پارکت، کفپوش هایی با حس آشنا

شرکت ماهون چوب قم

کف پوش: پارکت به دلیل جزئیاتی که دارد می‌تواند زیبایی خاصی به خانه اضافه کند. بنابراین بسیاری از طرح‌های مختلف، از سنتی و آجرمانند تا طرح‌های جناقی و زیگزاگ، اکنون در دسترس هستند. هر کدام از این طرح‌های زیبا و پیچیده می‌توانند ارزش و جذابیت زیادی به خانه شما اضافه کنند.

در اصل پارکت به فرانسه و سال ۱۶۸۴ برمی‌گردد. در آن زمان پارکت از قطعات مستحکم چوب ساخته می‌شد، به شکل‌های مستطیل، مثلث، و لوزی روی سطح مورد نظر قرار می‌گرفت، و سپس به کف خانه با میخ متصل می‌شد. این نوع کفپوش‌ها بین طبقه مرفه بسیار محبوب شد. امروزه این طرح زیبا می‌تواند به خانه‌های مدرن و سنتی جلوه تاریخی بدهد.

۸ba19feb0e3f21a8_2206-w422-h608-b0-p0--traditional-dining-room

تعاریف. بنیادگرایان زبان از واژه «parquetry» به معنی کفپوش‌های چوبی یا مبلمانی با طرح‌های هندسی و زاویه‌دار استفاده می‌کنند، در حالی که واژه «marquetry» به معنی اشکال مدور است. پارکت واژه‌ای است که در مورد کفپوش به کار می‌رود. این روزها هر نوع کفپوش چوبی طرح‌دار پارکت نامیده می‌شود.

پارکت عکس بالا هنوز هم یکی از محبوب‌ترین طرح‌هاست. در چیدمان پیچیده این اتاق پارکت ترکیب زیبایی با میز و صندلی و نیز پنل‌های فرانسوی ایجاد کرده است.

۴c712b870f58fcac_4521-w800-h532-b0-p0--rustic-living-room

انتخاب چوب. هنگام خرید پارکت انتخاب نوع چوب آن به همان اندازه طرح آن دارای اهمیت است.
آیا چوب مورد نظر بومی است یا از خارج وارد شده است؟ آیا این چوب خالص است یا بر روی آن فرایندهای شیمیایی انجام شده است؟ ضخامت و طول چوب چقدر است؟ آیا این چوب در برابر رفت‌وآمد زیاد مقاوم است؟ سطح چوب براق، نیمه مات، و یا مات است؟ آگاهی از نوع چوب و سطح آن قبل از انتخاب طرح بسیار مهم است.
هنگام انتخاب کفپوش مهم‌ترین موضوع سطح رویی آن است. هر چیز دیگر مربوط به سلایق شخصی شما خواهد بود. اگر بدانید که می‌توانید پارکت مورد نظر را چندین بار ترمیم کنید یا سطح رویی آن را عوض کنید، مطمئنا راحت‌تر آن را خریداری می‌کنید.

در عکس بالا طرح آجرمانند این پارکت سریعا به ما می‌گوید که معماری این خانه متعلق به قرن ۲۱ است.

e571f8250fb1846f_0359-w422-h520-b0-p0--traditional-living-room

استفاده از چوب چندلایه. اگر تصمیم به استفاده از چوب چندلایه گرفته‌اید چند نکته را باید به یاد داشته باشید. ضخامت کف شما می‌تواند بین ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر باشد. از آن‌جایی که سطح بیرونی چوب طبیعی است باید ضخیم باشد. وقتی سطح رویی ضخیم‌تر از ۶ میلی‌متر است ترمیم آن سخت خواهد بود. پس سعی کنید سطح بیرونی کفپوش‌های شما ضخامتی بین ۲ تا ۶ میلی‌متر داشته باشد.

لایه‌های زیرین سطح رویی نیز مهم هستند. لایه‌های زیرین می‌توانند ۳ تا ۱۲ لایه باشند و هر چه تعداد این لایه‌ها بیش‌تر باشد دوام و ماندگاری پارکت شما بیش‌تر خواهد شد.
در عکس بالا پارکت‌های این خانه که طراحی آن الهام گرفته از معماری اسکاندیناوی است دارای طرح‌های لوزی شکل است که به شیوه‌ای معاصر اجرا شده‌اند.

ff8103bc0d5d8df9_1797-w800-h530-b0-p0--traditional-family-room

قالب در برابر پنل. اگر چوب خالص را به صورت قالبی یا پنلی انتخاب کرده‌اید، بهتر است به دنبال شرکتی بگردید که در نصب آن‌ها تخصص دارد.

پارکت‌های پنلی مستطیل‌هایی هستند که طرح‌های آن‌ها از پیش تعیین شده است؛ پارکت‌های قالبی تکه‌های منفردی هستند که به طول و عرض دلخواه بریده می‌شوند. در هر دو تکنیک، هر پنل یا قالب منفرد به یک تخته سه‌لایی با چسب یا میخ متصل می‌شود. بعد از این مرحله سطح مورد نظر شما بر روی این پنل‌ها یا قالب‌ها اعمال می‌شود.

در عکس بالا، در در خانه ای با چیدمان سنتی، از کفپوش‌های چوبی استفاده شده است تا چوب‌های تیره رنگ موجود در دیوارها تلطیف شوند.

 bfc1f34c0d35f1e5_9845-w800-h600-b0-p0--contemporary-living-room

سطح نهایی پارکت‌ها. سطح نهایی که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است. محصولاتی که دارای یک پوسته براق خارجی هستند بسیار مناسب فضاهایی با رفت‌وآمد زیاد هستند. سطوح جلاداده شده پلی‌اورتان در حالت‌های مات، براق، و پرداخت‌شده بسیار رایج هستند. سطوحی روغنی بافت چوب را شبیه یک چوب طبیعی می‌کنند.
اگر پارکت شما از چوب خالص ساخته شده است پیش از درزگیری حداقل ۳۶ ساعت صبر کنید تا چسب آن کاملا خشک شود.

پارکتی که در این عکس بالا می‌بینید دارای طرح زیگزاگ است و طرح آن بسیار ساده اما تاثیرگذار است.

c8011a900f8d478e_0178-w422-h622-b0-p0--traditional-hall

چسب‌زدن. چسب‌هایی که برای چسباندن پارکت‌ها استفاده می‌شوند دارای کیفیت‌های مختلفی هستند، بنابراین در این کار بهتر است با نصاب خود مشورت کنید. اگر پارکت شما مستقیما به سطح بتنی چسبانده می‌شود، بهتر است دو لایه اپوکسی را بین سطح بتنی و سطح پارکت قرار دهید تا رطوبت نتواند وارد آن شود.

هم پارکت‌های پنلی و هم پارکت‌های قالبی باید ۷۲ ساعت قبل از نصب در محل نصب قرار بگیرند تا به دمای محیط عادت کنند.
در عکس بالا، این پارکت با تنالیته‌های رنگی از چوب درخت گردوی برزیلی ساخته شده است و دارای طرح جناقی است.

۴۱۴۱۴afd0f15e914_7445-w800-h595-b0-p0--traditional-staircase

چیدمان طرح کلی پارکت. وقتی طرح پارکت شما پیچیده است، مهم‌ترین نکته این است که سعی کنید قطعات پارکت را با دیوار موازی نگه دارید.

در این عکس، راه‌پله نقطه کانونی اتاق است، بنابراین قطعات پارکت باید با راه‌پله موازی باشند تا دیوارها. برای انجام بهتر این کار یک حاشیه باریک پیرامون کف نصب شده است.
در عکس بالا، استفاده از این پارکت براق و درخشان بسیار انتخاب هوشمندانه‌ای برای قسمت ورودی است چراکه رفت‌وآمد در این قسمت بسیار زیاد است.

منبع:http://www.chidaneh.com/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم