منبت ملایر؛ پیشگام در تولید، تشنه صادرات

شرکت ماهون چوب قم

منبت ملایر؛ پیشگام در تولید، تشنه صادرات

 

همدان- ایرنا- هنر صنعت مبل و منبت ملایر را به دلیل رشد و توسعه قابل قبول کمی و کیفی، می توان حوزه ای موفق در شرایط سخت اقتصادی و در مقابل تحریم های غرب ارزیابی کرد؛ حوزه ای که در تولید و اشتغال پایدار پیشگام بوده و اینک تنشه حمایت برای صادرات و جهانی شدن است.

به گزارش ایرنا، اگرچه به گفته برخی هنرمندان صنایع دستی سال ۹۷ به دلیل مشکلات اقتصادی که به تولیدکنندگان تحمیل شد سالی متفاوت بود، اما منبت به عنوان یک هنر صنعت صد درصد داخلی، توانست دستاوردهای خوبی در حوزه های مهم اقتصادی از جمله اشتغال داشته باشد.
برخی فعالان و صنعتگران این هنر صنعت معتقدند با حمایت دولت تدبیر و امید به منظور جلوگیری از واردات بی رویه مبلمان، هم اکنون ۹۰ درصد مبلمان مورد نیاز هموطنانمان در کشور تولید می شود؛ پشتوانه ای محکم که بدون شک برای تولیدکنندگان این رشته یک ضرورت است.
صنعت مبلمان امروز یکی از مهمترین شاخه های صنایع کوچک با قدرت اشتغالزایی بالا، ایجاد ارزش افزوده و سرعت بازدهی اقتصادی مناسب است که می توان با یک برنامه ریزی بلندمدت، درآمد پایداری در این حوزه ایجاد کرد.
نائب رییس انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت همدان معتقد است که فعالان و هنرمندان این هنر صنعت سرمایه های نهانی هستند که با یک برنامه ریزی بلندمدت می توان به اشتغال پایدار در منطقه رسید.
مهدی محمودی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به وجود ۱۵ هزار واحد تولیدی مبلمان ثبت شده در سطح کشور گفت: از این تعداد پنج هزار و ۷۰۰ واحد ثبت شده در استان همدان فعال و بیش از چهار هزار واحد آن متعلق به ملایر، شهر ملی منبت است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد مبل و منبت کشور در این شهرستان تولید می شود، از تدبیر دولت در کاهش واردات مبلمان تقدیر کرد و آن در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان این هنر دانست.
در حالیکه گرانی مواد اولیه تاثیر خود را روی صنایع دستی بویژه مبل و منبت گذاشته است، عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر با تایید این مطلب، معتقد است: با وجود اینکه امسال افزایش نرخ ارز و کمبود مواد اولیه در تولید و فروش این هنر صنعت اثرگذار بود، اما با یک برنامه ریزی منسجم و حمایت مسئولان این مشکل قابل حل است.
تامین ارز دولتی برای تهیه مواد اولیه، کارشناسی دقیق در طرح تفحص جنگل های شمال و استخراج درختان کهنسال، تخصیص یارانه های دولتی به بخش صنایع کوچک و متوسط بویژه صنعت مبلمان منبت از جمله راهبردهایی بود که محمودی برای برون رفت از این مشکلات بیان کرد.
وی با بیان ترکیه تنها رقیب مبلمان ایران است، اما در حوزه مبلمان منبت توان رقابت با ما را ندارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه برای توسعه بازاریابی سفرهایی را به کشورهای ارمنستان، گرجستان و عراق داشتیم و سفر به کشور غنا نیز در دستور کار این انجمن است.
محمودی اضافه کرد: درصدد راه اندازی نمایشگاه مبل و منبت در کشور ارمنستان در اردیبهشت ماه سال ۹۸ هستیم و در این رابطه نیاز به یارانه صادراتی داریم.
وی ساخت نمایشگاه دائمی، انتخاب افرادی کارآزموده در صنعت مبلمان منبت و تشکیل کارگروه مشخصی در این صنعت را در استان ضروری ارزیابی کرد.
به گفته برخی تولیدکنندگان و فعالان این صنعت، مبل و منبت ملایر تازه راه خود را در عرصه جهانی پیدا کرده است و بازارهای جهانی بویژه حوزه خلیج فارس تشنه صنعت مبلمان منبت این شهرستان هستند و به طور قطع با حل مشکل تامین مواد اولیه می توان گوی سبقت را از کشورهای تولید و صادرکننده این هنر صنعت ربود.
با وجود اینکه صنعت مبلمان درآمد ارزی بالایی دارد، اما ایران هنوز نتوانسته سهم خود را از این بازار بگیرد و بر اساس برخی آمارهای منتشر شده، سهم ایران از بازار ۴۶۰ میلیارد دلاری صنعت مبل جهان، کمتر از یک درصد است؛ سهمی که بی تردید با حمایت صنعت مبل و منبت ملایر می تواند بهبود یابد.
این در حالیست که رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: با وجود تمامی مشکلات، فعالان و صنعتگران این صنعت مصمم به افزایش، تولید، اشتغال و حفظ این برند ملی و ورود به بازارهای جهانی هستند.
یدالله کریمی با اشاره به اعزام تعدادی از صنعتگران مبلمان منبت ملایر به کشور ازمنستان در ماه گذشته، برپایی نمایشگاه در این کشور را یکی از اهداف مهم هنرمندان مبل و منبت این شهرستان در سال ۹۸ برشمرد و ارمنستان را دروازه ورود به ارواسیا و اروپا برای صادرات محصولاتشان دانست.
وی اضافه کرد: از استاندار همدان می خواهیم برای هموار کردن این مسیر و آسان سازی این راه با همراهی مسئولان مربوطه، به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت کمک کند.
در عین حال فعالیت بیش از ۲۰ هزار هنرمند در حوزه مبل و منبت ظرفیتی عظیم در حوزه اشتغال است که کریمی آن را یک فرصت دانست و گفت: این ظرفیت می تواند بخش عمده ای از اشتغال استان و شهرستان را مرتفع سازد؛ موضوعی که با ملی شدن این صنعت شاهد رونق بیشتر اشتغال در این منطقه بودیم.
رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر برگزاری سه جشنواره مهم ملی، تبلیغات گسترده و فراگیر در چهار مقطع جشنواره سال ۹۶، فجر ۹۶، نوروز ۹۷ و جشنواره تابستانی ۹۷ از طریق رسانه ملی را موقعیتی دانست که از طریق آن ظرفیت های ملایر در حوزه های مختلف معرفی شد.
کریمی یادآور شد: در جریان برگزاری جشنواره نخست، بیش از ۷۰ هزار مسافر و در نوروز ۹۷ بیش از ۳۲ هزار مسافر از شهر ملی منبت بازدید کردند و افزایش ساخت نمایشگاه های مبل و منبت و ثبت رکود فروش، نوید موفقیت را در این هنر صنعت می دهد.
وی همچنین کمبود مواد اولیه و افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه را تهدیدی جدی برای این هنر صنعت قلمداد کرد و علاوه بر راهکار عملی برای حل این مشکل، نیاز مبرم به آموزش روز، وجود استادکاران ماهر در زمینه رویه کوبی و رنگ، استانداردسازی و برندسازی را از مطالبات مهم صنعتگران این حوزه برشمرد.
به گفته وی برای حل این مشکل قرار است ۴۰ تن از فعالان این صنعت برای کسب دوره های آموزشی به کشور ایتالیا اعزام شوند.
رییس هیات مدیره بازار مبل ملایر همچنین با اشاره به اینکه اکثر نمایشگاه ها و کارگاه های مبل و منبت در بازار مبل ملایر واقع در ۳۲ متری، وقفی است تاکید کرد: اوقاف و امور خیریه شهرستان مشکل جدی و ترمز توسعه این هنر صنعت شده است و نیازمند همراهی بیشتر این نهاد هستیم.
کریمی همچنین ساخت و نصب نماد مبل و منبت در ورودی ها و میادین شهر، ایجاد یک هتل چند ستاره برای اسکان مسافران و گردشگران و تشکیل کارگروه استانی مبل و منبت را از ضرورت های شهر ملی منبت برشمرد.
لازم به یادآوری است که شهر ملی منبت با داشتن تنها شهرک صنعتی مبل و منبت کشور، صاحب مزیتی است که این هنر را تقویت کرده و فعالان این صنعت در صدد ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت هستند.
هرچند در همین چارچوب هنرمندان و فعالان این عرصه پا را فراتر گذاشته اند و برای تکمیل چرخه این هنر صنعت و البته حل مشکل تامین مواد اولیه، در تلاش برای احداث کارخانه نئوپان سازی هستند؛ طرحی عظیم که به گفته اجرا کنندگان آن ۱۴۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد.
مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان مبل و منبت ملایر در این باره گفت: با توجه به وجود حدود ۵۰ تا ۶۰ تن ضایعات در صنعت مبل و منبت، نیازمند احداث کارخانه صنایع نئوپان سازی هستیم که به راحتی می تواند مواد اولیه را با قیمت مناسب در اختیار قرار دهد.
محمد قهری صارمی با بیان اینکه احداث این کارخانه به حدود ۱۴۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد، خواستار کمک و همراهی جدی نهادهای مربوطه شد.
در این زمینه پیشتر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اعلام کرد: هر اندازه نیاز باشد تسهیلات در اختیار این صنعتگران برای ایجاد این واحد بزرگ صنعتی قرار می دهیم.
البته با توجه به اینکه قانون تعهد ارزی فعالیت بسیاری از صادرکنندگان از جمله صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده است، محمدرضا متین در این باره یادآوری کرد: برای واردات چوب و مواد اولیه با ارز نیمایی هیچ مشکلی نداریم و تا سقف یک میلیون دلار نیاز به پیمان سپاری نیست.
کارآفرینان این هنر صنعت همچنین خواستار طرحی با عنوان «خانه مبلمان» برای توسعه زیرساخت صنعت مبل و منبت هستند که از آموزش آغاز و تمامی موارد همچون برندسازی، کنترل کیفیت، بازاریابی، تحقیق و توسعه و طراحی را شامل می شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان برای فعالان این هنر صنعت که قصد احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی دارند، از محل کمک های فنی و اعتباری تسهیلاتی با ۹ درصد یارانه سود ارایه می شود و اقدامات خوبی تاکنون برای آموزش، برندسازی و بیمه صنعتگران مبل و منبت انجام شده است.
در این میان هنر صنعت مبل و منبت ملایر در راه جهانی شدن از حمایت استاندار همدان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان کشور، استان و شهرستان برخوردار شده است و به تازگی با اعلام این حمایت ها، صنعتگران مبل و منبت با دلگرمی مسیر پر پیچ و خم فراملی شدن را طی و افق روشنی پیش روی خود ترسیم می کنند و امیدوارند که امسال با افتخار برند جهانی منبت را بر بلندای این کهن شهر حک کنند.
آنچه با عنوان اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد غیرنفتی از آن نام برده می شود، حال تبلورش را می توان در هنر صنعت مبل و منبت ملایر مشاهده کرد؛ صنعتی که با هنر دست هنرمندان این خطه آفریده می شود و امید است برای دستیابی اهداف شهر ملی منبت که در آشفته بازار امروز در بین صنایع دستی محکم ایستاده است و برنده این کارزار اقتصادی است، مسیر روشنی پیش پای فعالانش قرار دهد.

منبع نوشته: https://www.irna.ir/news/83250963/منبت-ملاير-پيشگام-در-توليد-تشنه-صادرات

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم