هنر منبت، به نام دولت آباد به کام رهنان

شرکت ماهون چوب قم

شهر دولت آباد به عنوان قطب منبتکاری استان اصفهان است، اما طی سالیان دراز هیچ گونه پیشرفتی در زمینه تولید مبل نداشته که عدم وجود تبلیغات یکی از دلایل این رکود می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از پایگاه تحلیلی خبری شهرستان برخوار؛ خبرما، جلال فتاحی ضمن نقد از وضعیت و جایگاه فعلی هنر منبت کاری در دولت آباد گفت: علی رغم سابقه طولانی مبل و صنعت منبت کاری در دولت آباد و همچنین وجود منبت کاران با تجربه و هنرمند، مبل و منبت پیشرفت چندانی نداشته است.
وی در ادامه افزود: حدود ده نوع مبل در شهر دولت آباد؛ معروف به مبل کله شیری تولید می شود که این ۱۰ نوع طرح در طول سالیان دراز تغییرات چندانی نداشته است.
حبیب داوری نیز از رنگ کاران مبل دولت آباد، به اصلی ترین مشکلات و موانع پیشرفت مبل اشاره کرد و افزود: وجود سرمایه گزاران در این رشته هنری اندک است و به همین خاطر تیراژ کار در شهرستان چندان بالا نیست.
وی عدم ابتکار و خلاقیت در طرح های مبل را دومین مانع برشمرد و به عدم تبلیغات؛ به عنوان سومین مانع اصلی بر سر راه پیشرفت و شهرت صنعت منبت در دولت آباد اشاره کرد،
داوری در پایان خاطرنشان کرد: امروزه مبل دولت آباد به عنوان مبل رهنان به فروش می رود. در حالی که شهر رهنان تولید مبل چندانی ندارد و اکثر مبل های فروشگاه ها و نمایشگاه های رهنان در دولت آباد تولید شده است.
محمد داوری از دیگر منبتکاران شهر دولت آباد گفت: کنترل و نظارت دقیقی بر روی محصولات تولیدکنندگان نیست و هر تولیدکننده ای بدون در نظر گرفتن کیفیت محصول؛ قیمت مشخص می کند حال آن که محصولات از لحاظ کیفی دارای ملاک ها و استانداردهای خاص هستند که برای مشتری و خریدار قابل بررسی نیست.
در یک جمع بندی کلی از گفتگو با منبتکاران شهر دولت آباد، می توان گفت سه مشکل اصلی و عمده صنف منبتکاران شهرستان و تولیدکنندگان مبل؛ عدم وجود شهرک مبل در شهرستان، عدم انجام تبلیغات برای تولیدکنندگان (در قالب ایجاد نمایشگاه های مبل و…) و عدم نظارت بر کیفیت محصولات و در نتیجه بر قیمت آن ها می باشد.

۴۵

image232034

منبت-کاری-دولت-آباد-۱۲۱

منبت-کاری-دولت-آباد-۱۸۱

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم