گرانی چوب‌آلات جنگلی و افزایش قاچاق آن در تالش

شرکت ماهون چوب قم

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، آرش شادپورسرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش گفت: شهرستان تالش دارای ۲۴۲ هزار هکتار منابع طبیعی است و ۱۷۰ هزار هکتار آن جنگل، ۷۱ هزار هکتار آن مرتع و ۲ هزار هکتار آن اراضی ساحلی است و پوشش گیاهی جنگل‌های ما عمدتا از گونه‌های ون، توسکا، بلوط، افرا، ممرز و راش است و حدود ۴۰ درصد جنگل‌های استان گیلان در تالش واقع شده و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های این شهرستان نیز دست کاشت است.

او ادامه داد: متاسفانه ورود افراد زیاد با خودرو‌های شخصی مختلف برای قاچاق چوب آلات رو به افزایش است و تخریب منابع طبیعی اعم از رودخانه ها، جنگل‌ها و مراتع ضربه‌های سخت و زیانبار به پیکره طبیعت وارد می‌کند.

شادپور افزود: البته یگان حفاظت منابع طبیعی تالش با متجاوزان به منابع ملی و جنگلی با شدت و طبق قانون برخورد می‌کند و به تازگی هزار و ۳۰۷ اصله چوب آلات و مقادیری هیزم که با خودرو‌های نیسان و پراید حمل می‌شد، توقیف و پرونده تخلف جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع شد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش بیان کرد: نیرو‌های فعال منابع طبیعی در همه حال، قاچاقچیان چوب را تحت نظر دارند و از ظرفیت بسیج، علاقه‌مندان به طبیعت و نیرو‌های بومی نیز استفاده می‌کنیم و امسال هزار و ۵۳۶ اصله چوب آلات با حجم کلی ۱۲ هزار و ۴۷۵ متر مکعب و صد‌ها کیلوگرم هیزم و زغال ساخته شده از درختان جنگلی کشف و ضبط و پرونده‌های تخلف به دادگاه ارجاع شده است.

شادپور ادامه داد: امسال ۱۲ خودرو حامل چوب آلات قاچاق و فرآورده‌های جنگلی را توقیف و برای ۱۲ نفر پرونده تخلف تشکیل داده و به مراجع قضایی ارسال کرده ایم و یگان حفاظت منابع طبیعی با برقراری گشت‌های محسوس و نامحسوس، قاچاقچیان و سوداگران چوب را رصد می‌کند.

او گفت: در هفته جاری یک کامیون حامل ۷۰۰ قطعه الوار قاچاق در حال حرکت از تالش به تبریز با تلاش نیرو‌های گشت منابع طبیعی تالش و آستارا و پلیس آگاهی آستارا متوقف شد و الوار‌ها از درختان راش، بلوط و توسکا و در ابعاد تقریبی ۲۵ متر مکعب و به وزن ۲۰ تن بود و متخلف به مرجع قضایی معرفی شد.

شادپور اجرای طرح‌های آبخیزداری را از روش‌های احیای اراضی ملی و جنگلی و مدیریت صحیح منابع آب و خاک دانست و گفت: در سال جاری ۱۴ میلیارد و ۶۹۸ میلیون ریال اعتبار به منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تخصیص داده شده و برای مقابله با تخریب و رانش زمین در منطقه شیر آباد، حسن دیرمانی، حوزه سیاه خونی و خطبه سرا و سر شاخه رودخانه خطبه سرا عملیات مکانیکی انجام می‌دهیم.

او آتش سوزی و تخریب و تجاوز به اراضی جنگلی را از دیگر عوامل ضربه زننده به منابع ملی دانست و اظهار کرد: جنگل ثروتی عظیم و متعلق به تمام بشریت است و باید از آن حفاظت کنیم تا به نسل‌های آینده منتقل شود و امسال ۶ فقره حریق در زمین‌های تحت حفاظت منابع طبیعی رخ داده و بیش از ۲ هزار و ۳۵۶ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده است.

مسعود رزمجو فعال و همیار محیط زیست تالشی نیز گفت: بریده شدن هر درختی ریه‌های تنفسی محیط زیست را از کار انداخته و زندگی موجودات روی زمین را با خطر جدی مواجه می‌کند.

او با اشاره به همراهی طبیعت دوستان در گردش‌های علمی مختلف در شهرستان افزود: غارت منابع طبیعی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه پس از وقوع سیلاب و رانش زمین آسیب‌هایی است که جامعه انسانی خواسته یا ناخواسته به طبیعت وارد می‌کند و جز با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم و برخورد جدی با خاطیان، برطرف نخواهد شد.

گیلان به عنوان خطه سرسبز کشور دارای ۵۶۵ هزار هکتار جنگل و ۲۲۴ هزار هکتار مرتع است و شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

منبع نوشته: https://www.yjc.ir/fa/news/7598296/%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%D9%88%D8%A8-%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%B4

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم