چوب استابلایز چیست؟ روش استابلایز چوب چگونه است؟

شرکت ماهون چوب قم

چوب استابلایز چیست؟ روش استابلایز چوب چگونه است؟

چوب استابلایز یا استابلایز کردن چوب یکی از روش‌های مدرن اشباع چوب با استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ، رزین، جوهر و… است. چوب با استابلایز شدن دوام و استحکام بیشتری پیدا می‌کند.

 

 

جالب اینجاست که استابلایز کردن چوب با چندین روش انجام می‌شود و نیاز به دانش و تخصص خاصی برای اجرای آن نیست. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر در مورد چوب استابلایز اطلاعات به دست آورید. شاید در کار و کسب خود از این روش به عنوان یک قابلیت متمایز کننده استفاده کنید و مشتریان بیشتری جذب نمایید.

 

 

 

همان‌طور که اشاره شد چوب‌های استابلایز شده استحکام و دوام بیشتری به نسبت نمونه اصلی و طبیعی دارند. کار کردن با آن راحت هست و با دستگاه‌های رایج نجاری می‌توان برش و فرم دهی این چوب‌ها را انجام داد. البته این چوب‌ها کمی محکم‌تر از نمونه اصلی و طبیعی هستند و پس از استابلایز شدن گویی با چوب تراکم بالا کار می‌کنید.

 

نکته جالب در مورد چوب Stablize این هست که پس از فرایند تزریق مواد به چوب نقش و رگه‌های آن کامل حفظ می‌شود و هیچ نگرانی بابت از بین رفتن زیبایی چوب نخواهید داشت.

 

چوب استابلایز چگونه ساخته می‌شود؟

 

برای استابلایز کردن از چوب خشک (ترجیحاً با رطوبت کمتر از ۱۰ درصد) استفاده می‌شود (چوبی که رطوبت بیشتر از این عدد داشته باشد برای فرایند استابلایز مناسب نیست). اگر چوب مرطوب هست، قطعات چوب را در معرض جریان هوای گرم قرار دهید تا زودتر خشک شود. البته ممکن است این کار موجب ایجاد ترک و اعوجاج در چوب شود. پس بهتر است چوب را در اندازه‌ای بزرگ‌تر از آنچه نیاز دارید، برش دهید.

در این روش قطعه‌های چوبی را درون مخزن حاوی مواد شیمیایی (رنگ، رزین، روغن چوب و …) قرار می‌دهند. سپس هوای مخزن با استفاده از موتور وکیوم تخلیه می‌شود تا مواد مورد نظر با ایجاد خلأ و فشار منفی هوای موجود در چوب تخلیه می‌شود و محلول موجود در مخزن جایگزین آن می‌شود.

 

پس از جذب کامل مواد شیمیایی به چوب، با استفاده از ایجاد گرما به چوب با استفاده از اشعه ماکروویو مواد داخل آن را می‌پزند. پس از فرایند پخت، محلول مایع موجود در چوب، به جامد تبدیل می‌شود و یک ارتباط ناگسستنی بین مواد و چوب ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

 

هدف از استابلایز کردن چوب چیست؟

 

چوب را به دلایل مختلفی استابلایز می‌کنند. تغییر رنگ چوب از بیرون تا مغز آن، جلوگیری از پیچیدگی و تاب برداشتن چوب، جلوگیری از ایجاد ترک روی چوب، افزایش دوام، افزایش استحکام چوب، جلوگیری از نفوذ موریانه و حشرات، افزایش زیبایی چوب از جمله دلایلی است که چوب استابلایز می‌شود.

 

بسیاری از سازنده‌های چاقو، سازنده‌های خودکار چوبی، سازنده جواهرات و لوازم تزئینی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده و خدماتی که باید بابت گارانتی به مشتریان خود بدهند، از چوب استابلایز شده برای ساخت سازه‌های خود استفاده می‌کنند. این روش با بستن منافذ چوب از ایجاد مشکلاتی مانند ترک و تاب و پیچیدگی جلوگیری می‌کند.

 

چوب‌های مختلف واکنش متفاوتی نسبت پروسه استابلایز شدن نشان می‌دهند. به عنوان مثال چوب‌هایی مانند افرا و راش جذب بالایی از مواد دارند و به گاهی در اثر جذب مواد وزن آن‌ها به دو برابر هم می‌رسد. البته این مورد بستگی به نوع موادی که به چوب تزریق می‌کند هم دارد. لزوماً همه‌ی چوب‌ها و همه‌ی مواد جذب یکسانی ندارند.

 

منبع نوشته: https://www.ichoob.ir/چوب-استابلایز-stablizer-wood/

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم