یک‌پنجم جنگل‌های زاگرسی به قارچ زغالی آلوده شدند

شرکت ماهون چوب قم

یک‌پنجم جنگل‌های زاگرسی به قارچ زغالی آلوده شدند

 

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال با اشاره به اینکه یک‌پنجم از رویشگاه‌های زاگرسی معادل یک‌میلیون و ۴۰۰هزار هکتار به بیماری قارچ‌زغالی آلوده شده‌اند، گفت: دستورالعملی برای حفظ اکوسیستم جنگلی زاگرس تهیه و ۱۰ درصد بودجه زاگرس به احیای بلوط اختصاص داده شده است ولی این بودجه کافی نیست و ضروری است که تمام مسئولان توجه ویژه‌ای به زاگرس داشته باشند.

فریبرز غیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اکوسیستم زاگرس را اکوسیستمی منحصر به‌فرد و مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه رویش جنگلی کشور با ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت اعلام کرد و افزود: این ناحیه تولید‌کننده ۴۰درصد آب کشور است ضمن آنکه بیشترین جمعیت عشایر در این منطقه زندگی می‌کنند و معیشت آنها وابسته به این عرصه‌هاست. او درباره بیماری درختان بلوط منطقه زاگرس که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی و خشک شدن برخی از نقاط زاگرس شده است، تصریح کرد: در سال ۸۷ سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گزارش‌هایی از استان‌های ایلام و فارس مبنی بر خشک‌شدن درختان بلوط این مناطق دریافت کرد و بلافاصله کارگروهی متشکل از محققان مراکز تحقیقاتی کشور، اعضای مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و بخش‌های اجرایی تشکیل داد. این کارگروه پس از بازدید و بررسی به این نتیجه رسید که سوسک‌های چوب‌خوار به جنگل‌های زاگرس حمله کرده‌اند. با حمله سوسک‌های چوب‌خوار درختان بلوط ضعیف و به بیماری «قارچ زغالی» دچار می‌شوند و از بین می‌روند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال افزود: بیماری درختان بلوط نه‌تنها در جنگل‌های ایلام بلکه در مناطقی از جنگل‌های زاگرس در کرمانشاه، دشت برم کازرون، شوراب کردستان، کوهدشت لرستان، یاسوج و چهار محال و بختیاری نیز مشاهده شد و کم‌کم در حال سرایت به تمامی استان‌های زاگرس بود، حتی از بانه و مریوان هم بیماری قارچ‌زغالی و خشکیدگی درختان گزارش شد.

غیبی با بیان اینکه برای رفع بیماری درختان بلوط زاگرس و تشخیص علت آن از جوامع بین‌المللی مانند فائو نیز کمک گرفتیم، تصریح کرد: سوسک‌های چوب‌خوار و قارچ زغالی علاوه بر درخت بلوط، سایر گونه‌ها مانند گلابی وحشی، زالزالک و ارژن را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهند ولی به‌دلیل اینکه از نظر تراکم و جمعیت، بلوط بیشترین سهم را در زاگرس دارد، این بیماری اغلب به‌عنوان بیماری بلوط شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع پس از شناسایی بیماری گونه‌های زاگرس و علت آن، تحقیقی را برای شناسایی ژن مقاوم به مرکز تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و تحقیق دیگری را برای ارزیابی و پایش جنگلی به پژوهشکده آب و خاک و آبخیزداری سفارش داد تا مکان دقیق گسترش قارچ زغالی شناسایی و امکان کنترل این بیماری فراهم شود. غیبی گفت: پس از گذشت ۲سال با همکاری‌های بین‌المللی دستورالعملی فنی برای حفظ اکوسیستم جنگلی تهیه شد که هم‌اکنون این دستورالعمل در شورای‌عالی جنگل سازمان‌ جنگل‌ها در حال بررسی است و پس‌از جمع‌بندی و تصویب به‌عنوان یک راهکار برای مبارزه و کنترل خشکیدگی بلوط به ادارات کل منابع طبیعی اعلام می‌شود.

منبع نوشته: http://newspaper.hamshahri.org/id/12292/یک‌پنجم-جنگل‌های-زاگرسی-قارچ-زغالی-آلوده-شدند.html

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

شرکت ماهون چوب قم