پیپ چوبی دست ساز

شرکت ماهون چوب قم

acb07-1

مقدمه

در این یومیک طرز ساخت یک پیپ چوبی دست ساز رو با جزئیات خواهید دید و یاد میگیرید که خودتون هم بتونید این پیپ رو بسازید. من یک پیپ ساز حرفه ای نیستم و فقط دارم تلاشم رو می کنم چیزی که بلدم رو اجرا میکنم. پیپ دو قسمت اصلی داره، استم که همون دسته پیپ ست و کاسه پیپ. اولین قدم در ساخت این پیپ، انتخاب چوب مناسبه. کاسه این پیپ از چوب گردو انتخاب کردم. معمولا چوب های انار، گیلاس و یا آلبالو هم گزینه های مناسبی هستند. استم رو به صورت آماده خریدم. البته میشه اون رو هم براحتی ساخت. علاوه بر این دو مورد، به مته و نوک مته، اره دستی و یا عمودبر، سمباده برقی یا دستی و سوهان نیاز داریم. با هم کار ساخت این پیپ رو شروع می کنیم.
d0e51-2
شکل دهی اولیهاول باید بدونید که چه نوع و مدلی از پیپ می خواید داشته باشید. البته به دلیل شباهت پیپ ها، براحتی میتونید در میانه کار طرح خودتون رو تغییر بدید. مدل های مختلف رو می تونید توی اینترنت ببینید. من چندتا رو اضافه کردم. بعد هم باید روی تکه چوب سوراخ بزنیم تا کاسه پیپ رو شکل بدیم. برای اینکه مشخص کنم تا چه عمقی باید داخل برم، مقداری چسب لنت دور نوک مته زدم تا مشخص کنم باید تا اون نقطه سوراخ بزنم. نکته مهم اینه که عمق سوراخ نباید خیلی زیاد باید و یا قطر سوراخ زیاد باشه تا بدنه کاسه پیپ نازک بشه. چون در اون صورت، بدنه سوختگی خواهد داشت. تصاویر مراحل رو بخوبی نشون میده. ابتدا تکه چوب رو بصورت یک مستطیل برش میزنیم. بعد یک سمت اون رو بصورت مورد و حدود ۴۵ درجه یک برش می زنیم. این محل برای اتصال استم خواهد بود. برشی که می زنیم باید مانند تصویر اول باشه و حتما برش کمی از لبه سطح پایینتر قرار بگیره. این کار باعث میشه که کاسه پیپ بیرون زدگی داشته باشد و زیبا بشه. بعد هم با مته مخصوص چوب و با قطر ۲۲ میلیمتری قسمت بالا رو سوراخ زدم. عمق سوراخ بستگی به ابعاد چوب داره. ولی حداقل ۱ سانتیمتر کف کار ضخامت داشته باشه تا بتونیم روی اون قسمت کار کنیم و شکل بدیم. این سوراخ باید در مرکز سطح زده بشه. برای سوراخ قرارگیری استم، باید با مته با قطر کمتر سوراخ بزنیم. قطر سوراخ بستگی به قطر استم داره. سوراخ رو کمی بالاتر از مرکز سطح و نزدیک به لبه بزنید (به تصاویر نگاه کنید). این سوراخ نباید تا انتها بره و فقط باید به عمقی باشه که استم داخل قرار بگیره. بعد هم با یک مته ریز، دو سوراخی که زدیم رو بهم وصل می کنیم.

cf0e7-8
سمباده زنی اولیهبعد از اینکه استم رو قرار دادیم (البته ممکنه کمی سوهان کاری و اصلاح داشته باشه) نوبت به شکل دادن کاسه پیپ توسط سوهان و سمباده میرسه. من از سمباده پره ای برای سمباده زدن ابتدایی و شکل دادن کلی استفاده کردم. دقت کنید که هیچ قسمت از پیپ بیش از حد نازک نشه، چون چوب اون قسمت در زمان استفاده از پیپ میسوزه.
مرحله بعد

۰۴۹۶۸-۱۴

شکل دادن نهایی

بعد از شک دادن اولیه و رسیدن به شکل کلی، نوبت به ریزه کاری ها و شکل دادن دقیق توسط سوهان و سمباده دستی و رسیدن به شکل نهایی میرسه. این قسمت رو باید با حوصله و دقت انجام بدید و از روی مدلی که در نظر گرفتید، پیش برید. برای اندازه شدن استم، اون رو هم سمباده زدم تا با کاسه پیپ همانگی داشته باشه. سخت ترین قسمت در این مرحله برای من، حذف فاصله ایجاد شده بین استم و کاسه پیپ بود که باید با سمباده زدن دقیق استم این مشکل رو رفع میکردم.
۵fa71-18
رنگ رویه و پایان کاربعد از اینکه شکل نهایی رو به پیپ دادید، باید کل بدنه پیپ رو با سمباده خیلی نرم (مثلا شماره ۶۰۰) سمباده بزنید تا سطح اون کاملا صاف و یکدست بشه و برای استفاده آماده بشه. بعد هم با واکس چوب و یا وارنیش اون رو برق بندازید تا ارزش و نتیجه کار خودتون رو ببینید. ساخت این یومیک برای من خیلی جالب بود، چون یک چیز خیلی کاربردی رو با هزینه خیلی کم برای خودم میساختم. توی تصویر می بینید که یک نمونه دیکه دست ساز خودم رو هم اضافه کردم. امیدوارم که این یومیک برای شما مفید بوده باشه. شاد و سازنده باشید . .

منبع:http://umake.ir/

 

مطالب مرتبط

3 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم