منبت سرباز قاجار ساخته شد

شرکت ماهون چوب قم

منبت سرباز قاجار ساخته شد

 

بر اساس اعلام روز یکشنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «سید عبدالمجید شریف زاده» با اشاره به جزئیات ساخت منبت این اثر، گفت: این طرح برگرفته از باغ نارنجستان منزل مسکونی قوام الملک می باشد که بین سال های ۱۲۵۷و۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته وتکمیل شده است. وی با بیان اینکه منبت سرباز قاجار نیاز به انجام طراحی کامل داشت افزود: با انجام پژوهش بر روی قسمت های از بین رفته و توانایی در طراحی طرح مورد نظر تکمیل شد.شریف زاده با اشاره به استفاده از چوب راش در این منبت افزود: مغارهای درشت و قلم های ریز با اسامی تخت چاقویی ونیم باز که از ابتدایی ترین وسایل منبت کاری چوب اند، ابزار مورد استفاده در انجام این کار بودند. وی در پایان تصریح کرد: برای آماده سازی کار از یک قطعه چوب راش به ابعاد۵در ۱۸ در ۳۰ سانتیمر که در دسترس بود استفاده و بعد از انتخاب چوب این کار در دو مرحله انجام گرفت که مراحل آن شامل: پلان بندی وآماده سازی سطح کار و منبت کاری درشت و ریز قلم برای اجرای طرح بر روی زمینه بود.

منبت نام یکی از صنایع دستی ایران است که ریشهٔ کلمه منبت از واژه نبات گرفته شده و به معنی رویانیده می‌باشد؛ و به این دلیل بوده‌است که برجستگی گل و گیاه بر روی چوب، سنگ، و مانند روئیدن گیاه بر روی آن بوده‌است. هنر منبت که در آن حکاکی و کنده کاری روی چوب می‌باشد قدیمی‌ترین اثر منبت یک لنگه در چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است.

مواد اولیه منبت انواع چوب درختان است هرچه جنس چوب محکم تر و فشرده تر باشد کار منبت بهتر و زیباتر و با دوام تر می‌باشد. مثل چوب گردو، شمشاد، گلابی. ابتدا طرح مورد نظر روی چوب کشیده شده و حکاکی شده و سپس به صورت برجسته و حجم دار درآورده می‌شود.

منبع نوشته: https://khabarban.com/a/24160802

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم