کابینت ممبران چیست و چه تفاوتی با کابینت ام دی اف دارد ؟

شرکت ماهون چوب قم
کابینت ممبران یک محصول جدید و زیبا با تکنولوژی روکش ممبران یا وکیوم پی وی سی ممبران که بتازگی وارد بازار چوب کشورمان شده و طرفداران بیشماری در این مدت به خود جلب نموده است میباشد. تا پیش از این کابینت های روکش ام دی اف علاقمندان زیادی داشت و در هر خانه مدرنی دیده میشد اما امروزه به دلیل پیشرفت صنعت هم پای پیشرفت تکنولوژی کابینت ام دی اف نیز جای خود را به محصولی جدیدتر یعنی کابینت ممبران داده تا هم در آشپزخانه و هم در دیگر فضاها به عنوان یک محصول بادوام و زیبا و متنوع خود نمایی کند.

کابینت ممبران  چیست

به این کابینت هایی که در آن از روکش وکیوم ممبران استفاده شده باشد کابینت ممبران گفته میشود. بهتر است بگوییم که ممبران یا وکیوم یکسری روکش پی‌ وی‌ سی میباشد که بر روی جنس‌ های مختلف از جمله چوب یا نئوپان کشیده شده و به آن جنس خام زیبایی و دوام می‌ بخشند. اکثر این روکش‌ ها بر روی چوب ام دی اف کشیده می شوند و متریال خام کابینت‌ ممبران اغلب ام دی اف است. روال کار به این صورت است که بر روی‌ ام دی اف خام یا ام دی افی که با دستگاه سی ان سی ابزار زده شده است ابتدا چسب زده می‌ شود و به کمک تکنولوژی مخصوص روکش ممبران برای روی آن وکیوم می‌ شود. معمولا فقط آن سمت ام دی اف که به سمت بیرون است روکش ممبران می‌ شود و طرف دیگر با پی‌ وی‌ سی سفید پوشش داده می‌ شود.

 کابینت ممبران چه مزایایی دارد؟

  • مزایای کابینت ممبران در دکور آشپزخانه متعدد و متفاوت است که به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.
  • اولین و شاید از مهم‌ترین مزایای کابینت ممبران در دکور آشپزخانه تنوع طرح پذیری آن است، یعنی با استفاده از تکنولوژی CNC و وکیوم می‌توان انواع طرح‌ها را بر روی‌ام دی اف پیاده کرد و سپس آن را روکش کرده و استفاده کرد.
  • از دیگر مزایای کابینت ممبران قیمت مناسب و متناسب با طرح و اجرای این کابینت است. زیرا به نسبت کابینت‌های کلاسیک ساخته شده با چوب دارای قیمت پایین‌تری بوده و همان قابلیت طرح پذیری را دارد و بعضاً ازلحاظ ریزه ‌کاری و طراحی قوی‌تر از کابینت‌های طرح کلاسیک باشد.
  • همین‌که بتوان با قیمت پایین‌تر کابینتی شبیه به کابینت‌های کلاسیک را اجرا کرد خود از مزایای کابینت ممبران است.
  • باید در نظر داشت که وقتی روکش به صورت یکپارچه بر روی‌ام دی اف می‌نشیند و دیگر جای درز و یا بندی موجود نیست زیبایی کار دوچندان می‌شود و بر مزایای کابینت ممبران می‌افزاید.
  • از دیگر مزایای کابینت ممبران در دکور آشپزخانه عدم نفوذ آب و رطوبت به لایه‌های ام دی اف است که به نسبت بقیه کابینت­ها در زمینه رطوبت و آب قوی‌تر است.
  • از مزایای کابینت ممبران این است که معایب روکش ام دی اف­های معمولی که به صورت ملامینه و از نوع وینیل بودند بر طرف شده است.
  • روکش‌های پی‌وی‌سی ممبران برخلاف روکش‌های ملامینه بخار نمی‌شود و هوای خانه را آلوده نمی‌سازد. روکش‌های ملامینه به ‌مرور زمان می‌توانند مشکلات تنفسی خفیفی را برای کودکان و سالمندان ایجاد کنند اما روکش ممبران فاقد چنین مضراتی است.
  • لازم به ذکر است که‌ام دی اف­ های معمولی برای محیط زیست مضر بوده و به‌ واسطه ماده وینیل آن را آلوده می‌کند اما روکش‌های پی‌وی‌سی ممبران چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کند و این از مزایای کابینت ممبران است.
  • از دیگر مزایای کابینت ممبران نسبت به کابینت‌های چوبی این است که نگهداری آسان‌تری دارند. ازاین‌رو که هرچند وقت یک‌بار کابینت‌های چوبی باید رنگ یا روغن شوند تا تازگی خود را نمایان سازند اما کابینت ممبران این‌گونه نبوده و با یک پاک کردن ساده، تازگی خود را دارد. در ضمن به خاطر روکش پی‌وی‌سی لکه‌ها به‌راحتی از روی آن پاک می‌شوند.

معایب کابینت ممبران

از معایب کابینت ممبران حساسیت به نور می باشد که زیر نور تغییر رنگ داده و کیفیت رنگ خود را از دست می دهد. عیب دیگر این کابینت ها حساسیت به کشیده شدن با اجسام نوک تیز می باشد که ممکن است روکش آن پاره شده و خراب  شود لذا باید بسیار مراقب بود.

از دیگر معایب این کابینت ها تنوع بسیار بالا در طرح و رنگ بوده که معمولا مشتری بعد از گذشت چند سال برای تعمیر مثلا درب کابینت خود دیگر رنگ و طرح کابینت خود را در بازار پیدا نمیکند و همین باعث ناقص شدن کار میشود. همچنین از دیگر معایب کابینت ممبران ظرافت زیاد طرح‌ ها است. اگر طرحی که برای کابینت انتخاب میکنید دارای ریزه‌ کاری های زیاد و یا طرح‌ هایی با اشکال کوچک باشد، آنگاه نباید انتظار کار بسیار ظریفی را داشته باشید زیرا روکش وکیوم پی ‌وی ‌سی در این‌ گونه طرح‌ ها معمولا دقت بالایی نداشته و از کیفیت کار کاسته می‌ شود.

در خرید کابینت ممبران به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های کابینت، یراق‌آلات آن است که باید در خرید و قیمت کابینت ممبران بسیار دقت شود و از مجری کار در مورد نوع جنس و برند یراق‌آلات استفاده شده در کابینت سؤال شود، همچنین در مورد جنس و نوع صفحه شرکتی که استفاده می‌شود پرسیده شود.
  • در برخی موارد بعضی از مجریان کار برای کم کردن قیمت اولیه از ابزارهای کاری پاخور، تاج و زیر چراغی می‌کاهند و باعث سهولت در تولید می‌شود. حتماً در زمان خرید به میزان ریزه‌کاری در این کابینت توجه شود و قیمت را بر اساس این موارد مدنظر قرار دهید.

چرا کابینت ام دی اف پرطرفدار است

  • یکی از دلایل پرطرفدار بودن این نوع کابینت، قیمت بسیار مناسب آن در مقایسه با انواع دیگر کابینت، مانند کابینت های تمام چوب و استیل‌های ضد زنگ است. البته که ارزان بودن، دلیل بر نامرغوب بودن این کابینت نیست.
  • ام دی اف مقاومت بالایی در فشرده شدن دارد و در ابعاد و ضخامت های مختلف وجود دارد
  • ام دی اف مقاومت بالایی در فشرده شدن دارد و در ابعاد و ضخامت های مختلف وجود دارد
  • قابلیت ابزارخوری ورق هاو قابلیت ماشین‌کاری
  • ام دی اف آنقدر با کیفیت است که اکثر مغزی و یا روکش های چوبی را از این متریال میسازند. مانند هایگلاس
  • اماکن طراحی در فضای مختلف آشپزخانه شما را دارد.
  • ام دی اف در مقایسه با دیگر کابینت ها دارای رنگ بندی فوق العاده بالایی است. کابینت ام دی اف در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی قابل سفارش است. با این حساب شما میتوانید هررنگی برای آشپزخانه خود انتخاب نمایید. بیشترین رنگ ام دی اف در نگ چوب و مدل چوب است.در ایران ام دی اف با طرح چوب بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای همین موضوع طرح چوب های زیادی با مدل های متنوع در بازار وجود دارد که میتوانید بین آن ها طرح مد نظرتان را انتخاب نمایید.
  • این کابینت دارای مقاومت بالایی در برابر وزن و ضربه دارد.این ویژگی بسیار اهمیت دارد.کابینت های ام دی اف نسبت به نئوپان روکش ملامینه مقاومت و آسیب پذیری بسیار کمتری دارند. در نتیجه خیالتون راحت است که میتوانند وسایل مختلف با وزن های متفاوت رو در داخل اون قرار بدید و نگرانی بابت شکستن یا خم شدن و تغییر شکل قسمت های مختلف کابینت ندارید. در برابر ضربه هم این کابینت ها مقاومت بالایی دارن.مثبت  این کابینت برای افرادی که فرزند کوچک دارند مناسب می باشد.
  • طول عمر بالایی دارد.

معایب کابینت ام دی اف چیست

  • اگر ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد کند. (البته بسیاری از روکش‌های ام دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند.)
  • بزرگترین عیب کابینت ام دی اف مقاومت کم در برابر آب است. یعنی در برابر رطوبت زیاد، بعد از مدتی پوسید میشود، و از کناره شروع به پوسیده شدن میشود. اگرچه ام دی اف دارای یک لایه ملامینه دارد که ضد اب محسوب میشود. اما در صورتی که در کناره های کاببینت کمی باز باشد اب از درز وارد کابینت میشود ممکن باد کردن و متورم شدن آن قسمت از کابینت می شود. البته این عیب راهکار دارد. در آب بندی این قسمت ها باید دقت کافی صورت بگیرد. پس از برش، قسمت برش خورده با چسب های آکواریومِ با کیفیت پوشش داده شود و ثانیاً در هنگام نصب ورق ها برای ساخت کابینت، اجزا در این قسمت ها با دقت آب بندی شود (با چسب های مرغوب). یک راه دیگر هم برای جلوگیری از آسیب به کابینت از طریق صفحه کابینت هست و آن استفاده از متریال های کاملا نفوذناپذیر مانند «کورین» به عنوان صفحه کابینت است که این نکته را هم باید در نظر داشت که هزینه زیادی دارد.
  • ام دی اف به خودی خود از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.

نتیجه گیری:

  • به‌طورکلی کابینت‌های ممبران نسبت به MDF از زیبایی خاصی برخوردار هستند و انتخاب طرح و رنگ از سمت مشتری به صورت راحت‌تری صورت می‌پذیرد زیرا می‌توان انواع طرح‌ها را در آن بکار برد و روکش‌های مختلفی وجود دارد که انتخاب رنگ را نیز برای مشتری آسان می‌سازد.
  • قیمت کابینت ممبران به نسبت کابینت‌های چوبی کلاسیک پایین‌تر است و زیبایی بیشتر نسبت به کابینت‌های ام دی اف معمولی و فلزی سبب شده تا استقبال بیشتری از آن صورت پذیرد و دکور آشپزخانه را زیباتر سازد.
  • البته این کابینت دارای معایبی نیز بوده اما این معایب چندان مانع از محبوبیت آن نشده و طرفداران خاص خود را دارد.
  • در خرید کابینت ممبران حتماً به نوع و جنس روکش و چسبی به کار می‌رود توجه کنید و گارانتی محصول نهایی را از مجری کار بخواهید و توجه داشته باشید حدود قیمت کابینت ممبران را از قبل بدانید.

 

منبع نوشته: www.irw.ir

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم