کابینت سازی با MDF؛ کسب‌وکاری سخت اما سودآور

شرکت ماهون چوب قم

کابینت سازی با MDF؛ کسب‌وکاری سخت اما سودآور

 

در نگاه اول خیلی سخت به نظر می‌رسد؛ راستش را هم بخواهید، واقعاً کار خیلی سختی است. اندازه‌گیری دقیق، سنگینی چوب‌ها، برش دقیق و منظم از جمله مواردی است که کابینت سازی با MDF را به یکی از کسب‌وکارهای سخت تبدیل کرده است؛ اما وقتی به نتیجه کار و به کابینت‌هایی که با طرح‌های زیبا قرار گرفته در کنار هم نگاه می‌کنید، تمامی خستگی و زخم‌هایی وارد شده از ذهنتان پاک خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، کابینت سازی از کسب‌وکارهایی است که ریشه خیلی قدیمی در ایران دارد؛ البته در گذشته بیشتر با فلز، کابینت‌ها ساخته می‌شد. الان حدود ۱۰ سالی می‌شود که روند ساختاری کابینت سازی به سمت MDF رفته است. طرح‌های زیبا و جدید و به روز بودن آن باعث استقبال خانواده‌ها از کابینت‌های MDF و همچنین رونق این کسب‌وکار در چند سال گذشته است.

نکته‌ای که در کابینت سازی وجود دارد، این است که هر آشپزخانه‌ای در طول عمر خود حداقل یک‌بار به چنین خدماتی نیاز دارد؛ جدا از اینکه بیشتر خانواده‌ها هم بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ سال، مجدد به تغییر ظاهر کابینت‌های خود می‌پردازند. این به معنای مشتری داشتن در تمام فصل سال است.

کابینت سازی، آن هم با MDF، کسب‌وکار سختی است. به هرحال، مشکلات خاص خود را دارد؛ اما سودآور است. این روزها خیلی از نوجوان‌ها که به دنبال ترکیبی از هنر و فعالیت فروش هستند، رو به این شغل می‌آورند. نکته مهم اینکه، سودآور بودن این کار به همین راحتی که فکر می‌کنید، نیست. سختی‌های زیادی را باید قبل از آن تحمل کنید تا به اصطلاح استادکار این تخصص شوید.

علی بزاز، کابینت ساز MDF و صاحب برند الماس کابین، جوان ۲۷ ساله‌ای است که از همان اول در ۱۲ سال پیش وارد این کسب‌وکار شد. علی آقا، اول از همه حدود ۵ سال به قول خودش شاگردی کرد تا توانست به یک استادکار تبدیل شود و امروز یک کارگاه کابینت سازی با چوب دارد. وی در تهران فعالیت می‌کند؛ اما به حدی به کار خود تسلط دارد که مشتریان زیادی را از شهرهای اطراف برای خودش پیدا کرده است. در واقع، او فقط با ارائه کار خوب و با کیفیتش باعث شده تا مشتریان به سراغ او بیایند، او به دنبال مشتری نرفته است.

ما هم نشستیم پای صحبت علی آقا و از او در خصوص این کسب‌وکار و چگونگی وارد شدن به آن و ریز و بم آن پرسیدیم. خلاصه‌ای از نکات و صحبت‌ها را برای شما اینجا آورده‌ایم.

  کابینت سازی با MDF چیست؟

کابینت سازی، چه با فلز و چه با MDF، یک هنر است. هنری که در آن شما به طراحی و تولید انواع کابینت‌های مختلف می‌پردازید. به کسی که این کار را انجام می‌دهد، کابینت ساز می‌گویند. کابینت ساز کسی نیست که فقط کابینت‌ها را وصل می‌کند، بلکه او از اول یعنی از طراحی تا آخر یعنی نصب را بر عهده دارد؛ اما از آنجا که مرحله آخر بیشتر دیده می‌شود، برای همین چنین تصور غلطی به وجود آمده است.

  کابینت ساز باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

شما قبل از ورود به این حوزه باید به آن علاقه‌مند باشید. اگر به دنبال سود و فروش بالا هستید، باید سخت‌کوش باشید. سختی و مشکلات این کار زیاد است. باید بتوانید اندازه‌گیری دقیق کنید. از همه مهم‌تر به روز باشید. باید علم طراحی آشپزخانه بدانید؛ اینکه چگونه طرح کابینت‌ها را بر اساس تغییر تکنولوژی و ورود دستگاه‌های جدید تنظیم کنید. همچنین طرح‌های به‌روزی داشته باشید. نکته آخر اینکه، خوش‌قول باشد. یک کابینت ساز بدقول بیشتر از یک خوش‌قول در ذهن مردم باقی می‌ماند.

  چه مقدار سرمایه لازم است؟

تعیین سرمایه در کابینت سازی به نوع شروع فعالیت شما بستگی دارد. شما می‌توانید به دو نوع از صفر یا پرقدرت، فعالیت خود را آغاز کنید. در نوع پرقدرت همه چیز دست شما است؛ یعنی از طراحی، رنگ کردن، برش و… در کارگاه شما انجام می‌شود. همه دستگاه‌های حرفه‌ای برش و رنگرزی را در اختیار دارید. همچنین فروشگاهی هم دارید که محصولات خود را عرضه می‌کنید؛ هم فروشگاه و هم محلی برای دریافت سفارش‌های برش و رنگ کردن. این کار نیاز به سرمایه بالایی دارد. حدوداً شما بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نیاز دارید تا فقط دستگاه‌ها را خریداری کنید. بقیه هم که جای خود.

در شروع کار از صفر، شما کننده کار هستید. مشتریان عادی بیشتر به این دسته از افراد مراجعه می‌کنند. در این نوع فعالیت، شما فقط یک کارگاه دارید و بعد از اندازه‌گیری دقیق، سفارش را به طراح و سازنده می‌دهید. دستگاه برش هم نیاز دارید؛ اما فقط برای برش‌های جزئی استفاده می‌شود. حداقل حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون برای خرید دستگاه و ابزارآلات سرمایه برای شروع این کار لازم است.

  چقدر دانش و میزان تجربه لازم است؟

شما تا زمانی که استادکار نشدید، حق ورود مستقل به این کار را ندارید. اگر هم تا قبل از آن وارد شوید، بیشتر باعث تخریب خودتان خواهید شد. حدوداً باید ۴ سال شاگردی کنید تا بتوانید برای خود کم‌کم کسب‌وکاری راه بیندازید. به غیر از دانش‌های برش‌زنی و کار با چوب و اندازه‌گیری دقیق، باید طراحی آشپزخانه را بدانید؛ نه اینکه آن را انجام بدهید، بلکه بیشتر بدانید که چگونه ساختار کابینت را بر اساس طرح آشپزخانه طراحی کنید.

همچنین باید به روز باشید. هرچه طرح شما متفاوت‌تر و به روز باشد، مشتریان بیشتری را جذب می‌کنید. همچنین باید علم و دانش بازاریابی هم بدانید. اینکه بتوانید مشتری را جذب و با آن‌ها صحبت کنید تا ترغیب به سفارش شوند. کابینت سازی فقط شامل تکنیک برش نیست. تا مشتری نباشد، هیچ فعالیتی نخواهید داشت. یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری، کیفیت کار است. اگر کیفیت کارتان خوب باشد، مشتری، مشتری می‌آورد.

  چه مراحلی برای شروع این کسب‌وکار لازم است؟

بعد از اینکه به درجه استادی رسیدید، باید اول از همه به صنف واحد خود که چوب‌فروش‌ها و نجارها است، مراجعه کنید. در آنجا از شما امتحان عملی گرفته می‌شود؛ برای مثال، به شما می‌گویند که فلان چیز را برش بزنید یا هر چیزی که نشان‌دهنده مهارت شما باشد. مدرک در اینجا از شما خواسته نمی‌شود (البته ممکن است واحد صنفی مدرک را هم در اولویت قرار دهد)؛ بیشتر روی مهارت شما تأکید می‌شود. اگر در این مهارت بتوانید نمره قبولی را کسب کنید، آنگاه به شما جواز فعالیت در کابینت سازی داده می‌شود. بقیه موارد هم که شبیه به دریافت جواز دیگر کسب‌وکارها است.

  چه آینده شغلی دارد؟

کابینت سازی با MDF یک هنر است. هنری که همیشه مشتری دارد. کار با MDF هم یک کار باکلاس به حساب می‌آید و هم اینکه اگر علاقه‌مند باشید، لذت‌بخش‌ترین کار است. این کار انتها ندارد؛ یعنی شما تا هر موقعی که توان دارید، می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید؛ اما محدودیت سنی از نظر کار عملی دارد. حداکثر تا ۴۰ سالگی می‌توانید به خوبی در این حوزه فعال باشید. فعال یعنی مانند گذشته خودتان برش دهید و اندازه بگیرید. بعد از آن می‌توانید مدیریت واحد خود را بر عهده بگیرید.

  مزیت کابینت سازی MDF نسبت به بقیه چیست؟

تکنولوژی فعالیت با این کار خیلی سریع به روز می‌شود. هنر بسته‌ای نیست. شما هرروز می‌توانید در آن نکات جدیدی را یاد بگیرید. به دلیل داشتن طرح‌های متنوع در MDF، این روزها مشتریان زیادی دارد. هرچه طرح هم متنوع‌تر شود، آینده شغلی آن هم تضمین شده تر خواهد شد.

  چه محدودیت‌هایی دارد؟

محدودیتی نمی‌توان جز سرمایه برای کابینت سازی با MDF در نظر گرفت. هرچه سرمایه شما بیشتر باشد، ابزار خیلی بهتری می‌توانید خریداری کنید. محدودیت در این نوع کسب‌وکار بیشتر برای مشکلات در هنگام کار است.

کابینت ساز در این فعالیت خاک زیادی می‌خورد. این خاک به راحتی وارد بدن و در درازمدت باعث مریضی می‌شود. همچنین اینکه طول عمر فعالیت کمی دارد. از طرفی دیگر، کار خطرناکی است. یک حواس‌پرتی کوچک می‌تواند باعث رفتن انگشت یا دست شما زیر دستگاه برش و قطع آن شود. این شغل همان‌قدر که می‌تواند پرسود و لذت‌بخش باشد، نامرد هم است.

برای رشد در این کسب‌وکار چه فعالیتی باید انجام داد؟

برای رشد در این فعالیت باید همیشه علم خود به ویژه در طرح‌ها و طراحی آشپزخانه را به روز نگه دارید. هرچه به روز و کار تمیزی داشته باشید، مشتری زیادی به دست خواهید آورد. مطمئن باشید که شما نفر اول برای طرح کابینت خانه‌ای نخواهید بود؛ اما اگر طرحتان عالی و به روز باشد، شما انتخاب خواهید شد. همچنین سخت کوش باشید. با چهار بار بلند کردن چوب، کمرتان نگیرد. پس حسابی باید در کنار آن ورزش و بدن خود را ورزیده کنید.

منبع نوشته: https://www.eghtesadonline.com/بخش-کارآفرینی-مدیریت-22/370929-کابینت-سازی-با-کسب-وکاری-سخت-اما-سودآور

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم