ملایر، پایتخت مبل و منبت ایران

شرکت ماهون چوب قم

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: با توجه به تولید سالانه ۶۰ هزار سرویس مبلمان استیل در مدل های مختلف با ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران شناخته شده است.

“محمد بهاری” در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، ‌افزود: این تولیدات به تمام نقاط کشور به ویژه شهرهای تهران، ‌تبریز،‌ مشهد،‌ چابهار، ‌سنندج، ‌شیراز، ‌اصفهان و کرمان و از طریق صادرگنندگان به کشورهای آسیای میانه و کردستان عراق صادر می شود.

وی اظهار کرد: شهرستان ملایر یکی از مراکز مهم کشت مروار و سبدبافی بوده و تولیدات آن عمدتاً به شهرهای شمالی، ‌کرج، کرمانشاه، ‌اهواز و همچنین کردستان عراق و آسیای میانه صادر می شود.

بهاری به فعالیت ۸۹ کارگاه با ۳۰۰ نفر در این راستا اشاره کرد و افزود: ملایر با دارا بودن بیش از ۱۰ هزار بافنده فرش دستباف، ‌از عمده تولیدکنندگان فرش دستباف در استان همدان است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر روستاهای شهرستان در این عرصه فعال بوده اما روستاهای کسب، ‌ننج،‌ کمری، حسین آباد ‌و علی آباد دمق در تولید فرش یک پود ‌و بزرگ و روستاهای جوزان، ‌طائمه،‌ مرویل، ‌کیکله، ‌بابلقانی و بیغش در تولید فرش دو پود مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر ‌یادآ‌ور شد: فرش تولید شهرستان با توجه به بافت فرش های بزرگ مانند نقشه چهارچنگ کسب و ماهی حسین آباد و زیبایی خاصی که دارد از شهرت جهانی برخوردار بوده و به کشورهای اروپایی و آمریکا و کشورهای همسایه صادر می شود.

بهاری در رابطه با رشته های صنایع دستی فعال در ملایر افزود: سه هزار و ۷۹۰ کارگاه منبت کاری، ‌۲ کارگاه تراش روی شیشه، ‌۳ کارگاه حجاری سنتی سنگ، ‌۱۲ کارگاه گلیم بافی، ‌۳ کارگاه نقاشی روی سفال، ‌۲ کارگاه معوق چوب، ‌یک کارگاه نگارگری و ۴ کارگاه گیوه بافی در سطح شهرستان فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۶۶ کارگاه در زمینه ساخت سازهای سنتی گفت: ملایر یکی از مراکز مهم تولید سازهای سنتی تار و سه تار در کشور است و تولیدات آن از لحاظ کیفیت در سطح بالایی است و چندین هنرمند این رشته موفق به أخذ مهر بین المللی از سوی سازمان یونسکو شده اند.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم