کارخانه کاغذ دکوراتیو روکش ملامینه، نئوپان و ام دی اف در خداآفرین احداث می شود

شرکت ماهون چوب قم

کارخانه کاغذ دکوراتیو روکش ملامینه، نئوپان و ام دی اف در خداآفرین احداث می شودتبریز – ایرنا – کلنگ احداث کارخانه کاغذ دکوراتیو روکش ملامینه، نئوپان و ام دی اف در خداآفرین بر زمین زده شد.

به گزارش روز جمعه ۲۲ اسفند ماه روابط عمومی منطقه آزاد ارس، در این آیین مدیر بازرگانی گروه صنعتی آریاگ دکور گفت: تولید این نوع کاغذها، نئوپان و ام دی اف برای نخستین بار در شهرک جانانلو منطقه آزاد ارس انجام می شود.

غفاری گفت: میزان سرمایه گذاری در فاز اول این کارخانه ۴۰۰ میلیارد ریال است که با افتتاح فاز اول برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می شود.

وی اشاره به اینکه ترکیه بزرگترین تولید کننده ام دی اف و بیشترین مصرف کننده کاغذهای دکورایتو است، اعلام کرد: سالانه ۲۵ هزار تن کاغذ دکوراتیو به ایران وارد می شود که با افتتاح این واحد تولیدی علاوه بر تامین نیازهای داخل کشور، صادرات به سایر کشورها بخصوص ترکیه را انجام خواهیم داد.

وی افزود: دستگاه تولید، پرینت و چاپ کاغذهای دکوراتیو توسط این شرکت خریداری شده است.

وی گفت: بعد از فاز اول، کار تولید ام دی اف و نئوپان و پرس روکش ملامینه را نیز در این منطقه انجام می دهیم.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: خداآفرین با وجود موقعیت منحصربفرد و جنگل های ارسباران، مستعد تبدیل شدن به قطب صنایع تبدیلی است.

ارسلان فتحی پور افزود: سرمایه گذاری در این منطقه بر اساس استانداردهای زیست محیطی است و محدوده خداآفرین علاوه بر ظرفیت های کشاورزی و گردشگری، ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به قطب صنایع تبدیلی دارد.

وی گفت: باید تلاش کنیم با رونق چرخ های تولید، تولیدات این منطقه در مراکز تجاری عرضه و در سبد خرید گردشگران قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در آیین کلنگ زنی این کارخانه گفت: جنگل های ارسباران مناسب ترین مکان برای تولید و گسترش صنایع سلولزی است.

محسن خادم عرب باغی اظهار کرد: جنگل های ارسباران با ۷۰ هزار هکتار مساحت و وجود ذخایر ارزشمند گیاهی ظرفیت های فراوانی برای کمک به چرخه تولید و صادرات غیر نفتی دارد.

وی رونق تولید و صادرات غیر نفتی را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد و افزود: صنایع سلولزی زمینه مناسبی برای کمک به اقتصاد ملی و اهداف پیش رو است.

وی همچنین گفت: با آماده سازی زیرساخت های لازم در شهرک صنعتی جانانلو، استقرار و آغاز بکار کارخانه ها و واحدهای صنعتی در سریع ترین زمان ممکن در اولویت قرار دارد.

ام دی اف (MDF) مخفف واژه (Medium Density Fiberboard) بوده و جزو فرآورده های چوبی است.

ام دی اف نوعی تخته فیبراست که به روش خشک تولید و چگالی آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم برمترمکعب است.

ام دی اف را پس از تولید می توان روکش کرد و روکش های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط هایی مانند آشپزخانه کمک می کند.

روکش ملامینه متداول ترین نوع روکش برای ام دی اف است که در آن فرایند کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می شود.

این محصول ضمن داشتن خواص شبیه سایر اوراق فشرده چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز می باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و … شده است.

در واقع این محصول ابتدا بعنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب بکار رفته است.

در حال حاضر دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال افزایش است.

منطقه آزاد ارس با ۵۱ هزار هکتار مساحت دارای یک محدوده متصل درشهرستان جلفا و دومحدوده منفصل در کلیبر و خداآفرین است.

بنابر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.

این منطقه در مجاورت جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان قرار گرفته است.

منطقهٔ آزاد ارس ۱۳۷ کیلومتر با شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و ۷۶۱ کیلومتر با شهر تهران فاصله دارد.

استان آذربایجان شرقی با سه میلیون و ۷۲۴هزار و ۶۲۰ نفر جمعیت، از استان های بزرگ شمال غربی ایران محسوب می شود و کلان شهر تبریز طبق سرشماری سال ۹۰، یک میلیون و ۶۹۵ هزار و ۹۴ نفر جمعیت دارد.

irna1-81539512

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم