نابودی جنگل‌ها در صنعت چوب ایران

شرکت ماهون چوب قم

نابودی جنگل‌ها در صنعت چوب ایران

سالانه ۲میلیون تن چوب خام در ایران صرف تولید‌ ام‌دی‌اف می‌شود که با ظرفیت منابع طبیعی و جنگل‌های کشور سازگار نیست _ بیش از یک میلیارد و ۴۰۰میلیون لیتر آب در کشور صرف تبدیل ۳میلیون و ۱۰۰هزار مترمکعب چوب خام به ‌ام‌دی‌اف می‌شود

یوسف حسینعلی‌زاده _ معاون سابق سازمان جنگل‌ها

خط قرمز تمام فعالیت‌های انسانی در مواجهه با منابع طبیعی تجدید‌شونده به‌خصوص جنگل‌ها، حفظ سازگاری فعالیت‌ها با پایداری منابع و بهره‌برداری از تولید این منابع است تا اصل سرمایه وجودی منابع طبیعی برای تولید مجدد باقی بماند.
عبور صنعت چوب از خطوط قرمز طبیعت، نه‌تنها طبیعت را به چالش کشیده است که همین چالش‌ها، به گودال‌ سقوط صنایع چوب در ایران تبدیل می‌شوند. تا چند دهه گذشته ۳پدیده نامیمون فقر، جهل و طمع انسان‌ها به غارت منابع طبیعی و جنگل‌ها منجر شده بود و امروز علم و تکنولوژی با نام بهره‌برداری حداکثری از طبیعت، قدم در کارزار تازه با جنگل‌ها گذاشته است.
اگر روند تعامل انسان‌ها با منابع طبیعی تجدید‌شونده در جهان و به‌نوبه‌خود در ایران با روال پرشتاب کنونی پیش برود، دیگر نیازی هم به جنگ‌های جهانی یا اتمی وجود ندارد؛ بلکه با نابودی منابع طبیعی دفتر حیات بشر هم بسته می‌شود. تمامی صنایع بسته به نوع فعالیت، آثار سوء و جبران‌ناپذیری بر طبیعت حیات‌بخش دارند، اما در صنعت چوب، فرآوری و تولید ‌ام‌دی‌اف، گوی سبقت را در تهدید طبیعت ربوده است.

جدال صنعت ‌ام‌دی‌اف با جنگل
با نگاهی گذرا به فرایند تولید ‌ام‌دی‌اف، بیشتر با عمق فاجعه آشنا می‌شویم. از همان ابتدا، فلسفه ایجاد صنعت ‌ام‌دی‌اف تبدیل خرده‌چوب‌های ضایعاتی حاصل از صنایع چوب به تخته‌های فشرده قابل مصرف بود که البته ایده درستی هم بود، اما این صنعت در ادامه برای کسب سود بیشتر، راه خود را از مسیر خرده‌چوب‌های ضایعاتی به سمت چوب‌های «گرده‌بینه» جنگلی کج کرد.
براساس آمارها، سال‌۱۳۹۷ یک میلیون و ۴۰۰‌هزار مترمکعب ‌ام‌دی‌اف در ایران تولید شد که برای تولید هر مترمکعب ‌ام‌دی‌اف خام، حدود ۱۴۰۰کیلوگرم معادل ۲٫۲مترمکعب چوب خام از نوع جنگلی، باغی و یا گونه‌های زراعت چوب با قطر بالای ۱۰سانتی‌متر (گرده‌بینه) نیاز بود.
بدین‌ترتیب سالانه حدود ۳میلیون و ۱۰۰هزار مترمکعب، معادل حدود ۲میلیون تن چوب کشور، خوراک این صنعت شده است.
کارشناسان اینگونه مصرف چوب را فشار صنعت چوب بر گلوی جنگل‌های ایران اعلام می‌کنند. چون این اعداد شاید در روسیه با برخورداری از ۸۵۰میلیون هکتار جنگل تولیدی و صنعتی جایگاهی نداشته باشد، اما در ایران، با کمتر از ۲میلیون هکتار جنگل تاریخی، حفاظتی و تولیدی، آن هم در نقطه‌ای از نوار خشک کره زمین، یک فاجعه است.
از همین نکته می‌توان دریافت که چرا دولت سوئیس به کشاورزان خود اعلام کرده که دولت حاضر است درآمد زراعی یکساله زمین‌های کشاورزی را براساس نوع زراعت یکجا پرداخت کند و کشاورز نیز متعهد شده ‌زمین زراعی خود را با کاشت هر نوع گیاه، حتی شبدر سبز نگاه دارد.
این تصمیم نشانه توجه دولت سوئیس به ارزش غیرتجاری و نه بازاری سبز ماندن زمین است. ارزش تجاری زمین را می‌توان با واردات جبران کرد، ولی ارزش غیربازاری عرصه‌های طبیعی غیرقابل جبران است. ارزش یک هکتار زمین جنگلی، ۱۱برابر زمین زراعی و ارزش یک هکتار زمین مرتعی ۳برابر ارزش زمین زراعی است. با نگاه به چنین آمارهایی می‌توان تولید ‌ام‌دی‌اف در ایران را علاوه بر آنکه یک تولید اقتصادی نامید، عنوان غارت خاموش منابع جنگلی را نیز بر آن نهاد. نقش منابع تولید چوب به‌خصوص جنگل‌ها، از هر نوع و در هر مکان به تولید چوب محدود نشده که باید نقش حیاتی درختان جنگل را در تولید اکسیژن، حفظ منابع آب، تولید و حفظ خاک، جلوگیری از سیل و رانش زمین، تصفیه هوا و صدها نقش ناشناخته دیگر جست‌وجو کرد. بر همین اساس، کارشناسان جنگل و منابع طبیعی نیز واردات چوب خام و ‌ام‌دی‌‌اف خام را برای جبران آثار سوء تولید ‌ام‌دی‌اف در ایران ضروری می‌دانند.

   پیامدهای ناگوارتولید ‌ام‌دی‌اف در ایران

یک دهه خشکسالی اخیر، اهمیت استفاده بهینه از آب قابل استحصال کشور را بیش از پیش نمایان کرد، اما هنوز این پیام مهم به گوش صنعت ‌ام‌دی‌اف ایران نرسیده است. برای تولید یک مترمکعب ‌ام‌دی‌اف در کارخانه، حدود یک مترمکعب آب مصرف می‌شود. بنابراین سالانه بیش از یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون لیتر آب در فرایند تبدیل ۳میلیون و ۱۰۰هزار مترمکعب چوب خام به ‌ام‌دی‌اف خام مصرف می‌شود. این مقدار البته جدا از مصرف آب برای تولید چوب خام در جنگل یا زراعت چوب است. برای تولید یک کیلوگرم چوب خام به میزان ۲ تا ۳برابر و در بعضی مناطق حتی تا ۴برابر نیاز تولید موادغذایی استراتژیک، آب مصرف می‌شود. فائو (سازمان جهانی غذا) اعلام کرده است، با آب مصرفی برای تولید یک کیلوگرم چوب، می‌توان حداقل ۲کیلوگرم مواد غذایی مثل گندم تولید کرد. با چنین اعلامی از سوی سازمان جهانی خواربار، صحت لحاظ اهمیت حیاتی و اقتصادی آب در محاسبات طراحی کارخانجات ‌ام‌دی‌اف در ایران نیز به‌شدت زیر سؤال است.

منبع نوشته: http://newspaper.hamshahri.org/id/81927/نابودی-جنگل‌ها-صنعت-چوب-ایران.html

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم