشه، میتونید از یک الگو استفاده کنید و در طول مسیر اون رو بررسی کنید. سپس فاصله خارجی دو نوار رو اندازه بگیرد و به تعداد لازم چوب بستنی به این اندازه برش بزنید و روی نوارهای چوبی دو طرف بچسبونید. تقریبا به اندازه عرض یک چوب بستنی بین اونها فاصله بذارید. حالا دو تا نوار چوی دیگه رو روی چوب بستنی های عرض قرار بدید طوری که دقیقا روی نوار های چوبی قبلی قرار بگیره و موازی با اونها باشه. دوباره تمام طول مسیر رو بررسی کنید و از فاصله بین نوار ها مطمئن بشید. برای اینکه زیبا تر بشه و مطمئن باشیم که چرخ با چوب بستنی های عرضی تماس نداره، یک لایه نوار چوبی دقیقا روی نوار قبلی چسبوندیم (باز هم فاصله رو در سرتاسر مسیر رو چک کنید!) . این لایه آخر از همه مهمتره، چون چرخ ای ترن قرار روی این لایه حرکت کنند، بنابراین این لایه رو با دقت بیشتری انجام بدید. اگه فاصله کم یا زیاد باشه، ترن حرکت نمی کنه یا سقوط میکنه. بعد از چسب زدن هر قسمت، اون رو یا گیره ها ثابت نگه دارید تا چسب خشک بشه. معمولا چسب چوب بعد از ۲-۳ ساعت خشک میشه و بعد از ۲۴ ساعت قابل استفاده است.

رولرکوستر آماده ست. می تونید از نتیجه کار لذت ببرید. ترن رو در قسمت بالا قرار بدید و حرکت اون رو روی رولرکوستر ببینید. اگر ترن در روی خم از مسیر منحرف میشه، یا باید ترن رو از ارتفاع کمتری رها کنید و یا اون رو سنگین تر کنید. در ویدئو زیر می تونید حرکت ترن رو روی رولرکوستر ملاحظه کنید. ضمنا ما دونفره این رولرکوستر رو در زمان تقریب ۱۳ ساعت ساختیم. حدود ۳۰۰ عدد چوب بستنی هم مصرف شد (با احتساب ضایعات). سازنده باشید.

۳۵b7b-23

۶۶afb-27

۸۶ad7-1

 

b7e13-24

c8d7d-29

c8d7d-29 (1)

 

منبع:http://umake.ir/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم