میز شب تاب: میز درخشان در شب

شرکت ماهون چوب قم

dea9e-2

 

مقدمه

در این یومیک میخوایم یک میز شب تاب بسازیم که وقتی دور هم بشینید و نور چراغ رو کم کنید، منظره ی بسیار زیبایی رو خواهید دید؛ بله، میز شب تاب! میزی بی‌نظیر که نمونه اون رو تا حالا ندیدید! این میز در تاریکی شب نوری فسفری رنگی از خودش ساطع میکنه که شما رو مسخ میکنه! برای اینکه این میز رو در شب نورانی نگه دارید، باید در طول روز اون رو در معرض نور خورشید و یا فلورسنت قرار بدید ، نوری که میزان لازم اشعه UV داشته باشه. بیشتر از این شما رو منتظر نمیذارم و یا هم کار ساخت این یومیک رو شروع میکنیم.

 

c8efa-3

مهترین چیز در ساخت این یومیک، چوب مناسبه که من از چوب سرو سوراخدار استفاده کردم. همانطور که در تصویر می بینید، این نوع چوب، شیارهای پوک زیادی داخل بدنه خودش داره که حالت چوب پنبه ای داره. برای این کار ۳ تا تخته نازک با طول یک متر کفایت میکنه. قسمت های اسفنجی و شیار های داخل بدنه، نکته اصلی این چوبه که محل قرارگیری رزین به همراه رنگ شب تاب خواهد بود. پس علاوه بر چوب، به رزین (مثل اپوکسی پلی استر شفاف) بهمراه رنگ پودری شب تاب و یا رنگ مایع شب تاب نیاز داریم. رنگ های شب تاب مختلفی وجود داره که من فسفری رو انتخاب کردم. همینطور به پایه فلزی نیاز داریم که متناسب به سلیقه خودتون انتخاب کنید. در نهایت هم برای اینکه میز خوبی داشته باشیم، به ابزار گارگاهی کاملی نیاز داریم.

 

b3f4a-4

 

رنده ابتدایی برش چوب

همانطور که در تصویر می بینید، چوب های خریداری شده، لبه مناسبی ندارند و کاملا آثار برش در اونها وجود داره. پس ابتدا باید لبه های برش رو کاملا رنده کرد و یا حداقل با سمباده کامال صاف کرد. از اونجا که ما قراره چوب ها رو از پهلو کنار هم قرار بدیم و یک سطح مناسب برای میز داشته باشیم، پس باید لبه های کناری و برش خورده، کاملا صاف باشه و دو لبه دو سمت هر تخته، کاملا با هم موازی باشه. در غیر این صورت سطح میز خوبی نخواهیم داشت.

 

d136b-5 (1)

برش طولی تخته به اندازه مورد نظر

بعد از اتمام مرحله قبل، باید تخته رو به طول مناسب برش بزنیم. بعد از اندازه زدن توسط متر، اونها رو با اره رومیزی دیسکی برش زدم. تعداد ۳ عدد تخته به طول ۱۰۵ سانتیمتر برش زدم.

۹c6e4-9

اتصال تخته ها

بعد از برش تخته ها در مرحله قبل، باید تخته ها رو در کنار هم متصل کنیم. برای این کار من راحتترین روش یعنی اتصال بیسکویتی رو انتخاب کردم. نحوه انجام اتصال بیسکویتی رو در  ساخت صندلی راحتی با تخته ۳ لا بعد از اتصال تخته ها بهم، چند تا تخته صاف و عمود بر تخته ها رو و زیر اونها بذارید و اونها رو با گیره محکم کنید تا چسب خشک بشه. حداقل یک روز صبر کنید. بعد هم گیزه ها رو باز کنید و برای مرحله بعد آماده بشید.

۰bc58-11

خالی کردن شیار ها از بافت اسفنجی

بافت اسفنجی داخل شیار های براحتی توسط یک جسم تیز میتونید برداشته بشه و برای تمیز شدن بهتر همزمان از فشار باد استفاده میکنیم. از اونجا که این مرحله کمی کثیف کاری داره و گرد و خاک زیادی بلند میشه، بهتره از لباس و ماسک مناسب استفاده کنید. تمامی شیار ها رو کاملا پاک کنید. چوب ها باید مانند تصویر بشه.

۱eeeb-15

 

سمباده زدن سطح کار

بعد از تمیز کردن شیار ها، سطح کار رو با یک سمباده شماره ۸۰ ، کاملا سمباده بزنید. اینکار علاوه بر تمیز کردن محل اتصال چوب های و چسب های بیرون زده، سطح شیار ها رو هم تمیز میکنه. بعد از سمباده زدن هم تمام سطح کار رو باد گرفتم تا کاملا تمیز بشه. قبل از اینکه به مرحله قبل بریم، باید سطح کار رو تا جای ممکن تمیز کنیم، کاملا تمیز و بدون گرد و خاک و براده.

 

۱۲۳e9-16 (1)

آماده سازی تخته برای رزین

ابتدا سطح پشت کار رو با چسب پوشوندم تا هیچ گونه رزینی با اون در تماس نباشه. بعد هم از چند تا ورق پلکسی گلاس که دورافتاده بود برای لبه های تخته استفاده کردم و اون رو با چسب به کنار لبه ها چسب بزدم. این کار برای اینه که رزین از لبه های کناری به بیرون نریزه و تمام رزین روی سطح کار باقی بمونه. پیشنهاد میکنم که حتما از صفحات پلکسی گلاس استفاده کنید، چونکه رزین به اون نمی چسبه و بعدا براحتی جدا میشه.

۷۴۱e3-24

 

آماده سازی رزین و ماده درخشان

برای رزین من از رزین پلی استر استفاده کردم که از نوع شفاف بود و برای اینکار مناسبه. برای رنگ شب تاب هم از پودر شب تاب استفاده کردم و رنگ فسفری رو ترجیح دادم. پیشنهاد میکنم که از مقداری بیشتری پودر استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. میتونید از قبل نسبت رزین و پودر رو تست کنید و ببینید که چه میزان نتیجه بهتری داره و بعد از اینکه تصمیم گرفتید، اون نسبت رو روی میز اجرا کنید. برای ابعاد تخته میز من (یعنی حدود ۱۰۵ در ۵۶ سانتیمتر) من حدود ۲ لیتر رزین و ۱۰۰ گرم پودر شب تاب استفاده کردم. برای ترکیب رزین، من کم کم دو بخش رزین رو مخلو کردم. برای اطمینان بیشتر، دو تا لیوان کاغذی گرفتم و نصف لیوان رو یک بخش از رزین و لیوان دیگه رو بخش دوم و ترکیب دوم از رزین ریختم. به نسبتی که گفتم به هر لیوان پودر شب تاب اضافه کردم و بهم زدم. بعد دو قسمت رو باهم مخلوط کردم تا یک ترکیب کاملا یکنواخت پدید بیاد. موقوع مخلوط کردن کاملا تمام سطح و گوشه های لیوان رو بهم بزنید و کاملا مخلوط کنید. در هنگامی که دو بخش رو به آرومی بهم اضافه میکنید، همچنان با دست دیگه لیوان رو بهم بزنید. ترکیب کردن و بهم زدن دو قسمت رزین باید کمتر از دو دقیقه طول بکشه تا زمان کافی برای استفاده از رزین داشته باشید. چونکه وقتی دو بخش رزین رو با هم مخلوط میکنیم، واکنش شیمیایی بین دو بخش شروع میشه و حدودا ۵ دقیقه زمان دارید تا کار رو به پایان برسونید و بعد از اون رزین خشک و سخت میشه.

۶c73c-27

ریختن رزین

حالا نوبت ریختن مخلوط رزین روی سطح کار و داخل شیار ها ست. از اونجا که رزین به اندازه کافی ویسکوز نبود، اگر همچنان مخلوط رو هم نمی زدم، پودر شب تاب کم کم ته نشین میشد. پس همزمان که مخلوط رو می ریختم سعی می کردک که اون رو هم زنم تا پودر شب تاب بخوبی در سطح مخلوط رزین پخش بشه. بعد از ریختن رزین، ممکنه بعضی از شیار ها کمی رزین رو به خودش جذب کنند و سطح رزین کمی پایین بره. عیبی نداره، در دور بعدی مخلوط رزین، اونها رو مجددا پر کنید. من در کل ۱۰ باز مخلوط رزین رو آماده کردم و روی سطح کار پخش کردم. بعد از اتمام کار که حدود ۱ ساعت زمان برد، میز رو به مدت یک شب رها کردم تا کاملا خشک بشه.

۹c85f-30

باز کردن قالب دور تخته

بعد از خشک شدن کامل رزین و یک شبر صبر کردن، میتونید دیواره های نصب شده و چسب ها رو باز کنید. مزیت استفاده از پلکسی گلاس اینه که رزین به اون نمی چسبه و براحتی میتونید قالب رو باز کنید. البته چسب ها ممکنه کمی شما رو اذیت کنه!

۵۸۵۲f-33

تست اولیه!

بعد از اتمام مرحله قبل، خیلی علاقه داشتم که نتیجه کار رو تا به این جای ببینم. برای همین تخته رو حدود ۵ دقیقه در آفتاب نگه داشتم. بعد اون رو داخل اوردم و اتاق رو تاریک کردم تا نتیجه رو ببینم. اولش باورنکردنی بود! چقدر خوب و زیبا شده بود. تصویر اولی که می بینید، تصویر واقعیه، هیچ افکت و دستکاری روی تصویر نشده!! یعنی دقیقا همینطور توی تاریکی نور میداد. تصویر دوم هم در همون شرایط و همون میز فقط با کمی نور و روشنایی داخل اتاق ، گرفته شده. البته هنوز مونده تا پایان کار!
۶۴۶۵۹-۳۸

تمیز کردن لبه هاقبل از سمباده زدن در مراحل بعد، بهتره که لبه های کار که کمی رزین ها بر اثر کشش سطحی بالا اومدند رو برش بزنیم. برای اینکار از کاتر استفاده کردم و به آرومی قسمت های اضافه رو برش زدم. اینکار به سمباده زدن کمک میکنه تا راحتتر انجام بشه.

۶۴۶۵۹-۳۸

سمباده زدنحالا باید سطح کار رو کاملا سمباده بزنیم. ابتدا باید از سمباده های زبر استفاده کنیم. باید کاملا سطح رزین با سطح چوب یکسطح بشه و یک سطح صاف پدید بیاد. بعد از این قسمت، باید سطح کار رو سمباده نرم بزنیم تا جلا و براقیت رزین دوباره پدیدار بشه! برای اینکار از سمباده لرزان استفاده کردم و از شماره ۱۲۰ شروع کردم و بعد تا ۱۸۰ و ۲۲۰ و ۳۲۰ و ۴۰۰ ادامه دادم. با هر کدوم از سمباده ها به مقدار کافی باید سطح کار رو سمباده بزنید و پرداخت کنید. بعد از اتمام کار با سمباده شماره ۴۰۰، دیگه باید یک سطح زیبا ، براق و کاملا صاف و نرم داشته باشید.

d2481-42

روتر یا پخ زدن لبه های میز

حالا نوبت پخ زدن لبه ها میرسه. برای دقت بیشتر و دقیق زدن پخ های لبه، ابتدا باید فاصله مرکز تیغه روتر رو از لبه دستگاه اندازه بگیرم. بعد متناسب با این فاصله یک جسم صاف (مثل نبشی آلومینیومی) روی سطح میز و توسط گیره ببندم. بعد توسط روتر پخ زدن رو شروع کنم. این قسمت خیلی آسونه و براحتی توسط دستگاه انجام میشه. با این حال اگر دستگاه روتر نداشتید، میتونید توسط سمباده و با دست اینکار رو انجام بدید.
b58bd-47

رنگ رویه نهاییبعد از سمباده زدن و پرداخت نهایی، باید یک رنگ رویه مناسب برای روی سطح کار به عنوان فینیشینگ بزنیم. برای رنگ رویه، من از فینیشینگ پلی اورتان استفاده کردم. دقت کنید که موقع کار ، اتاق تهویه مناسبی داشته باشه و توسط قلموی اسفنجی، کاملا سطح رو پوشش بدید. بعد هم اجازه بدید که کاملا خشک بشه. برای دستیابی به حداکثر شفافیت و جلای سطح، بعد از یک دست رنگ رویه پلی اورتان و خشک شدن رنگ، من ابتدا سطح کار رو مرطوب کردم و بعد توسط سمباده خیلی نرم (شماره ۱۲۰۰) سطح کار رو با دست سمباده زدم. بعد سطح کار رو کاملا تمیز و خشک کردم و دوباره یک لایه دیگه رنگ رویه پلی اروتان زدم. این کار رو من چند بار تکرار کردم تا بهترین نتیجه ممکن رو بگیرم. تا این قسمت، مراحل ساخت این میز به اتمام رسیده و کار روی میز تموم شده. فقط مونده پایه های میز که اون هم باید متناسب با نیاز شما و امکاناتی که در اختیار دارید اون رو بزنید. در ادامه روشی که من استفاده کردم رو می بینید.

۵fe34-51

پایه ها

من از یک پایه فلزی برای این میز استفاده کردم که یک صفحه فلزی داره که به زیر میز نصب میشه و پایه های فلزی روی اون قرار میگیرند. ابتدا صفحه پایه های رو روی میز تنظیم کردم و محل قرار گیره مهره ها (سوراخ های روی پایه) رو علامت زدم. بعد با مته اون روبه عمق مهره های سوراخ کردم. دقت کنید که موقع استفاده از مته، نوک مته از سمت دیگه میز خارج نشه و فقط به عمق مهره سوراخ بزنید. بعد مهره ها رو با فشار و ضربه قرار دادم و و مهره ها رو چسب اپوکسی زدم. بعد صفحه پایه ها رو کاملا با چسب صنعتی پوشش دادم. چسبی که فلز رو به هرچیزی می چسبونه . بعد هم صفحه پایه رو روی مهرها قرار دادم. روی اون چندتا وزنه گذاشتم و یک شب صبر کردم تا چسب کاملا خشک بشه. بعد از اون دیگه پایه ها رو توسط پیچ به مهره ها و صفحه پایه پیچ کردم. البته شما براحتی میتونید از پایه های چوبی استفاده کنید و اون رو به میز چسب بزنید و یا پیچ کنید.
c53a1-58

میز شب تاب

حالا دیگه میز کاملا آماده نوردهی ست. برای نوردهی میز، باد اون رو در معرض اشعه UV قرار بدید، یعنی نوری که اشعه UV داشته باشه، مثل نور خورشید و یا نور فلورسنت. بعد هم میز انرژی خودش رو توی شب پس میده. امیدوارم که از آشنایی با فرآیند ساخت این میز لذت برده باشید و برای خودتون یک نمونه بسازید. شاد و نورانی باشید . . .

 

منبع نوشته: منبع:http://umake.ir

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم